ایسوس و MSI از مادربوردهای X299 خود رونمایی کردند

سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۵
مطالعه 6 دقیقه
پس از معرفی پردازنده‌های Core i9 و چیپ‌ست X299، ایسوس و MSI مادربوردهای سازگار با پردازنده و چیپ‌ست جدید اینتل را در نمایشگاه کامپیوتکس 2017 معرفی کردند.
تبلیغات

اینتل صبح امروز در نمایشگاه کامپیوتکس 2017 از پردازنده‌های ۱۸ هسته‌ای Core i9، پلتفرم دسکتاپ جدید خود با نام باسین فالز (Basin Falls) و چیپ‌ست X299 رونمایی کرد. با گذشت تنها چند ساعت از کنفرانس اینتل، شرکت‌های بزرگ سازنده‌ی مادربورد یکی پس از دیگری در حال رونمایی از مادربوردهای X299 خود هستند.

در این میان ایسوس با رونمایی از ۷ محصول جدید، بیشترین تعداد مادربوردهای مجهز به چیپ‌ست X299 را معرفی کرده است.

مادربوردهای ASUS

بالارده‌ترین مادربورد معرفی‌شده توسط ایسوس، Rampage VI Extreme نام دارد. ایسوس می‌گوید مادربورد پرچم‌دارش به‌صورت اختصاصی برای سیستم‌های دارای خنک‌کننده‌ی مایع طراحی شده است؛ به‌همین منظور یک کانکتور ویژه برای کنترل جریان آب، دما و نظارت بر نشت مایع روی مادربورد در نظر گرفته شده است.

پرچم‌دار جدید ایسوس، علاوه بر به‌ ارث بردن تمامی ویژگی‌های نسل‌های قبل Rampage Extreme، مجهز به اترنت ۱۰ گیگابیتی، وای-فای 802.11ad، سه اسلات M.2، تاندربولت ۳ آنبورد و حتی یک نمایشگر کوچک OLED است. صفحه‌ی نمایش جدید که LiveDash نام دارد، به کاربران اجازه می‌دهد تا دما، فرکانس و سرعت فنِ قطعات مختلف کامپیوتر را به‌صورت مستقیم از روی خود مانیتور بخوانند.

x299strix

مادربورد ROG Strix X299-E ایسوس

از مادربورد Extreme که بگذریم، به Apex می‌رسیم. مادربرد Rampage VI Apex بنا به ادعای ایسوس برای گیمینگ و شکستن رکوردهای اورکلاک طراحی شده است. به‌ همین منظور، مادربوردهای Apex به‌ ازای هر کانال مموری تنها یک اسلات دارند و درنتیجه تعداد کلی اسلات‌های رم آن‌ها نصف Rampage Extreme است. انتظار می‌رود علاقه‌مندان به اورکلاک با استفاده از این مادربورد بتوانند به بالاترین سرعت و پایین‌ترین تأخیر (Latency) ممکن برای مموری دست پیدا کنند. امکان استفاده از  SSD-های M.2 در Apex نیز وجود دارد.

اگر به زیبایی ظاهری کارت‌های سری Rampage ایسوس علاقه دارید، اما بسیاری از قابلیت‌های حرفه‌ای و پیشرفته‌ی اورکلاکینگ آن به‌کارتان نمی‌آید؛ مادربوردهای ROG Strix X299-E با قیمتی مناسب‌تر، امکان بهره‌مندی از جدیدترین پلتفرم اینتل را برایتان به‌ارمغان خواهند آورد. مادربورد ROG Strix X299-E ایسوس مجهز به سوکت M.2، اترنت اینتل، وای-فای آنبورد، USB 3.1 و LED-های رنگی RGB هستند.

x299primedeluxe

مادربورد Prime X299-Deluxe ایسوس

گیمینگ تنها دلیل اسمبل کردن سیستم‌های بالارده نیست. اگر به یک مادربورد بالارده احتیاج دارید، اما از ظاهر و متعلقات لوکس مادربوردهای گیمینگ خوشتان نمی‌آید؛ مادربورد Prime X299-Deluxe بیشتر قابلیت‌های Rampage VI Extreme را با ظاهری ساده در اختیارتان می‌گذارد. البته این مادربورد به‌صورت آنبورد مجهز به تاندربولت نیست؛ اما خوشبختانه ایسوس یک کارت ThunderboltEX 3 درون جعبه‌ی آن قرار داده است. علاوه بر کارت تاندربولت، ایسوس یک کارت «گسترش فن» نیز درون جعبه‌ی Prime X299-Deluxe قرار داده است تا اگر به‌هر دلیلی ۵ هِدر فن مادبورد برایتان کفایت نمی‌کند، از طریق این کارت بتوانید به هدرهای فن بیشتری دسترسی داشته باشید.

مدل Prime X299-A نیز همان‌طور که از نامش پیدا است، بسیار شبیه به Prime X299-Deluxe خواهد بود؛ تنها با این تفاوت که هیچ‌کدام از دو کارت مورد اشاره در بالا به همراه آن عرضه نمی‌شود و خبری از وای-فای آنبورد و صفحه‌ی OLED نیز در آن نخواهد بود.

x299tufmk1

مادربورد TUF X299 Mark 1 ایسوس

تا همین چندی پیش مادربوردهای TUF ایسوس به Sabertooth مشهور بودند؛ اما پس از معرفی سری Z270 و با به‌کارگیری طراحی نظامی، ایسوس پسوند این سری از مادربوردهای خود را به Mark تغییر داد. مادربوردهای TUF X299 Mark 1 و TUF X299 Mark 2 به‌عنوان جدیدترین اعضای خانواده‌ی TUF، هر دو مجهز به چیپ‌ست جدید X299 اینتل هستند. متأسفانه ایسوس اطلاعات زیادی از این دو مادربورد ارائه نداده است؛ اما همان‌طور که در تصاویر دیده می‌شود، هر دو مجهز به ۲ سوکت M.2 هستند.

تنها ویژگی برجسته‌ی TUF Mark 1 استفاده از فن لانه سنجابی (سانتریفیوژی) برای خنک کردن هیت‌سینک درایو M.2 است. TUF Mark 2 نیز بسیار شبیه به برادر کوچک‌تر خود است؛ با این تفاوت که در آن از طراحی فلزی نظامی بهره گرفته نشده است و بنا به اعلام ایسوس، از Mark 1 ارزان‌تر خواهد بود.

مادربوردهای X299 ایسوس تا اواخر ژوئن (یک ماه دیگر) به بازار عرضه خواهند شد؛ اما قیمت آن‌ها هنوز مشخص نیست. در ادامه گالری تصاویر مادبوردهای X299 ایسوس را مشاهده می‌کنید.

مادربوردهای x299 ایسوس

مادربوردهای MSI

MSI نیز قصد دارد با عرضه‌ی سه مدل مادربورد مجهز به چیپ‌ست X299، از جدیدترین پلتفرم و پردازنده‌های اینتل پشتیبانی کند.

MSI-X299-GAMING-M7-ACK

مادربورد MSI X299 Gaming M7 ACK 

X299 Gaming M7 ACK به عنوان پرچم‌دار مادربوردهای MSI برای اولین‌ بار به هیت‌سینک مخصوص M.2 (که MSI نام Shield Frozr بر آن گذاشته) مجهز شده است. این هیت‌سینک در کنار هیت‌سینک چیپ‌ست، با پایین نگه داشتن دمای SSD-های PCIe متصل شده از طریق دو اسلات M.2 به  مادربورد، از کاهش عمر و افت عملکرد آن‌ها جلوگیری می‌کند. مادربورد بالارده‌ی Gaming M7 ACK همچنین به نسخه‌ی توربوی سوکت LGA 2066، دو پورت اترنت Killer Gigabit و وای-فای Killer 1535 مجهز است.

MSI-X299-TOMAHAWK

مادربورد MSI X299 Gaming Pro Carbon AC

مادربورد دوم MSI که X299 Gaming Pro Carbon AC نام دارد، مناسب آن دسته از افرادی است که علاقه دارند شخصی‌سازی‌های زیادی روی سیستم خود انجام بدهند؛ پس باید انتظار استفاده از هیت‌سینک‌های عجیب و غریب و اتصال انواع و اقسام وسایل پرینت سه بعدی شده به این مادربورد داشته باشیم. استفاده از LED-های RBG و هیت‌سینک M.2 در این مادربورد نیز به‌ چشم می‌خورد.

MSI-X299-GAMING-PRO-CARBON-AC

مادربورد MSI X299 Tomahawk

درنهایت اگر طراحی ساده‌تر را می‌پسندید، X299 Tomahawk با هیت‌سینک‌های ساده‌ی استینلس استیل برای شما ساخته شده است. همان‌طور که در تصویر دیده می‌شود، اسلات‌های PCIe مادربورد Tomahawk نیز با فلز تقویت شده‌اند.

دیگر شرکت‌ها از جمله ASRock و Aorus نیز مادربوردهای X299 خود را در جریان نمایشگاه کامپیوتکس معرفی کردند که تصاویر آن‌ها را در ادامه مشاهده می‌کنید.

مادربردهای x299
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات