جزئیات تعرفه جدید اینترنت نامحدود اعلام شد

دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰
مطالعه 7 دقیقه
کمیسیون تنظیم مقررات جزئیات تعرفه‌ی جدید اینترنت نامحدود را منتشر کرد که بر اساس آن، اپراتورها در صورت عبور از آستانه مصرف منصفانه مجاز به کاهش سرعت اینترنت مشترک خواهند بود.
تبلیغات

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۲۶۶ خود، در راستای تدوین مقررات حداقلی مورد نیاز و متناسب با وضعیت اپراتورهای ارتباطی بر اساس میزان تأثیرگذاری آنان در بازارهای مختلف و همچنین حمایت و تقویت محتوای داخلی و ایجاد بازار رقابتی، مقررات حاکم بر اجرایی شدن تعرفه‌های بخش ICT را تصویب کرد.

در این مصوبه که در ۸ بخش، ۲ ماده و ۵ تبصره به تصویب رسیده و از دهم آذرماه امسال لازم‌الاجرا است، ارائه‌کنندگان خدمات اینترنت پرسرعت ثابت از طریق فناوری‌های سیمی (اعم از سیم مسی و فیبر نوری) باید جداول تعرفه‌ای خود را مبتنی بر سرعت و به‌صورت غیر حجمی و برمبنای اتصال (Connection based) تنظیم کنند.

این درحالی است که ارائه‌کنندگان خدمات دسترسی به اینترنت پرسرعت مبتنی بر فناوری‌های بی‌سیم (اعم از همراه و ثابت) می‌توانند جداول تعرفه خود را مبتنی بر حجم، تنظیم کنند.

اینترنت پرسرعت ثابت با ۹۵ درصد تضمین سرعت ارائه می‌شود

مطابق با جدول تعرفه اعلام‌شده، حداقل سرعت دسترسی به اینترنت مبتنی بر ADSL، نرخ ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه با سقف تعرفه ماهانه ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده و حداکثر سرعت اینترنت، ۱۶ مگابیت بر ثانیه به قیمت ۸۰ هزار تومان در ماه اعلام شده است.

تعرفه‌ی ارائه‌ی خدمت دسترسی پرسرعت ثابت مبتنی بر سیم مسی

(ADSL)

نرخ بیت دانلود (بیت‌ بر ثانیه)

سقف* تعرفه‌ی ماهانه‌ی ارائه‌ی خدمت (هزار ریال)

۵۱۲ کیلو‌بیت‌ بر ثانیه

۱۲۵

۱ مگابیت‌ بر ثانیه

۲۰۰

۲ مگابیت‌ بر ثانیه

۲۵۰

۳ مگابیت‌ بر ثانیه

۳۵۰

۴ مگابیت‌ بر ثانیه

۴۰۰

۸ مگابیت‌ بر ثانیه

۵۰۰

۱۶ مگابیت‌ بر ثانیه

۸۰۰

تعرفه‌ی ارائه‌ی خدمت دسترسی پرسرعت ثابت مبتنی بر VDSL و فیبر نوری

۲۰ مگابیت‌ بر ثانیه

۲۰۰۰

۳۰ مگابیت‌ بر ثانیه

۲۵۰۰

۵۰ مگابیت‌ بر ثانیه

۳۰۰۰

در تعرفه مصوب، نرخ دسترسی به اینترنت پرسرعت از طریق فناوری فیبر نوری با حداقل سرعت ۲۰ مگابیت، ۲۰۰ هزار تومان و حداکثر سرعت ۵۰ مگابیت، ۳۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. کف تعرفه ماهانه هریک از سطوح این جدول به میزان ۸۰ درصد سقف تعرفه ماهانه سطح مربوط، تعیین خواهد شد.

نرخ بیت‌های (سرعت) اعلام‌شده در این جدول باید برای ۹۵ درصد زمان تضمین شود و در ۵ درصد زمان، حداکثر می‌تواند به میزان ۵۰ درصد کاهش یابد.

سرعت اینترنت در صورت عبور از آستانه استفاده منصفانه کاهش می‌یابد

بر مبنای این مصوبه، تمامی اپراتورهای ارائه‌کننده خدمات می‌توانند نسبت به اعمال سیاست استفاده منصفانه (Fair Usage Policy) بر اساس شرایط رقابتی اقدام کنند و ملزم خواهند بود که جزئیات دقیق را به اطلاع مشترکان برسانند.

اپراتور سرویس‌دهنده می‌تواند بر اساس شرایط رقابتی، نسبت به تعیین آستانه استفاده منصفانه ماهانه برای مشترکان خود اقدام کند. بر این اساس، اپراتور ارائه‌دهنده خدمات اینترنت مجاز است که پس از عبور مشترک از آستانه استفاده منصفانه ماهانه، نسبت به اعمال سیاست استفاده منصفانه و کاهش سرعت کاربر تا حداقل سرعت ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه اقدام کند؛ یا آنکه براساس اطلاع‌رسانی قبلی به کاربر و اخذ تأییدیه‌های مربوطه از وی، نسبت به فروش حجم اضافه‌ی ترافیک بین‌الملل و داخلی اقدام کند.

این مصوبه اپراتور اینترنت را ملزم کرده است درهمه سطوح جدول و تمامی طرحه‌ای تنظیمی خود، نسبت به تفکیک و ارائه حجم ترافیک بین‌الملل از داخل، به نحوی اقدام کند که آستانه استفاده منصفانه ترافیک داخل حداقل ۲ برابر آستانه استفاده منصفانه ترافیک بین‌الملل باشد.

هر گیگ اینترنت اضافه ۲ هزار تومان محاسبه می‌شود

در همین حال سقف تعرفه هر گیگابایت ترافیک بین‌الملل برای فروش حجم اضافه، ۲ هزار تومان در نظر گرفته شده و بر اساس مصوبه قبلی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات (شماره ۲۵۱) ، اپراتور اینترنت موظف است نسبت به اعمال سقف تعرفه ترافیک داخلی، به میزان ۵۰ درصد سقف تعرفه ترافیک بین‌الملل اقدام کند.

دراین مصوبه حداقل سرعت آپلود به میزان یک‌هشتم حداقل نرخ بیت دانلود در سرعت‌های مختلف تعیین شده است.

رگولاتوری اعلام کرده است که با تصویب این مصوبه، جدول ۱ و تبصره های ۱ و ۳ بند ۱ و بندهای ۲، ۳، ۴ و ۱۵ مصوبه شماره ۱ جلسه شماره ۲۳۷ مربوط به ارائه خدمات اینترنت ADSL که در خردادماه سال ۹۵ مصوب شده بود، لغو می‌شود.

تعرفه مکالمات ثابت به ثابت بین شبکه‌ای (Offnet)

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در این مصوبه، سقف تعرفه مکالمات بین شبکه‌ای ثابت به ثابت (اعم از خطوط ترابردپذیر و غیر ترابردپذیر) را مشابه سقف تعرفه مکالمات بین استانی و به مبلغ ۳۳ تومان (۳۳۰ ریال) تعیین کرد.

تعرفه اینترنت با سرعت بالاتر از ۱۰۰ مگابیت

سطح

ظرفیت

قیمت ماهانه‌ی هر مگابیت

(ریال)

۱

۱۰۰ مگابیت‌ بر ثانیه

۱٬۳۰۵٬۰۰۰

۲

۱ گیگابیت‌ بر ثانیه

۱٬۱۲۵٬۰۰۰

۳

۱۰ گیگابیت‌ بر ثانیه

۹۳۷٬۵۰۰

۴

۴۰ گیگابیت‌‌برثانیه

۸۴۳٬۷۵۰

۵

۱۰۰ گیگابیت‌ بر ثانیه

۷۵۰٬۰۰۰

مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نرخ پهنای باند اینترنت برای سرعت ۱۰۰ Mbps و بالاتر را نیز تعیین کرده است. مطابق این مصوبه تنها در بخش «تعرفه ماهانه هر مگابیت بر ثانیه» در جدول بند ۱، مصوبه شماره ۴ جلسه شماره ۲۵۴ مورخ اسفندماه سال ۹۵ کاهش ۲۵ درصدی مشاهده شده و سایر مفاد این مصوبه به قوت خود باقی است.

تعرفه خدمات شبکه انتقال ۲۵ درصد کاهش می‌یابد

سطح

ظرفیت

بین استانی

بین شهری

شهری

۱

۱۰۰ مگابیت‌ بر ثانیه

۴۸٬۷۵۰٬۰۰

۲۴٬۳۷۵٬۰۰۰

۱۵٬۵۳۸٬۵۰۰

۲

۱۵۵ مگابیت‌ بر ثانیه یا STM1

۷۶٬۵۰۰٬۰۰۰

۳۸٬۲۵۰٬۰۰۰

۲۴٬۳۸۴٬۳۷۵

۳

۶۲۲ مگابیت‌ بر ثانیه یا STM4

۲۲۹٬۵۰۰٬۰۰۰

۱۱۴٬۷۵۰٬۰۰۰

۷۳٬۱۵۳٬۱۲۵

۴

۲.۵ گیگابیت‌‌برثانیه یا STM16 یا ODU1

۶۸۸٬۵۰۰٬۰۰۰

۳۴۴٬۲۵۰٬۰۰۰

۲۱۹٬۴۵۹٬۱۲۵

۵

۱۰ گیگابیت‌ بر ثانیه یا STM64 یا ODU2

۲٬۰۶۵٬۵۰۰٬۰۰۰

۱٬۰۳۲٬۷۵۰٬۰۰۰

۶۵۸٬۳۷۸٬۱۲۵

۶

۴۰ گیگابیت‌ بر ثانیه یا STM256 یا ODU3

۶٬۱۹۶٬۵۰۰٬۰۰۰

۳٬۰۹۸٬۲۵۰٬۰۰۰

۱٬۹۷۵٬۱۳۴٬۳۷۵

در مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، همچنین تعرفه سرویس شبکه انتقال نقطه به نقطه اختصاصی (Dedicated) برای سرعت ۱۰۰ مگابیت (۱۰۰ Mbps ) و بالاتر نیز اعلام شده است.بر این اساس، تعرفه بخش «قیمت ماهانه یک لینک اختصاصی نقطه به نقطه» که در جدول بند ۱ مصوبه شماره ۵ جلسه شماره ۲۵۴ مورخ اسفندماه سال ۹۵ آمده است، با لحاظ کردن ۲۵ درصد کاهش برای ارائه‌کنندگان خدمات مجاز در بخش ارتباطات ثابت، مصوب شد و سایر مفاد این مصوبه به قوت خود باقی است.

خدمات ابری در شبکه انتقال ۲۵ درصد کاهش می‌یابد

سطح

ظرفیت

زیرساخت

غیر زیرساخت بین‌شهری

غیر زیرساخت شهری

۱

۱۰۰ مگابیت‌ بر ثانیه

۱۶۲٬۰۰۰

۱۲۶٬۷۵۰

۸۹٬۲۵۰

۲

۱ گیگابیت‌ بر ثانیه

۱۲۰٬۰۰۰

۹۴٬۵۰۰

۶۶٬۷۵۰

۳

۱۰ گیگابیت‌ بر ثانیه

۹۶٬۰۰۰

۷۵٬۰۰۰

۵۲٬۵۰۰

۴

۴۰ گیگابیت‌‌برثانیه  

۷۸٬۰۰۰

۶۰٬۷۵۰

۴۲٬۷۵۰

۵

۱۰۰ گیگابیت‌ بر ثانیه

۶۰٬۰۰۰

۴۶٬۵۰۰

۳۳٬۰۰۰

برمبنای این مصوبه، تعرفه خدمت ابر انتقال برای سرعت ۱۰۰ Mbps و بالاتر نیز اعلام شد. براین اساس تعرفه بخش «قیمت ماهانه یک لینک اختصاصی نقطه به نقطه» در جدول بند ۱ مصوبه شماره ۶ جلسه شماره ۲۵۴ کمیسیون تنظیم مقررات برای خدمات ابر انتقال، ۲۵ درصد کاهش یافت.

از تاریخ تصویب این مصوبه، تبصره ۲ بند ۱ مصوبه شماره ۶ جلسه شماره ۲۵۴ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، لغو می‌شود و دیگر مفاد مصوبه مذکور به قوت خود باقی است.

تعرفه اتصال متقابل تعیین شد

طبق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تعرفه سرویس خاتمه مکالمات (اتصال متقابل) به شبکه اپراتورهای ثابت و همراه نیز تعیین شد.

براین اساس در صورت عدم توافق بین اپراتورها، تعرفه خدمت اتصال متقابل برای مکالمات خاتمه‌یافته به تلفن ثابت (Fixed Termination Rate) به میزان ۱۵۰ ریال تعیین می‌شود.

در همین حال در صورت عدم توافق بین اپراتورها، تعرفه خدمت اتصال متقابل برای مکالمات خاتمه‌یافته به تلفن همراه (Mobile Termination Rate) به مبلغ ۳۰۰ ریال تعیین می‌شود.

الزامات اپراتورهای ارتباطی برای ارائه خدمات اینترنت به کاربران

به گزارش مهر، همچنین اپراتورهای اینترنت پس از تنظیم طرح‌های تعرفه‌ای مورد نظر خود (اعم از عادی و تشویقی) با توجه به کف و سقف تعرفه‌های مصوب، ملزم به اخذ تأییدیه از رگولاتوری هستند. در این زمینه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تأکید کرده است که تعرفه ارائه خدمات ارزش افزوده (VAS) از سوی تمامی اپراتورهای ارتباطی نیازمند اخذ تأییدیه از رگولاتوری نخواهد بود.

اما ارائه‌کننده سرویس موظف است در ارائه هرگونه خدمت ارزش افزوده، علاوه بر اخذ تأییدیه‌های پیشین از کاربران نهایی خدمت، ارائه سرویس را مبتنی بر توافقات خود با صاحبان محتوا، کاربرد و سرویس انجام دهد.

در ارائه این خدمات، ارائه هیچگونه خدمت پایه‌ای نباید منوط به باندل شدن با خدمات ارزش افزوده شود.

در صورتی‌که ارائه‌کننده سرویس نسبت به ارائه‌ی تعرفه کمتر از کف مصوب و خارج از چارچوب‌های تعیین‌شده در این مصوبه و دیگر مصوبات مرتبط، اقدام کند؛ علاوه بر اعمال مقررات مربوطه بنا به تشخیص رگولاتوری، درصورتی‌که ارائه‌کننده خدمت در فهرست اپراتورهای مسلط بر بازار باشد، ملزم به ارائه تعرفه مذکور به مدت سه سال و در صورتی‌که ارائه‌کننده سرویس در فهرست اپراتورهای مسلط قرار ندارد، ملزم به ارائه تعرفه مذکور به مدت یک سال خواهد بود.

همچنین در صورت اعلام رگولاتوری در هر زمان، دارنده پروانه موظف به توقف طرح تعرفه‌ای خود خواهد بود.

در همین حال در صورت اعمال تعرفه بالاتر از سقف مصوب از سوی ارائه‌کننده سرویس اینترنت، ضمن آنکه برابر نظر رگولاتوری، ارائه‌کننده سرویس باید مبالغ اضافه بر سقف را عودت دهد؛ باید بلافاصله با اعلام سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، نسبت به قطع طرح تعرفه‌ای مذکور نیز اقدام کند.

اپراتور ارائه‌دهنده اینترنت موظف است برابر تشخیص و اعلام رگولاتوری نسبت به توقف ارائه خدمتی که تعرفه‌ آن به‌عنوان برهم‌زننده‌ی رقابت سالم در بازار تشخیص داده شده است، اقدام کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات