نظرسنجی: کدام پلتفرم و بستر انتقال محتوا در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری تاثیرگذار خواهد بود؟

یک‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
در فاصله‌ی کمتر از یک ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کشورمان، نظر شما همراهان زومیت را در مورد تأثیرگذارترین پلتفرم ارتباطی در این انتخابات جویا  شده‌ایم.
تبلیغات

انتخابات ریاست جمهوری همواره یکی از مهم‌ترین بزنگاه‌ها در تاریخ هر کشوری است. با گسترش استفاده از اینترنت در کشورمان، فناوری نیز نقش پررنگی در رقابت‌ها و مجادلات انتخاباتی بر عهده گرفته است. هرچند فناوری‌های نوین و به‌خصوص اینترنت، نمی‌توانند همانند مهد این نوع فناوری‌ها یا همان ایالات متحده‌ی آمریکا تأثیرگذار باشند؛ اما به‌طور حتم تأثیر آن‌ها قابل اغماض نیست. همان‌طور که در سال گذشته‌ی میلادی شاهد بودید، انتشار اخبار غیرواقعی از طریق شبکه‌های اجتماعی و کسب رتبه‌های بالا از سوی این اخبار در رده‌بندی نتایج گوگل، باعث شد شماری از گرو‌ه‌ها و فعالان سیاسی، انگشت اتهام به سمت کمپانی‌هایی نظیر فیسبوک و گوگل بگیرند و ضعف چارچوب‌های کنترلی و صحت‌سنجی سرویس‌های این دو کمپانی را عامل اصلی انتشار اخبار کذب و دخالت در سرنوشت انتخابات جنجالی ایالات متحده‌ی آمریکا بدانند.

هرچند فعالیت‌های انتخاباتی در دنیای مجازی به نسبت کشور‌های توسعه‌یافته، در ایران محدودتر است؛ اما انفعال بخش بزرگی از مخاطبان در قبال اخبار کذب و نادرست و اشتراک‌گذاری گسترده، باعث می‌شود پلتفرم‌های ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی در ایجاد یک باور نادرست بسیار تأثیرگذارتر باشند؛ هرچند همین ابزار بعضا برای جریان‌های فکری مختلف همچون شمشیر دولبه عمل کرده و آن‌ها را متضرر نیز کرده است. البته نمی‌توان حضور ابزار‌ مبتنی بر اینترنت را چندان منفی خواند؛ چراکه امکان برقراری دیالوگ در فضای آنلاین، انعطاف بیشتری نسبت به نشریاتی دارد که در آن‌ها مخاطبان صرفا در نقش خواننده ظاهر می‌شدند. همچنین با توجه به حضور هر یک از کاربران در فضای آنلاین، هر شخص به‌تنهایی یک تولیدکننده‌ی محتوا است و می‌توان بازخورد سخنان و اتفاقات اجتماعی و سیاسی را با سرعت و دقت بیشتری در فضای آنلاین رصد کرد.

در هر صورت با توجه به آخرین آمارهای ارائه‌شده که گویای دسترسی نیمی از ایرانیان به اینترنت است، سرویس‌های ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی نقشی پررنگ‌ در انتخابات پیش رو بر عهده خواهند داشت. ایرانیان شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های ارتباطی مختلفی مورد استفاده قرار می‌دهند که برخی عمومیت دارند و برخی دیگر، طبقه‌ی فکری خاص و گاهی طبقه‌ی سنی خاصی را به‌سوی خود جلب کرده‌اند. در نظرسنجی این هفته‌، از شما همراهان همیشگی زومیت می‌خواهیم نظر خود را در مورد تأثیرگذارترین پلتفرم ارتباطی حال حاضر مورد استفاده در ایران با ما به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات