اشتباهاتی که به شکست زودهنگام استارتاپ منجر می‌شوند

یک‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
تصمیم‌گیری‌های مؤسسان در مراحل اولیه‌ی راه‌اندازی استارتاپ، تأثیر انکارناپذیری بر موفقیت یا شکست نهایی کسب‌وکارشان خواهد داشت.
تبلیغات
مقاله‌های مرتبط:

    حتماً شما هم شنیده‌اید که سه‌چهارم استارتاپ‌ها شکست می‌خورند. اگرچه این حقیقت غم‌انگیزی است، ولی جالب است بدانید برخی از تصمیم‌هایی که بنیان‌گذاران استارتاپ در مراحل اولیه‌ی کارشان اتخاذ می‌کنند، تأثیر زیادی در شکست یا موفقیت کسب‌وکارشان خواهد داشت. ۶ نکته‌ای که در این مطلب یادآوری می‌کنیم، اشتباهات رایجی هستند که اغلب استارتاپ‌ها را به عواقب ناگواری دچار می‌کنند.

    فقدان تمرکز

    بسیاری از استارتاپ‌ها، بلندپروازی‌های زیادی دارند و می‌خواهند به اهداف و ایده‌های بزرگی دست پیدا کنند. درست است که بلندپروازی و آرزوهای بزرگ، روحیه‌ی اعضای تیم را بالا می‌برد؛ ولی ممکن است تمرکز آن‌ها را از هدف نهایی منحرف کند.

    استارتاپ‌هایی که تمرکز خود را از دست می‌دهند، پروسه‌های پراکنده و غیر ضروری مختلف را شروع و دنبال می‌کنند که درنهایت باعث خستگی، فشار و حتی دلسردی آن‌ها می‌شود.

     Overthinking and Analyzing

    بررسی و آنالیز بیش‌ازحد

    بسیار ضروری است که استارتاپ‌ها در مراحل اولیه‌ی کار، تصمیم‌گیری‌های قطعی داشته باشند. اغلب اوقات زیاد فکر کردن در مورد پروسه‌ها و تجزیه‌وتحلیل بیش‌ازحد احتمالات، نتیجه‌ای معکوس خواهد داشت و بیش از آنکه سودی به همراه داشته باشد، مضر خواهد بود. تمرکز زیاد روی تک‌تک جزئیات، به «فلج آنالیز» منجر می‌شود و درنهایت شرکتتان فرصت‌های رشد را از دست می‌دهد.

    یکی از مراحل آغازین استارتاپ این است که بدانید چه ریسک‌هایی در برابرتان قرار دارد، ذهنتان را باز نگه‌دارید و آماده‌ی حرکت باشید. هر زمان که لازم باشد، باید استراتژی‌های برند و بازاریابی‌ خود را با شرایط متغیر، سازگار کنید.

    اتلاف وقت برای جلب سرمایه‌گذارانی که ایده‌ی شما را نمی‌پسندند

    در مراحل اولیه‌ی راه‌اندازی استارتاپ و در زمان جمع‌آوری یا افزایش سرمایه، بسیاری از مؤسسان چنین اشتباهی مرتکب می‌شوند. آن‌ها می‌خواهند سرمایه‌گذارانی را متقاعد کنند که اصولاً علاقه‌ای به ایده‌ی اصلی استارتاپ ندارند.

    درست است که شما در مورد ایده‌ی استارتاپتان هیجان‌زده‌اید و می‌خواهید مزایا و نتایج عالی آن را با دیگران به اشتراک بگذارید؛ ولی اگر کسی به این سوژه علاقه‌ای ندارد و مایل نیست در فرایندهای آن شریک باشد، این حقیقت را بپذیرید و راه دیگری را جستجو کنید.

    تلاش برای متقاعد کردن افرادی که اشتیاقی به استارتاپ شما نشان نمی‌دهند، درنهایت هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. در عوض تلاش کنید وقت و انرژی خود را به یافتن سرمایه‌گذارانی اختصاص دهید که هدف شما را درک می‌کنند و احساس خوبی نسبت به این ایده دارند و درعین‌حال در بلندمدت همراهی‌تان می‌کنند.

    startup mistakes

    عدم توجه به بازخورد مشتریان

    بازخورد مشتریان، چه خوب و چه بد، یکی از عناصر ضروری پیشرفت هر کسب‌وکار است. بااین‌حال بسیاری از استارتاپ‌ها در مراحل اولیه‌ی کارشان، نظر مخاطبان را جویا نمی‌شوند. توجه داشته باشید که بازخورد گرفتن به معنای اتلاف وقت و پول شما نیست، بلکه فرصتی برای شروع ارتباط با مشتریان است.

    افشای زودهنگام اطلاعات استارتاپ

    البته مهم است که مشتریان بدانند اهداف و ارزش‌های استارتاپ شما چیست؛ ولی نباید این اطلاعات را خیلی زود در دسترس همه‌ی افراد قرار بدهید. به‌خصوص در مراحل ابتدایی که هنوز استارتاپ به بلوغ خود نزدیک نشده، ممکن است آرمان‌ها و ادعاهای خطیری داشته باشد که بعداً نتواند از عهده‌ی همه‌ی آن‌ها برآید.

    برای حرکت و مسیر رشد استارتاپتان برنامه‌ریزی کنید؛ ولی اطلاعات مهم را تا زمانی که مطمئن نشده‌اید می‌توانید به نقاط هدف دسترسی پیدا کنید، در دسترس عموم نگذارید.

    تمرکز بیش‌ازحد روی اعمال و اقدامات رقیبان

    شما باید کاملاً هوشمندانه رقیبانتان را بشناسید و از برنامه‌های آن‌ها اطلاع داشته باشید. ولی اگر بیش‌ازحد خودتان را با حرکات رقبا سرگرم کنید، از مسیر اصلی شرکت خودتان منحرف می‌شوید و اهدافتان را از دست می‌دهید. اگر دائماً استارتاپ خودتان را با دیگران مقایسه کنید، همیشه حس می‌کنید عقب هستید و درنهایت دلسرد و ناامید می‌شوید.

    از حواشی پرهیز کنید، راه را به روی صداهای مزاحم ببندید و روی بهبود و پیشرفت استارتاپتان تمرکز کنید.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات