بررسی لپ‌ تاپ ASUSPRO P2430UJ ایسوس

شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 12 دقیقه
P2430UJ نام لپ‌تاپ میان‌رده‌ای است که شرکت ایسوس از سری محصولات سازمانی خود موسوم به ASUSPRO عرضه کرده است. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی لپ‌تاپ P2430UJ بپردازیم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

ایسوس یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان لپ‌تاپ در دنیا است که محصولات آن گستره‌ای از لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت تا لپ‌تاپ‌های قدرتمند و گران‌قیمت را شامل می‌شود. لپ‌تاپ‌های این شرکت معمولا کیفیت ساخت و عملکرد مطلوبی دارند. ایسوس لپ‌تاپ P2430UJ را در قالب سری محصولات ASUSPRO خود عرضه کرده است. این سری از محصولات که برای استفاده در کسب‌وکارهای کوچک (SMB) و مصارف صنعتی و اداری مناسب هستند، شامل دو مدل لپ‌تاپ P2530UJ با ابعاد نمایشگر ۱۵ اینچ و P2430UJ با نمایشگر ۱۴ اینچی نیز هستند. این لپ‌تاپ‌ها را می‌توان با نمایشگرهایی با رزولوشن فول اچ‌دی یا اچ‌دی و پردازنده‌های سری Core i اینتل سفارش داد.

ASUSPRO P2430UJ laptop

P2430UJ لپ‌تاپ میان‌رده‌ای است که با بهره‌گیری از نسل ششم پردازنده‌‌های سری U اینتل، پردازنده‌ی گرافیکی مجزا و نمایشگر فول اچ‌دی، می‌تواند به گزینه‌ی مناسبی برای آن دسته از کاربرانی بدل شود که قصد دارند تا در قبال پرداخت هزینه‌ی نسبتا پایین، تجربه‌ای مناسبی را از کار با لپ‌تاپ خود داشته باشند.

لپ‌تاپ ASUSPRO P2430UJ ایسوس توسط شرکت رایان کاوه در اختیار زومیت قرار داده شده است و با قیمت ۲٫۲۰۰٫۰۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

مشخصات سخت‌افزاری ASUSPRO P2430UJ

  • ابعاد: ۳۴۰ در ۲۴۱ در ۲۳.۳ - ۲۶.۳ میلی‌متر
  • پردازنده: اینتل Core i5-6200U با فرکانس پردازشی ۲.۳ تا ۲.۸ گیگاهرتز
  • حافظه‌ی کش: ۳ مگابایت
  • نمایشگر: ۱۴ اینچی TFT LED-backlit LCD با رزولوشون ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل و روکش مات
  • پردازنده‌ی گرافیکی: NVIDIA GeForce 920M با ۲ گیگابایت حافظه‌ی رم
  • بلندگو: بلندگو‌های داخلی استریو
  • حافظه رم: ۸ گیگابایت از نوع DDR4
  • حافظه ذخیره سازی داخلی: ۱ ترابایت با سرعت ۵۴۰۰ دور بر دقیقه
  • وزن: ۱.۹۵ کیلوگرم
  • درگاه‌های ارتباطی: ۳ عدد USB 3.0 به همراه ۱ عدد USB 2.0، شیار کارت SD، خروجی هدفون / میکروفون، HDMI، درگاه شبکه و خروجی VGA
  • باتری قابل تعویض لیتیوم-یونی با ظرفیت ۳۷ وات‌ساعت
  • حسگر اثر انگشت

طراحی

ایسوس لپ‌تاپ‌های سری ASUSPRO P2430UJ را برای استفاده در سازمان‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط (SMB) طراحی کرده است، این لپ‌تاپ در بازه‌ی دستگاه‌هایی با برچسب قیمتی میانی قرار می‌گیرد، بنابراین مایه‌ی تعجب نیست که اگر ببینیم ایسوس در ساخت آن از پلاستیک استفاده کرده باشد. P2430UJ لپ‌تاپی است که ظاهر و طراحی ساده‌ی آن، ارزان‌قیمت بودن آن را به وضوح القا می‌کند، بدنه‌ای از جنس پلاستیک، لبه‌های زمخت و تیز و ضخامت نسبتا زیاد لپ‌تاپ یادشده به خوبی نشانگر این موضوع هستند. ایسوس در ساخت این لپ‌تاپ از پلاستیک مات استفاده کرده است.

در بخش پشت نمایشگر و محل استراحت دست در بخش پایین کیبورد، سطح پلاستیک به کار رفته، بافتی مشابه فلز برس خورده دارد که جلوه‌ی زیبایی به دستگاه بخشیده است. باتری این لپ‌تاپ جدا می‌شود و از آنجایی که ضخامت باتری، کمی بیشتر از ضخامت لپ‌تاپ است، به شکلی طراحی شده تا نقش پایه را نیز برای این دستگاه ایفا کند، بنابراین شیب ملایمی در دستگاه ایجاد شده است که روند تایپ کردن را ساده‌تر می‌کند.

ASUSPRO P2430UJ laptop

 ایسوس در این لپ‌تاپ از دو لولای باریک پلاستیکی استفاده کرده است که در انتهای چپ و راست لپ‌تاپ، پایه را به نمایشگر متصل کرده است. این لولاها استحکام و پایداری قابل قبولی دارند. البته وقتی درب لپ‌تاپ باز است، در اثر وارد شدن ضربه‌، نمایشگر به لرزه درمی‌آید، اما این موضوع چندان آزاردهنده نیست.

نکته‌ی مهم دیگر آن است که خوشبختانه توزیع جرم در این لپ‌تاپ به صورت مناسبی انجام شده و لولای آن به گونه‌ای طراحی شده  که امکان باز کردن درب لپ‌تاپ با یک دست وجود دارد و برخلاف بسیاری از لپ‌تاپ‌های موجود در بازار، به خصوص لپ‌تاپ‌های این بازه‌ی قیمتی، تنها کافی است که قسمت بالای لپ‌تاپ را با یک دست به سمت بالا بکشید تا در لپ‌تاپ باز شود. در اکثر لپ‌تاپ‌های این بازه‌ی قیمتی باید حتما با یک دست قسمت پایین لپ‌تاپ را نگاه داشته و با دست دیگر قسمت بالا را باز کنید.

ASUSPRO P2430UJ laptop

با توجه به آنکه هنوز هم کاربرانی وجود دارند که به دنبال لپ‌تاپی با درایو اپتیکال DVD هستند، ایسوس لپ‌تاپ ASUSPRO P2430UJ را به این درایو مجهز کرده است. اضافه کردن درایو اپتیکال به لپ‌تاپ نقش زیادی در رسیدن ضخامت و وزن دستگاه به ۲۶.۳ میلی‌متر و ۲.۰۹ کیلوگرم داشته است. این لپ‌تاپ درگاه‌های ورودی و خروجی متنوعی را مانند سه درگاه USB 3.0، یک USB 2.0، یک HDMI، یک اترنت، یک کارت خوان حافظه و یک خروجی VGA دارا است.

ایسوس در قسمت سمت راست و پایین کیبورد، با هدف بالا بردن امنیت لپ‌تاپ، حسگر اثر انگشتی را قرار داده است که به کمک نرم‌افزار واسط می‌توان از آن برای ورود به سیستم‌عامل بدون نیاز به وارد کردن رمز عبور استفاده کرد. عملکرد حسگر نیز عموما بدون اشتباه و دقیق است و تنها کافی است تا انگشت ثبت شده‌ی خود را بر روی آن بکشید تا اسکن و تایید شود.

کیبورد و تاچ‌پد

ایسوس در کلیدهای کیبورد نیز از روکش مات بهره برده تا این بخش از لپ‌تاپ که به صورت مداوم در حال تماس با دست‌ها است، به راحتی کثیف نشود. کیبورد لپ‌تاپ P2430UJ فاقد کلید‌های اعداد است، بنابراین چنانچه از این لپ‌تاپ برای کار با نرم‌افزار‌های مهندسی یا مالی استفاده کنید، یقینا خلاء این کلیدها را حس خواهید کرد. البته نبود نورِ پس‌زمینه یکی از ضعف‌های کیبورد این لپ‌تاپ است، با این حال لازم به ذکر است که عموما لپ‌تاپ‌های این بازه‌ی قیمتی، از چنین کلیدهایی برخوردار نیستند.

ASUSPRO P2430UJ laptop

از مهم‌ترین شاخصه‌‌هایی که توسط آن می‌توان عملکرد کیبورد لپ‌تاپی را سنجید، عمقی است که کلیدهای آن در حین فشرده شدن، طی می‌کنند، از عوامل دیگر می‌توان به ابعاد کلیدها، فاصله‌ی آنها از هم و روان و نرم بودن آنها اشاره کرد، خوشبختانه کیبورد لپ‌تاپ P2430UJ در تمامی این موارد عملکرد مناسبی دارد و چنانچه جزو افرادی هستید که ویرایش اسناد، از وظایف اصلی آنها به شمار می‌رود و گذشته از آن امکان صرف هزینه‌ی زیادی هم ندارید، این لپ‌تاپ می‌تواند انتخاب خوبی برای شما به شمار رود.

تاچ‌پد یک تکه‌ی P2430UJ نیز عملکرد مناسبی دارد و واکنش خوبی به تمامی لمس‌ها نشان می‌دهد. ژست‌های مختلف چندلمسی در محیط ویندوز ۱۰ با سرعت و دقت بالایی انجام می‌شوند. تاچ‌پد لپ‌تاپی که در اختیار ما قرار داده شده بود از دقت بالایی برخوردار بود و به لمس‌ها واکنش دقیق و صحیحی نشان می‌داد. البته طبیعتا نمی‌توان عملکرد تاچ‌پد لپ‌تاپی با چنین برچسب قیمتی را با نمونه‌های به کار رفته در لپ‌تاپ‌های بالارده و گران‌قیمت مقایسه کرد. 

نمایشگر و اسپیکر

ASUSPRO P2430UJ laptop

ایسوس در لپ‌تاپ P2430UJ از یک نمایشگر ۱۴ اینچی LCD و رزولوشن فول اچ‌دی استفاده کرده است. این رزولوشن برای نمایشگری با ابعاد ۱۴ اینچ مناسب به نظر می‌رسد. نمایشگر این لپ‌تاپ دارای نسبت تصویر ۱۶ به ۹ است. پنل به کار برده شده در این لپ‌تاپ از نوع TN است. این نوع پنل زمان پاسخ‌دهی بسیار پایین‌تری در مقایسه با IPSها دارند، اما چنانچه از لپ‌تاپ برای طراحی یا موارد دیگر استفاده می‌کنید بهتر است نمایشگر لپ‌تاپ IPS باشد.

زوایای دید این نمایشگر نسبتا محدود است و در زوایای مختلف، تغییراتی را در رنگ‌های به نمایش درآمده، مشاهده خواهید کرد. ایسوس نمایشگر این لپ‌تاپ را با یک روکش مات پوشانده است، این موضوع باعث می‌شود تا انعکاس نور محیط در نمایشگر P2430UJ، نسبت به نمونه‌هایی با صفحه‌نمایش براق، به میزان قابل توجهی کمتر باشد. استفاده از روکش مات باعث شده است تا رنگ‌های به نمایش درآمده به سردی تمایل داشته باشند و میزان روشنایی نمایشگر نیز بسیار پایین باشد.

به طور کلی اگرچه عملکرد نمایشگر قابل قبول است، اما بهتر بود تا ایسوس با بالا بردن قیمت به میزان اندکی، از پنل بهتری در لپ‌تاپ خود استفاده می‌کرد.

ASUSPRO P2430UJ laptop

ایسوس در لپ‌تاپ P2430UJ از اسپیکرهای استریوی ۲ واتی به همراه فناوری انحصاری خود موسوم به SonicMaster استفاده کرده است. این اسپیکرها در زیر لپ‌تاپ قرار گرفته‌اند، اگرچه موضوع یاد باعث می‌شود تا بر روی برخی سطوح، از بلندی صدای پخش شده، کاسته شود، اما روی هم رفته، عملکرد اسپیکرهای این لپ‌تاپ در حد قابل قبول است و می‌توان طیف بسیاری از کاربران را راضی نگه دارد. ذکر این نکته ضروری است که به استثنای موارد خاص مانند لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت گیمینگ، عموما لپ‌تاپ‌ها از اسپیکرهای توانمندی بهره نمی‌برند.

نرم‌افزار

لپ‌تاپ P2430UJ فاقد سیستم عامل است و کاربر ابتدا باید اقدام به نصب سیستم عامل بر روی لپ‌تاپ کند. نبود سیستم‌عامل بر روی این لپ‌تاپ باعث کاهش قیمت آن می‌شود و از آنجایی که کپی‌رایت در ایران وجود ندارد، بسیاری از کاربران به دنبال لپ‌تاپ بدون سیستم‌عامل هستند. از طرفی کاربران توزیع‌های گنو / لینوکس هم ترجیح می‌دهند مبلغی بابت سیستم‌عامل ویندوز پرداخت نکنند، بنابراین چنین لپ‌تاپ‌هایی می‌توانند گزینه‌ی مناسبی برای این دسته از کاربران باشند.

بازده و عملکرد

لپ‌تاپ P2430UJ برای استفاده در کسب‌و‌کارهای کوچک طراحی شده و یک دستگاه میان‌رده محسوب می‌شود، بنابراین نباید انتظار عملکردی خارق‌العاده را از آن داشته باشید. ایسوس این لپ‌تاپ را به نسل ششم (اسکای‌لیک) از سری پردازنده‌های کم‌مصرف U اینتل مجهز کرده است. این پردازنده‌ها با انرژی مصرفی بسیار اندک و دمای کاری پائین، در سال‌های اخیر افزایش توان خوبی را تجربه کرده‌اند و اکنون به راحتی از پس تمامی کار‌های روزمره برمی‌آیند.

ASUSPRO P2430UJ laptop

مدلی که ما بررسی کردیم از پردازنده‌ی Core i5 6200U بهره می‌برد که در آن دو هسته‌ی پردازشی همراه با دو هسته مجازی گنجانده شده است. این هسته‌ها با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز و ۳ مگابایت حافظه‌ی کش L3، مدیریت عملکرد و بازده دستگاه را به دوش می‌کشند. فرکانس این پردازنده در حداکثر شرایط کاری به ۲.۸ گیگاهرتز می‌رسد. قدرت پردزاشی فراهم شده توسط پردازنده‌ی این لپ‌تاپ، به اندازه‌ای است که آن را قادر می‌سازد تا از پس کارهای روزانه و سبک به راحتی بربیاید و حتی در نرم‌افزارهای نیمه‌سنگین و بازی‌های قدیمی نیز عملکرد نسبتا قابل قبولی داشته باشد.

پردازنده‌ی این نوت‌بوک با واحد پردازش گرافیکی HD 520 اینتل مجتمع شده است، این تراشه‌ی گرافیکی در نسل ششم از پردازنده‌های اینتل به کار رفته و در کاربری‌های معمولی شما را از پردازنده‌ی گرافیکی مجزا بی‌نیاز می‌کند. زیرا واحد پردازش گرافیکی یاد شده حتی توانایی پخش ویدئوهایی با رزولوشن 4K را نیز دارا هستند. 

ASUSPRO P2430UJ laptop

با این حال ایسوس لپ‌تاپ P2430UJ را به پردازنده‌ی گرافیکی NVIDIA GeForce 920M با ۲ گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی، مجهز کرده است، البته این موضوع به مفهوم آن نیست که P2430UJ قادر به اجرای انواع بازی‌ها است، چرا که GeForce 920M یک پردازنده‌‌ی گرافیکی پایین‌رده محسوب می‌شود.

در ادامه می‌توانید نتایج بنچمارک‌هایی را که روی لپ‌تاپ P2430UJ اجرا شده است، مشاهده کرده و با محصولات سایر رقبا مقایسه کنید:

لپ‌تاپ

3D Mark 2006

PC Mark 2007

3D Mark 2011

Nova

Bench

3D Mark 2013

Ice / Cloud / Fire

Asus ASUSPRO P2430UJ

9016

3053

1709

745

41527/5250/994

Asus Zenbook 3 UX390UA

8205

5215

1564

750

14622/5707/840

(HP Spectre X360 (2016

7885

5397

1304

791

36672/4538/731

Asus K550VX

23052

3507

4700

1231

76035/15918/3437

Acer Aspire E 15

11782

3609

2335

582

55907/4979/1193

Aspire V15 Nitro

13038

4118

3911

639

58570/8389/2641

HP Envy K007NE

11304

3851

2351

-

56206/5571/1360

Microsoft Surface book

15297

5064

1444

831

16818/1862/225

ASUS ROG G551JM

8334

3449

4866

653

82759 / 5741 / 2437

ASUS ZENBOOK UX303L

10336

4991

2379

723

17667 / 5748 / 1318

ASUS X553

1988

1601

490

684

-

Lenovo Flex 2

10101

2790

2316

684

47280 / 5.836 / 1288

Lenovo Yoga 2 Pro

5711

5274

1373

704

569 / 3412 / 23096

Asus ET2321 AIO

8807

3784

1893

654

12230 / 4494 / 1032

همانطور که مشاهده می‌کنید، ایسوس P2430UJ در بنچمارک‌ها عملکرد متوسطی داشته و فاصله‌ی زیادی با محصولات قدرتمند و مخصوص بازی دارد.

بازده و عملکرد حافظه‌ی ذخیره سازی

ASUSPRO P2430UJ laptop

اکثر لپ‌تاپ‌های رده‌بالای کنونی از مقدار اندکی حافظه‌ی SSD به همراه دیسک سخت بهره می‌برند تا با نصب ویندوز روی آن، عملکرد و تجربه‌ی کاربری در محیط سیستم عامل ارتقای قابل توجهی داشته باشد، اما متاسفانه در لپ‌تاپ P2430UJ شاهد چنین امکانی نیستیم و ایسوس صرفا به تجهیز آن به یک دیسک سخت ۱ ترابایتی با سرعت ۵۴۰۰ دور بر دقیقه بسنده کرده است. در ادامه می‌‌توانید نتایج تست انجام شده از سرعت خواندن اطلاعات روی این لپ‌تاپ را مشاهده کنید:

 

Maximum MB/s

Minimum MB/s

Average MB/s

Asus ASUSPRO P2430UJ

110.8

47.0

83.4

Lenovo E5180

114.5

37.6

86.7

Asus K550VX

132.2

52.9

100

Surface Book

846.7

206.4

632.9

Surface Pro 4

336.7

302.8

321.2

Asus Transformerbook T100TAL

100.1

74.4

89.5

Aspire Aspire E15

112.3

46.7

87.1

Aspire V15 Nitro

113.1

26.4

87.4

HP ENVY 15-K007NE

116.4

55.6

91.4

Microsoft Surface 3

115.9

74.5

101.2

ASUS ROG G551JM

294.7

185.8

263

HP Pavilion 15 P062

110

43.6

86.1

Asus Zenbook UX303L

426.6

344.3

388.9

Lenovo Flex 2

116.2

48.5

86.6

Lenovo Yoga 2 Pro

326.7

207.8

240.6

Lenovo ThinkPad Tablet 2

54.2

23.9

50.5

ET2321 INTH

190.2

23

138.5

Asus N550JV

107.5

18.3

80.5

Acer Aspire S7 2013

932.6

766.6

915.8

باتری

یکی از مهم‌ترین شاخصه‌هایی که کاربران حین خرید لپ‌تاپ به آن توجه دارند، عمر باتری است. متاسفانه علیرغم پیشرفت‌های متعددی که لپ‌تاپ‌ها در زمینه‌‌های مختلف مانند توان پردازشی داشته‌اند، هنوز هم عمر باتری یکی از نقاط ضعف این دستگاه‌ها محسوب می‌شود. در حالی که P2430UJ از پردازنده‌‌‌ی کم‌مصرف i5 6200U بهره می‌برد، ایسوس ترجیح داده است تا از باتری لیتیوم یونی با ظرفیت ۳۷ وات‌ساعت در این لپ‌تاپ استفاده کند. این ظرفیت باتری به هیچ وجه توانایی قدرت‌نمایی در این بخش را ندارد و تنها شارژدهی متوسط را برای کاربر به ارمغان می‌آورد.

در آزمایش پخش فیلم استاندارد زومیت یک فیلم اچ‌دی را به صورت مداوم پخش می‌کنیم تا باتری دستگاه از ۱۰۰ درصد به صفر برسد. در این آزمایش که در حین اجرای آن تمام اتصالات مثل وای‌فای خاموش بوده و نور صفحه نمایش روی ۵۰ درصد تنظیم می‌شود، باتری P2430UJ ایسوس تقریبا ۵ ساعت و ۱۵ دقیقه دوام آورد. این میزان از طول عمر باتری، برای لپ‌تاپی که به پردازنده‌ی کم‌مصرف سری U مجهز است، متوسط ارزیابی می‌شود.

در آزمایش Battery Eater نیز همانطور که انتظار می‌رفت، این لپ‌تاپ عملکرد متوسطی داشت و این موضوع نشان می‌دهد که لازم است همواره شارژر دستگاه را به همراه داشته باشید. در این آزمایش لپ‌تاپ P2430UJ توانست ۸۳ دقیقه دوام بیاورد.

جمع‌بندی

ASUSPRO P2430UJ laptop

ایسوس لپ‌تاپ P2430UJ را برای استفاده در سازمان‌ها و کسب وکارهای کوچک و مصارف صنعتی و اداری عرضه کرده است. این لپ‌تاپ کیفیت ساخت مناسبی دارد و عملکرد بسیار خوب کیبورد می‌تواند تجربه‌ی تایپ و تولید محتوای نسبتا مناسبی را برای کاربران فراهم کند.

از لحاظ قدرت و بازده سخت‌افزاری، این لپ‌تاپ با وجود استفاده از پردازنده‌ی سری U اینتل، نیازی اکثر کاربران را پوشش می‌دهد مخصوصا که یک کارت گرافیک اختصاصی نیز با پردازنده‌ی Core i5 اینتل جفت شده است تا حتی استفاده از آن را در بسیاری از نرم‌افزارهای گرافیکی و همچنین بازی‌های ویدیویی سبک، میسر کند. با این حال نمایشگر این لپ‌تاپ زوایای دید محدودی دارد و روشنایی آن نیز نامطلوب است و عملکرد باتری لپ‌تاپ نیز متوسط ارزیابی می شود.

لپ‌تاپ ASUSPRO P2430UJ ایسوس توسط شرکت رایان کاوه در اختیار زومیت قرار داده شده است و با قیمت ۲٫۲۰۰٫۰۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

نکات مثبت

  • اسپیکر استریو
  • کیبورد و تاچ‌پد بسیار خوب
  • نمایشگر مات
  • بدنه‌ی پلاستیکی مات و باکیفیت

نکات منفی

  • نور و رزولوشن کم و زوایای دید محدود نمایشگر
  • عمر باتری متوسط
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات