۲۸ مهر: عرضه اولین نسخه از توزیع لینکوس اوبونتو

جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۱۳ سال پیش در چنین روزی، اولین نسخه از توزیع اوبونتو سیستم‌عامل لینوکس عرضه شد. اوبونتو پرطرفدارترین توزیع لینوکس برای کامپیوترهای شخصی است.
تبلیغات

۱۳ سال پیش در چنین روزی (۲۰ اکتبر سال ۲۰۰۴)، اولین نسخه از توزیع اوبونتو سیستم عامل لینوکس منتشر شد. این نسخه Warty Warthog نام داشت. توزیع اوبونتو بر پایه‌ی معماری Debian توسعه داده شده است.

Ubuntu یک سیستم‌عامل متن باز است که عموما در کامپیوترهای شخصی و سرورها استفاده می‌شود. سرورهای کامپیوتری از نسخه‌ی مخصوص سرور این سیستم‌عامل با امکانات ویژه استفاده می‌کنند. اوبونتو را می‌توان روی مشهورترین معماری‌های سیستمی از جمله اینتل، AMD و ماشین‌های بر پایه‌ی فناوری ARM نصب کرد. این توزیع برای تبلت و گوشی‌های هوشمند نیز تحت نام اوبونتو تاچ عرضه شد. البته توسعه‌ی اوبونتو تاچ به‌ دلیل استقبال پایین کاربران در سال ۲۰۱۶ متوقف شد.

اوبونتو توسط شرکت نرم‌افزاری Canonical عرضه می‌شود. این شرکت نام این توزیع لینوکس را از فلسفه‌ی آفریقای جنوبی (Ubuntu) به معنای «اعتقاد به یک پیوند جهانی از به اشتراک‌گذاری که تمام بشریت را متصل می‌کند» برداشته است. شرکت کنونیکال درآمد خود را از ارائه‌ی پشتیبانی‌ فنی برای اوبونتو کسب می‌کند.

نسخه‌های مختلف اوبونتو هر ۶ ماه یک بار عرضه می‌شوند و در نام‌گذاری آن‌ها از یک کد شامل سال و ماه عرضه و نام یک حیوان و صفتی برای آن استفاده می‌شود. اوبونتو هرساله یک ماه بعد از عرضه‌ی آخرین نسخه GNOME (محیط دسکتاپ لینوکسی) عرضه می‌شود. از دیگر نرم‌افزارهای کاربردی که همراه با بسته‌ی نصبی اوبونتو نصب می‌شوند می‌توان به LibreOffice، فایرفاکس و تاندربرد به همراه تعدادی بازی کم‌حجم اشاره کرد. همان‌طور که گفته شد، اوبونتو در حال حاضر پرطرفدارترین توزیع لینوکس است و سهم عمده‌ی سیستم‌های سرور و رایانش ابری را نیز در اختیار دارد.

از دیگر اتفاقات مهم این روز در تاریخ دنیای علم و فناوری می‌توان به معرفی ترایود (Triode) توسط دکتر لی دی فارست در سال ۱۹۰۶ اشاره کرد. این قطعه‌ی الکترونیکی پدر تمام لامپ‌های خلأ است. ترایود از ۳ شاخه الکترود درون یک محفظه‌ی شیشه‌ای خلأ ساخته شده است. وظیفه‌ی اصلی این قطعه، تقویت ولتاژ است. نسل‌های بعدی لامپ‌های خلأ یعنی تترود و پنتود، انواع پیشرفته‌ی ترایود بودند که تأثیرات زیادی روی صنعت ارتباطات از راه دور و رادیو داشتند. ترایودها تا دهه‌ی ۱۹۷۰ که ترانزیستور اختراع شد، پرکاربردترین قطعه‌ی الکترونیکی درون دستگاه‌های همچون رادیو و تلویزیون بودند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات