نوزادی با ترکیب ژن سه والد و به روش جدید متولد شد

پنج‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
دانشمندان آمریکایی بوسیله‌ی روشی جدید و با استفاده از ژن سه والد، موفق به متولد کردن نوزادی واحد شدند.
تبلیغات

دانشمندان آمریکایی موفق به باروری یک زن اردنی با استفاده از یک روش ژنتیکی خاص شدند. در این روش علاوه بر دی‌ان‌ای پدر و مادر، دی‌ان‌ای فرد اهدا کننده هم حضور دارد.

مزیت بزرگ این روش از بین بردن بیماری‌های خاص ژنتیکی است. به طور مثال در این مورد مشخص دو نوزاد قبلی این زوج اردنی به دلیل داشتن نوعی بیماری ژنتیکی جان خود را از دست دادند. به همین دلیل برای از بین بردن بیماری این زوج تصمیم به باروری به شیوه‌ی انتقال میتوکندری گرفتند. دو نوزاد قبلی این زوج از سندروم لی رنج می‌بردند؛ این سندروم دستگاه عصبی مرکزی نوزاد را تا قبل از یک سالگی تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

نوزاد پسر این زوج اردنی در حال حاضر ۵ ماهه است و در سلامت کامل به سر می‌برد. تولد نوزاد با سه والد در آمریکا قانونی نشده است و به همین دلیل پزشکان مجبور به انجام این روش در مکزیک شدند. با این حال پارلمان بریتانیا نزدیک به یک سال و نیم پیش زمینه‌ی قانونی این روش را فراهم کرده است.

میتوکندری در سلول همانند یک پاوربانک وظیفه‌ی تغذیه سلول را بر عهده دارد و مانند هسته‌ی سلول حاوی دی‌ان‌ای است. متاسفانه حضور بعضی نواقص در میتوکندری باعث توسعه‌ی ناهنجاری‌های خاص در جنین می‌شود که در نهایت نوزاد را با مرگ روبه‌رو می‌کند.

برای از بین بردن این مشکلات، دانشمندان یک تخمک از مادر و یک تخمک از فرد اهدا کننده را می‌گیرند. در مرحله‌ی بعد هسته‌ی تخمک فرد اهدا کننده جدا و با هسته‌ی تخمک مادر جایگزین می‌شود. پس از آن تخمک با استفاده از اسپرم پدر بارور خواهد شد. بنابراین نواقص میتوکندری تخمک مادر از بین می‌روند.

روش ژنتیکی سه والد

دکتر ژانگ از دانشمندان و محققان موسسه‌ی لقاح در نیویورک از این روش به عنوان شیوه‌‌ی جدید لقاح به شیوه‌ی سه والد یاد می‌کند. در روش‌ معمول و قبلی تخمک مادر و تخمک اهدا کننده به طور جداگانه با اسپرم پدر بارور می‌شدند و قبل از تقسیم سلولی هسته‌ی تخمک مادر جایگزین هسته‌ی تخمک اهدا کننده می‌شد. روش‌ قبلی بیشتر روی تولد نوزاد برای زنان نابارور تمرکز داشت ولی روش جدید روی حذف بیماری ژنتیکی متمرکز است.  

کمتر از یک درصد از میتوکندری نوزاد حاوی جهش‌ یا موتاسیون مخرب است که در حالت کلی با داشتن ۱۸ درصد جهش مخرب شانس توسعه‌ی سندروم‌های ژنتیکی در نوزاد وجود دارد.

باید دانست که تنها ۰.۱ درصد از اطلاعات ژنتیکی فرد اهدا کننده به نوزاد منتقل می‌شود؛ بنابراین نباید خیلی نگران موضوعات اخلاقی شد. همچنین تولد نوزاد با سه والد با استفاده از روش‌های دیگر انجام شده است ولی این بار با روشی جدید دانشمندان به این مهم دست پیدا کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات