iFixit در واکنش به اقدام اپل، قیمت کیت تعویض باتری خود را کاهش داد

شنبه ۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
با توجه به تصمیم اپل برای کاهش هزینه‌ی تعویض باتری آیفون، iFixit قیمت کیت تعویض باتری خود را به ۲۹ دلار کاهش داد.
تبلیغات

iFixit، مشهورترین وب‌سایت آموزش تعمیر گجت‌های مختلف از جمله محصولات اپل، اعلام کرد که قیمت کیت تعویض باتری آیفون را به ۲۹ دلار کاهش داده است. باید خاطرنشان کنیم که این وب‌سایت پیش از این کیت یادشده را بسته به مدل گوشی کاربر و تاریخ معرفی آن، بین ۳۹ تا ۴۹ دلار به‌فروش می‌رساند.

خبر کاهش قیمت کیت تعویض باتری iFixit هنگامی منتشر شد که کوپرتینونشین‌ها روز گذشته اعلام کردند که هزینه‌ی تعویض باتری آیفون ۶ به بالا را از ماه ژانویه‌ تا دسامبر ۲۰۱۸ به ۲۹ دلار کاهش خواهند داد؛ باید خاطرنشان کنیم که اپل پیش‌تر برای تعویض باتری گوشی‌های خود، مبلغ ۷۹ دلاری را از کاربران دریافت می‌کرد. تصمیم اخیر کوپرتینونشین‌ها در واکنش به اعتراض‌های گسترده‌ی کاربران به کاهش فرکانس پردازنده‌‌ی آیفون‌های قدیمی توسط اپل به‌منظور حفظ عملکرد آن‌ها درنظر گرفته شده است.

پیشنهاد اخیر iFixit‌ معقول‌تر و عادلانه‌تر از پیشنهاد اپل به‌نظر می‌رسد؛ چرا که این وب‌سایت، کیت تعویض باتری برای گوشی‌هایی نظیر آیفون 4S را با قیمت بسیار پایین‌تری ارائه‌ می‌دهد. iFixit تنها کیت تعویض باتری آیفون ۷ و ۷ پلاس را با قیمت ۲۹ دلار ارائه‌ می‌دهد و کیت مربوط به مدل‌های قدیمی‌تر با برچسب قیمتی ۲۴.۹۹ دلاری عرضه می‌شوند؛ قیمتی که علاوه‌بر باتری جدید، تمام ابزارهای مورد نیاز برای باز کردن گوشی را نیز شامل می‌شود.

اما راهکار اپل از آن‌ جهت بهتر است که طی آن، فرآیند تعویض باتری توسط افراد حرفه‌ای و متخصص انجام می‌شود؛ در حالی که راهکار iFixit تضمینی در خصوص نتیجه‌ی کار ارائه نمی‌دهد و فرآیند تعویض باتری با مسئولیت خود کاربر صورت می‌گیرد. در هر صورت، اقدام اخیر iFixit در جهت ارزان‌سازی فرآیند تعویض باتری آیفون قابل ستایش است؛ این شرکت دلایل تصمیم خود برای کاهش قیمت کیت تعویض باتری را اهمیت فراهم‌کردن شرایط برای تعمیر دستگاه‌ها توسط خود کاربر و جدال حقوقی مداوم اپل علیه قانون «حق تعمیر» یا Right to Repair عنوان می‌کند. 

اما از سوی دیگر، می‌توان تصمیم اخیر iFixit را صرفا یک استراتژی تجاری دانست؛ چرا که با توجه به کاهش هزینه‌ی تعویض باتری آیفون توسط اپل، فروش کیت تعویض باتری این وب‌سایت با قیمتی بالاتر از ۲۹ دلار، دشوار خواهد بود. iFixit‌ در این خصوص نیز اظهار نظر نکرده است که آیا فروش کیت یادشده را با قیمت ۲۹ دلاری حفظ خواهد کرد یا پس از پایان‌یافتن طرح اپل در سال ۲۰۱۹، قیمت‌ها را به حالت پیشین باز خواهد گرداند.

در هر صورت، غیر از حالتی که گوشی شما توسط اپل پشتیبانی نشود، اختلاف قیمت ۵ دلاری برای شما اهمیت داشته باشد یا به فرآیند تعمیر اپل اعتماد نداشته باشید، در سایر شرایط، استقبال‌نکردن کاربران از طرح اپل، دور از ذهن به‌نظر می‌رسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات