سوال هایی که باید به سرمایه گذاران پاسخ داده شود

شنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
سرمایه‌گذاران به ایده و چشم‌اندازهای شما اهمیت می‌دهند اما به اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری برای اعتماد سازی احتیاج دارند تا سرمایه‌ی خود را در اختیار شما قرار دهند.
تبلیغات

سخنرانی برای سرمایه‌گذاران با صحبت کردن در مورد محصول تفاوت دارد. سرمایه‌گذاران به کار شما و بزرگ بودن ایده‌هایتان اهمیت می‌دهند و از چگونگی حل مشکلات جامعه توسط محصول شما خبر دارند؛ اما از طرفی دلشان می‌خواهد که از سرمایه‌ی خود پول به دست آورند.

همه‌ی سرمایه‌گذاران یکسری سوال در ذهن خود دارند که هرگز آن‌ها را مطرح نمی کنند. بسیار مهم است که یک شخص کارآفرین متن سخنرانی خود را طوری تنظیم کند که به آن‌ها پاسخ دهد. بنابراین به جای اینکه ۲۰ اسلاید پاورپوینت درست کنید و در مورد ویژگی‌های محصول خود و نحوه‌ی کار آن صحبت کنید، سعی کنید به سوال‌هایی زیر پاسخ دهید.

investor

۱- ایده‌ی بزرگ شما چیست؟

ایده‌های بزرگ با مشکلات بزرگی آغاز می‌شوند که حل کردنشان بسیار سخت و پیچیده است. ایده‌های بزرگ شانس زیادی برای موفقیت در بازار دارند و همچنین از پتانسیل بالایی برای رشد برخوردار هستند. این ایده‌ها همچنین به شرکت‌ها کمک می‌کنند که پول زیادی برای خود و سرمایه‌گذارانشان به دست آورند.

۲- چگونه درآمد کسب می‌کنید؟

پول درآوردن، هدف اصلی هر کسب‌و‌کاری است بنابراین سرمایه‌گذاران دوست دارند مدل کسب‌و‌کاری را ببینند که در کم‌ترین زمان ممکن به درآمدزایی می‌رسد. مدلی که برنامه‌ی مشخصی برای رسیدن به سود خالص داشته باشد و مقدار آن به مرور زمان افزایش پیدا کند. اگر کارآفرین هستید و هنوز به این موارد فکر نکرده‌اید بهتر است که از یک شخص باتجربه در این زمینه سوال بپرسید یا با شخصی همکاری کنید که دانش خوبی در این زمینه داشته باشد. در ابتدای کار، رشد دادن میزان درآمد مسئله‌ی مهمی است اما باید نشان دهید که چه زمانی به سوددهی بالا خواهید رسید. خیلی خوب است که یک استارتاپ اهداف بزرگی داشته باشد و بخواهد دنیا را به محل بهتری برای زندگی تبدیل کند اما سرمایه‌گذاران باید از روش‌های کسب درآمد شما آگاه شوند تا اعتمادشان جلب شود.

۳- چرا باید شما را انتخاب کنند؟

چه ویژگی‌هایی در شما باعث می‌شود که بتوانید یک تیم را رهبری کرده و کسب‌و‌کار موفقی را رشد دهید؟ مربی‌های شما چه کسانی هستند؟ کسب موفقیت‌ در زمینه‌های مختلف، داشتن تخصص در زمینه‌ی کاری مورد نظر، تخصص‌های فنی در زمینه‌ی محصول، داشتن شور و اشتیاق در کاری که انجام می‌دهید و توانایی ساختن و رهبری تیمی متشکل از افراد مناسب از جمله ویژگی‌های یک کارآفرین موفق هستند.

سرمایه‌گذاران از خودشان می‌پرسند: «آیا می‌توانم به این فرد اعتماد کرده و پولم را در اختیار او قرار دهم؟ آیا چیزهایی که می‌گوید را باور دارم؟ آیا این شخص همان کسی است که بخواهم با او همکاری کرده و روی موفقیتش حساب باز کنم؟ آیا این شخص یک برنده است و می‌تواند کسب‌و‌کاری را در سطح جهانی بسازد و مدیریت کند؟»

investor

۴- چرا همین حالا؟

بیل گراس (Bill Gross) چند سال پیش سخنرانی معروفی در مجموعه همایش‌های TED داشت و از زمان‌بندی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دلایل موفقیت استارتاپ یاد کرد. بسیاری از  کارآفرینان احساس می‌کنند که موفقیت و شکست به شانس بستگی دارد در صورتی که این طرز تفکر کاملا اشتباه است. زمان‌بندی بازار دقیقا همان چیزی است که می‌تواند باعث رشد یا سقوط یک کسب‌و‌کار شود. یک کارآفرین موفق باید قادر باشد فرصت‌هایی را در بازار شناسایی کند که افراد معمولی قادر به تشخیص آن نیستند. فرصت‌هایی که اگر جدی گرفته شوند، کسب‌و‌کار را برای همیشه متحول می‌کنند و سرمایه‌گذاران با شنیدن آن برای سرمایه‌گذاری ترغیب می شوند.

۵- چرا این تیم؟

یک استارتاپ برای اینکه بتواند خدمات بی‌نظیری ارائه دهد، رشد کند و درآمد بالایی داشته باشد باید یک تیم تشکیل دهد. استارتاپ‌ها بازی تیم‌ها هستند و شما به‌عنوان یک کارآفرین باید بدانید که چه چیزهایی برای پیروزی در بازار نیاز است و سپس اقدام به جذب نیروی مناسب کنید. درنهایت باید به این افراد انگیزه داده و برای موفقیت تمرکز کنید.

به یاد داشته باشید که سرمایه‌گذاران به ایده‌های بزرگ اهمیت می‌دهند اما باید اطلاعات کاملی از شخص کارآفرین، اعضای تیم، شرکت، زمان‌بندی و نحوه‌ی کسب درآمد استارتاپ مورد نظر و خودشان داشته باشند. در غیر این صورت هرگز حاضر نمی‌شوند سرمایه‌ی خود را در اختیار یک استارتاپ قرار دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات