دلیل اصلی بروز بیماری سفر کشف شد

شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
احتمالا در مسافرت‌های طولانی با ماشین به خصوص در دوران خردسالی دچار نوعی تهوع شده‌اید که لذت تماشای مسیر را از شما گرفته باشد. اگرچه این اتفاق خیلی خوشایند نیست، اما در حقیقت بدن واکنش طبیعی خود را به این ماجرا نشان می‌دهد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

تحقیقات جدید نشان داده که بیماری سفر یا بیماری ماشین گرفتگی که در سفرهای طولانی مدت با ماشین برای فرد رخ می‌دهد، نوعی واکنش طبیعی مغز است. در حقیقت مغز مسافرت را با عوارض مسموم شدن مشابه‌سازی می‌کند و واکنشی مشابه آن نشان می‌دهد.

زمانی که شما داخل ماشین در حال حرکت هستید، مغز با تغییر مداوم و با سرعت مکان نمی‌تواند خود را هماهنگ کند. مسمومیت نیز همراه با سرگیجه است و در انتها حالت تهوع برای خروج سم از بدن به فرد دست می‌دهد. مغز در زمان مسافرت با مشابه‌سازی مسمویت، فرد را دچار تهوع می‌کند.

ولی چرا مغز انسان چنین اشتباهی می‌کند؟ دانشمندان عقیده دارند که مسافرت با ماشین، اتوبوس یا قطار برای انسان به خصوص خردسالان تازگی دارد، چرا که این وسایل نقلیه در مقایسه با تاریخچه‌ی زندگی انسان‌ها جدید به حساب می‌آیند. برای تطابق مغز با چنین پدیده‌هایی به سال‌های زیادی وقت نیاز است.

اگرچه شما در داخل ماشین در حال جابه‌جا شدن هستید اما بدن شما به صورت ثابت داخل وسیله نقلیه قرار گرفته است. بنابراین مغز شما در حال تجربه‌ی یک حرکت است.

دستگاه دهلیزی درون گوش حس حرکت‌های چرخشی یا خطی را به مغز ارسال می‌کند. وقتی شما در ماشین قرار دارید در حقیقت در حال حرکت هستید بنابراین دستگاه دهلیزی حس حرکت را به مغز منتقل می‌کند. از طرف دیگر شما بدون حرکت داخل ماشین نشسته‌اید. مغز این پارادوکس را به خوبی تحلیل نمی‌کند.

در این بین تالاموس وظیفه‌ی کنترل و هماهنگی بین پیام‌‌های حسی دریافتی را دارد. مسمومیت تشخیص تالاموس در چنین شرایطی است و به همین دلیل دچار حالت تهوع می‌شوید.

دانشمندان در این مورد می‌گویند:

وقتی مغز در موقعیتی جدید و گیج‌کننده قرار می‌گیرد، فرمان مریضی می‌دهد. در نتیجه دچار بیماری مسافرت خواهیم شد و مغز مدام موقعیت مسمومیت را شبیه‌سازی می‌کند.

در چنین شرایطی نگاه کردن به بیرون حال فرد را بهتر کرده و به مغز حس حرکت را منتقل می‌کند. اما در شرایطی که شما در حال خواندن کتاب یا کارهای دیگر باشید، احتمالا دچار حالت تهوع خواهید شد.

معمولا در مسافرت‌ها، راننده دچار این حالت نمی‌شود، چرا که وی به طور مداوم به بیرون نگاه می‌کند و حواسش به جاده است. بنابراین حس حرکت همیشه به مغز دست می‌دهد.

براساس تحقیقات انجام شده می‌توان با گوش دادن به موزیک در حین مسافرت و خوردن غذای سبک و سرشار از پروتئین احتمال بروز بیماری سفر را کم کرد. به هر حال بالاخره دانشمندان علت بیماری ماشین‌گرفتگی را پیدا کردند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات