اینتل: قانون مور هنوز نمرده است

پنج‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳
مطالعه 2 دقیقه
اینتل در CES، اطلاعاتی در‌باره‌ی Cannon Lake، نسل بعدی پردازنده‌های‌ خود که با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری ساخته می‌شوند، ارائه کرد.
تبلیغات

اینتل در خلال کنفرانس خود در CES 2017 یک لپ‌تاپ‌ هیبریدی را به نمایش گذاشت که به نسل بعدی پردازنده‌های این شرکت یعنی Cannon Lake مجهز شده بود. پردازنده‌های نسل بعدی اینتل قرار است بر اساس لیتوگرافی ۱۰ نانومتری ساخته شوند. بنابراین اینتل می‌تواند در ابعاد فعلیِ پردازنده‌های خود، تعداد ترانزیستورهای بیشتری جا کند. پردازنده‌های امسال اینتل در سری Kaby Lake براساس لیتوگرافی ۱۴ نانومتری ساخته می‌شوند. استفاده از لیتوگرافی کوچک‌تر معمولا به معنی کاهش اتلاف انرژی و افزایش بهره‌وری پردازنده است. 

مدیرعامل اینتل در این کنفرانس به قانون مور نیز اشاره کرد و گفت در سال ۲۰۱۲ آن‌ها با استفاده از فناوری ۲۲ نانومتری این قانون را تأیید کردند و سال آینده نیز این قانون مجددا تأیید خواهد شد. قانون مور می‌گوید هر ۲ سال تعداد ترانزیستورها در مدارات مجتمع دو برابر می‌شود. کرانیچ، مدیرعامل اینتل گفت دو برابر شدن تعداد ترانزیستورها به هر ۲ سال و نیم یک‌بار رسیده است، اما همچنان ادامه دارد. 

طی سال‌های اخیر صحبت‌های بسیاری در باره‌ی مرگ قانون مور شنیده‌ایم، چرا که کوچک‌ کردن ترانزیستور بسیار مشکل شده است. اما کرانیچ در نمایشگاه CES امسال گفت قانون مور نمرده است و اینتل با پردازنده‌های Cannon Lake بار دیگر آن را تأیید خواهد کرد. 

پردازنده‌های سری U و Y از خانواده‌ی Cannon Lake با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری با دو هسته و گرافیک GT2 ارائه خواهند شد. پردازنده‌های سری U حداکثر مصرف ۱۵ وات خواهند داشت و این در حالی است که حداکثر مصرف پردازنده‌های سری Y از ۵.۲ وات بیشتر نخواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات