اعلام برنامه‌ های پورشه برای مسابقات فرمول E

یک‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
پورشه از شانس بیشتری برای بردن مناقصه‌‌ای برخوردار است که با هدف انتخاب یک کمپانی برای تهیه‌ و تامین فناوری باتری‌های مسابقات فرمول E برگزار می‌شود.
تبلیغات

پورشه آخرین کمپانی اصلی خودروسازی است که علاقه‌ی خود را برای حضور مستقیم در مسابقات فرمول E نشان داده است و گفته می‌شود که درخواستی را برای حضور در مناقصه‌ی مربوط به مسابقات قهرمانی سال ۲۰۱۸ به عنوان تهیه‌کننده‌ی باتری‌های انحصاری ارایه داده است.

 غول خودروساز آلمانی در دو فصل اول از این مسابقات در طول مسابقه‌ها با مدیریت سطح بالا حضور داشته و در چند رویداد نیز شرکت کرده است. در حال حاضر، پورشه به صورت رسمی علاقه‌ی خود را برای فعالیت در زمینه‌ی تهیه‌ی فناوری‌های باتری از فصل پنجم این سری مسابقات که در سال ۲۰۱۸ خواهد بود، اعلام کرده است.

 درخواست برای شرکت در مناقصه‌ی مربوط به تهیه‌کننده‌ی باتری انحصاری، که در حال حاضر توسط یک تیم از مشاوران مستقل برگزیده شده از سوی FIA مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا در ادامه بتوانند تهیه‌کننده‌ی نهایی مورد نظر برای فناوری‌های باتری مسابقات را انتخاب کنند. قرار است که نتیجه‌ی بررسی‌ها در ماه آینده اعلام شود. این در حالی است که یک ماه فرصت اضافه نیز بعدتر به این گروه بررسی‌کننده داده شد تا بتوانند در نهایت این انتخاب تعیین‌کننده را به خوبی به انجام برسانند.

 به نظر می‌رسد که برگزارکنندگان در حال بررسی اعلام رسمی نتیجه‌ی نهایی در ماه آینده در هونگ کونگ ای‌پریکس (Hong Kong ePrix) هستند. از سویی نیز این احتمال وجود دارد که دستور نهایی در زمانی زودتر و در هفته‌ی بعد در مجمع جهانی موتوراسپرت (World Motorsport Council) اعلام شود.

 پورشه برای مدت طولانی در زمینه‌ی وسایل نقلیه‌ی الکتریکی و حمل و نقل پایدار کار کرده است و در سال گذشته از طرح خودروی مفهومی با نام Mission E رونمایی کرد. در اوایل سال جاری، وظیفه‌ی مدیریت فناوری باتری و توسعه‌ی آن برای کل گروه فولکس واگن به کمپانی پورشه واگذار شده بود.

 در حالی که بعید به نظر می‌رسد در کوتاه مدت شاهد حضور یک تیم فرمول E مستقل از پورشه در مسابقات باشیم، اما پورشه تمایل خود را در امر تهیه‌ی باتری‌های پیشرفته برای سایر تیم‌های شرکت‌کننده نشان داده است. آنها پیشتر نیز سیستم‌هایی را در جریان مسابقات قهرمانی جهانی استقامت FIA ارایه داده بودند که در آن مسابقات، پورشه ۹۱۹ هیبریدی (Porsche 919 Hybrid LMP1-H) برنده‌ی عنوان برتر شد.

این برند آلمانی که مقر اصلی آن در اشتوتگارت است، در اوایل سال جاری نیز مذاکراتی را با دو تیم در رابطه‌ی با حضور در کنار آنها به عنوان یک شریک فنی انجام داده بود. اما به نظر می‌رسد که قصد اصلی کمپانی بر این است که بتواند مجوز لازم برای تهیه‌ و تامین فناوری‌های باتری تمامی خودروهای مسابقات را به دست آورد.

 با این حال، گروه مهندسی برق پورشه در حال حاضر مشغول پژوهش و توسعه‌ی فنواری باتری هستند و چنین گمان می‌رود که پورشه در حال حرکت به سوی درخواست برای تامین خودروهای گروه‌های شرکت‌کننده در مسابقات فرمول E برای بعد از سال ۲۰۱۸ است.

 به نظر می‌رسد که نایب رییس بخش موتوراسپرت پورشه در گروه خودروی پورشه (Porsche Auto Group)، دکتر فرانک استفن والیسر، هدایت گروهی را در پورشه برای توسعه‌ی تولیدات مربوط به باتری بر عهده دارد و برنامه‌های پورشه برای فرمول E نیز یکی از این اهداف این گروه است. والیسر در ماه مه سال جاری در ای‌پریکس برلین حضور داشت.

 سران پورشه در گفتگوی اخیر خود با پایگاه Motorsport.com از تمایل خود برای عرضه‌ی باتری‌های خودروهای مسابقات به طور صریح مطلبی بیان نکرده‌اند. اما والیسر در سال گذشته طی صحبتی که در ماه اکتبر بیان کرده بود، باور داشت که:

پورشه یکی از پیشتازان این زمینه است و در حال حاضر دارنده‌ی عنوان برتر در پنج سال گذشته با سیستم 911GT3 R Hybrid بوده است. در آینده نیز بسیار مهم است که چنین درخواست‌ها و تمایلاتی را شناسایی کرده و آنها را به سوی نتایج موفقت‌آمیز به منظور قرار گرفتن در یک کلاس عملکردی درخور هدایت کنیم. این امر مستلزم بینش و مهارت فنی و به همان میزان نیز تصمیمات مدبرانه است.

 در گزارش پایگاه Motorsport.com همچنین اشاره شده است که بسته شدن یک توافق‌نامه با هر یک از کمپانی‌های درخواست‌کننده در بر دارنده‌ی حقوق قابل ملاحظه‌ی بازاریابی است. به همین دلیل است که نام‌های بزرگی را از جمله پاناسونیک و ردبال تکنولوجیز (Red Bull Technologies) در این میان می‌شنویم. اینها کمپانی‌هایی هستند که تمایل اولیه‌ی خود را برای ارایه‌ی درخواست شرکت در مناقصه داده بودند اما در ادامه تصمیم گرفتند تا ظرفیت‌های تولید خود را با کمپانی رنو ادغام کنند.

 از سایر نام‌های بزرگی که برای شرکت در این مناقصه درخواست داده‌اند می‌توانیم به مک‌لارن، SAFT، Williams Advanced Engineering، DS و ماهیندرا (Mahindra) اشاره کنیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات