راهنمای خرید کامپیوتر شخصی با پردازنده رایزن

چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
در صورتی که به رایزن، پردازنده جدید ای‌ام‌دی علاقه‌مند هستید، می‌خواهیم اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم که به شما در خرید این پردازنده و قطعات هماهنگ با آن کمک کند.
تبلیغات

ای‌ام‌دی با معرفی پردازنده‌های جدیدش خواسته است علاقه‌مندان دنیای سخت‌افزار را به سمت خود جلب کند و به سلطه اینتل در بازار پردازنده‌های کامپیوتر شخصی پایان دهد. این پردازنده که رایزن نام دارد، در مدل‌های مختلف به بازار عرضه شده است و مواردی مانند عملکرد بسیار خوب و قیمت مناسب از ویژگی‌های آن محسوب می‌شود.

ویژگی‌های ذکرشده باعث می‌شوند رایزن تبدیل به یک گزینه مناسب برای کسانی شود که می‌خواهند سیستم جدیدی تهیه کنند. به همین علت می‌خواهیم به مواردی اشاره کنیم که به کاربران علاقه‌مند به پردازنده جدید رایزن کمک می‌کند سیستمی مناسب با جدیدترین پردازنده ای‌ام‌دی تهیه کنند.

پردازنده

انتخاب رایزن 7 کمی آسان‌تر از رایزن 5 به نظر می‌رسد، زیرا نسبت به پردازنده‌های اینتل Core i7 از قیمت کمتری برخوردار است؛ اما می‌تواند عملکرد یکسانی ارائه دهد. آنچه باعث می‌شود در انتخاب رایزن 5 کمی مردد شویم، گزینه‌های خوبی است که در پردازنده‌های Core i5 می‌توان یافت.

آنچه می‌توانیم به شما پیشنهاد دهیم، انتخاب پردازنده مناسب با توجه به کاربردتان است. اگر کارهایی انجام می‌دهید که به عملکرد پردازنده متکی هستند، رایزن 5 می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد. البته رایزن 5 در اجرای بازی‌ها نیز عملکرد نسبتا مناسبی دارد؛ اما در این زمینه انتخاب رایزن 7 بهتر است.

در حال حاضر گزینه‌هایی مانند Ryzen 5 1600X و Ryzen 7 1700 می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای خرید باشند. 1600 ایکس دارای ۶ هسته است و از قیمت ۲۵۰ دلار بهره می‌برد. 1700 نیز مجهز به ۸ هسته و با قیمت ۳۲۰ دلار در بازار قابل خرید است.

مادربرد

مشخصات مادربردهای ای ام دی

ای‌ام‌دی برای پردازنده جدیدش مادربردهای متنوعی ارائه کرده است تا کاربرانش را راضی نگه دارد. بهترین گزینه‌ موجود برای انتخاب در دو مادربرد X370 و B350 خلاصه می‌شود. X370 دارای قابلیت CrossFire یا SLI است که به کاربر اجازه می‌دهد از دو کارت گرافیک استفاده کند.

خرید X370 به کاربرانی توصیه می‌شود که بخواهند در آینده سیستمشان را آپگرید کنند. در طرف دیگر B350 قرار دارد که قیمت آن کمتر است؛ اما از قابلیت CrossFire یا SLI بهره نمی‌برد. B350 و A320 گزینه‌های مناسبی برای کسانی هستند که بخواهند از پردازنده‌های رایزن 5 استفاده کنند.

خنک‌کننده پردازنده

خنک کننده پردازنده

بعضی از این پردازنده‌ها مانند رایزن 7 1700 دارای خنک‌کننده پردازنده‌ از برند ای‌ام‌دی هستند؛ اما مدل‌های که از X در انتهای نامشان استفاده شده است، فاقد خنک‌کننده هستند و کاربر در کنار خرید این پردازنده‌ها باید نسبت به خرید خنک‌کننده پردازنده نیز اقدام کند.

در صورتی که یکی از این پردازنده‌ها مانند 1600X را خریداری کردید، توصیه می‌شود خنک‌کننده پردازنده‌ای بگیرید که با AM4 سازگار باشد.

حافظه ذخیره‌سازی

یکی از مواردی که در انتخاب حافظه ذخیره‌سازی باید دقت کرد، سرعت انتقال اطلاعات است. به همین علت M.2 PCI-E SSD می‌تواند به گزینه مناسبی برای شما تبدیل شود. مادربردهای جدید که برای سازگاری با رایزن روانه بازار شده‌اند، حداقل یک جایگاه برای این گونه از حافظه‌های SSD دارند.

حافظه رم

حافظه رم

متأسفانه مشکلی که پردازنده‌های رایزن دارند این است که هنوز با رم‌های سرعت بالا مانند DDR4-3200 سازگار نیستند. علت این موضوع، مشکلات نرم‌افزاری اعلام شده و ای‌ام‌دی در حال برطرف کردن آن‌ها است.

ای‌ام‌دی می‌خواهد این مشکل را از طریق آپدیت بایوس برطرف کند؛ اما تا آن زمان مجبورید از حافظه رمی با فرکانس نهایت ۲۶۶۷ مگاهرتز استفاده کنید. اگر بخواهید از رمی با سرعت بالاتر استفاده کنید، احتمالا سرعت آن به ۲۶۶۷ مگاهرتز کاهش خواهد یافت.

کارت گرافیک

یکی از دلایلی که باعث می‌شود جمع کردن سیستم مجهز به پردازنده رایزن را به تأخیر بیندازیم، عرضه کارت گرافیک‌های جدید ای‌ام‌دی است. با این حال، اگر نمی‌خواهید برای استفاده از رایزن صبر کنید، می‌توانید کارت گرافیک GTX 1070 را انتخاب کنید. این کارت گرافیک دارای قیمت بسیار خوبی است و قدرت بالایی در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

PSU

برای خرید پاور گزینه‌های مختلفی وجود دارد و می‌توانید یک پاور ۵۵۰ یا ۶۵۰ وات را برای سیستمتان انتخاب کنید. البته باید به این موضوع اشاره کرد که پردازنده‌های جدید ای‌ام‌دی انرژی کمتری مصرف می‌کنند که این موضوع می‌تواند در مصرف انرژی سیستمتان تأثیرگذار باشد. با این حال‌، خرید پاوری که توان بیشتری داشته باشد، انتخاب بدی نخواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات