رونمایی یاماها از موتور جدید و سه چرخ نیکن

جمعه ۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
شرکت یاماها در نمایشگاه خودرو توکیو از جدیدترین نسل موتورهای سه چرخ خود با نام نیکن رونمایی کرد.
تبلیغات

یاماها از جدیدترین و البته یکی از متفاوت‌ترین موتورسیکلت‌های خود در قالب وسیله نقلیه‌ای ۳ چرخ با نام نیکن (Niken) رونمایی کرد. این موتورسیکلت پیش از این در قالب پروژه‌ی تولید وسایل چند چرخ در گروه تحقیق و توسعه یاماها طراحی و ساخته شده است. پیش از این اخباری درباره محصول جدید یاماها منتشر شده بود تا اینکه نهایتا امروز و در جریان نمایشگاه خودروی توکیو، این شرکت از جدیدترین دستاورد خود در قالب موتورسیکلتی ۳ چرخ رونمایی کرد. این وسیله‌ی سه‌چرخ جدید از یک پیشرانه‌ی ۳ سیلندر چهارزمانه از نوع DOHC و چهار سوپاپ در هر سیلندر بهره می‌برد. یاماها هنوز اطلاعاتی درباره ظرفیت پیشرانه‌ی این موتورسیکلت منتشر نکرده است؛ اما می‌توان حدس زد با توجه به استفاده یاماها از پیشرانه‌ی مشابه مدل MT-09 با ظرفیت ۸۴۷ سی‌سی، این محصول جدید نیز دارای حجم مشابه باشد.

yamaha niken

نهایت توان خروجی از پیشرانه‌ی مدل MT-09 برابر با ۱۱۵ اسب بخار است. اگر نسخه‌ی جدید نیکن اعدادی نزدیک به این رقم تولید کند، به‌جرئت می‌توان گفت که مایه شرمساری یاماها خواهد شد. هرچند بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از منابع غیر رسمی، نیکن جدید دارای هندلینگ بسیار خوبی خواهد بود و موتورسیکلت‌های ۳ چرخ موجود در بازار را شدیدا به چالش خواهد کشید.

این مدل جدید از نیکن، به تکنولوژی وسیله متحرک چند‌چرخ یاماها مجهز است که باعث کاهش تأثیرات جانبی بر تغییر مسیر ناگهانی و همچنین باعث پایداری و کنترل هرچه بیشتر آن در پیچ‌ها می‌شود. یاماها دربیانیه‌ی خود درباره این موتورسیکلت اعلام کرده است:

نیکن جدید عملکردی عالی در سرعت‌های بالا و رانندگی اسپرت در شرایط و جاده‌های مختلف به راننده هدیه می‌دهد. نیکن همچنین قادر است با پایداری بالا و ثبات، مسیرهای پر مانع و پیچ‌های تند و متوالی را پشت سر بگذارد. طراحی بدنه این وسیله‌ی نقلیه باعث شده است به میزان بی‌سابقه‌ای امکان بهره‌ بردن از سیستم تعلیق جلوی آن همراه با جفت چرخ‌ ۱۵ اینچی فراهم شود. نتیجه این فرآیند ایجاد عملکردی عالی و اسپرت، همراه با کیفیت بالا در پایداری آن است.
yamaha niken

به دلایل متعدد و در بازارهای مختلف، تمایل به تولید و استفاده از وسایل ۳ چرخ در حال افزایش است. به‌عنوان مثال در ایالات متحده آمریکا، با تغییر نسل و شرایط جامعه استفاده از مدل‌های مختلف وسیله‌ی Can-Am Spyder بسیار رواج یافته است. بخش عمده موتورسواران تا چند سال پیش از افراد مسن و مردانی تشکیل شده بود که استفاده از وسایل دوچرخ را ترجیح می‌دهند و البته حفظ تعادل موتور برای آن‌ها کار سختی نیست. اما با تغییر در جمعیت و تمایل روزافزون خانم‌ها به استفاده از وسایل موتوری، نیاز به موتورهای ۳ چرخ بیش از پیش احساس شد و به همین دلیل است که وسایلی مانند Can-Am Spyder امروزه در میان جوانان بسیار طرفدار پیدا کرده است.

در همین حال، در حوزه‌ی آسیا و اروپا نیز وسایل نقلیه‌ی مشابهی در حال تولید و عرضه است؛ وسایلی که البته در مقایسه با موتورهای ۳ چرخ آمریکایی کوچک‌تر هستند: مانند Piaggio که با توجه به تراکم شهرها بسیار کاربردی است. این وسایل آنقدر باریک هستند که همانند موتورسیکلت‌ها بتوانند در ترافیک‌های سنگین نیز به‌راحتی از میان خودروها عبور کنند. هرچند یاماها در تیزر تیلیغاتی این وسیله‌ی جدید از مناظر و جاده‌های کوهستانی استفاده کرده است؛ اما به نظر می‌رسد هدف اصلی از تولید نیکن جدید استفاده از آن در مناطق شهری است. 

yamaha niken

اگر به اخبار منتشرشده در چند سال گذشته رجوع کنیم، درخواهیم یافت که خبر تولید چنین وسیله‌ای از سوی یاماها به سال ۲۰۱۱ برمی‌گردد. اولین نسخه از نیکن در سال ۲۰۱۴ رونمایی شد؛ زمانی که یاماها از نسل جدید وسایل نقلیه موتوری ۳ چرخ خود پرده برداشت. جدا از مشخصات فنی، نیکن سال ۲۰۱۴ به وسیله‌ای که امروز در نمایشگاه توکیو رونمایی شد شباهت بسیاری دارد. در نمایشگاه توکیو سال گذشته نیز وسیله‌ی نقلیه‌ی مشابهی به نمایش درآمد و از همان زمان شایعات مربوط به تولید نسل جدید نیکن در میان فعالان این حوزه پخش شد.

در انتهای این مطلب، توجه شما را به تیزر تبلیغاتی موتور ۳ چرخ جدید یاماها جلب می‌کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات