تماشا کنید: Dirk؛ ربات بی‌ خانمان

دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
در نمایشگاهی موسوم به Maker Faire که در شهر نانت فرانسه برگزار شد، افراد مختلف دستاوردهای خود را به نمایش گذاشتند، اما در بین آنها، ربات انسان‌نما و بی‌خانمان Dirk بیش از سایر موارد توجه افراد را به سوی خود جلب کرد. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

در نمایشگاه Maker Faire شهر نانت، نوآوری‌‌ها و دستاوردهای عجیب، شگفت‌انگیز و بعضا بسیار بزرگی به نمایش گذاشته شده بود، اشیا‌ء عظیمی که می‌توانستند نظر شما را از میان جمعیت به خود جلب کنند. با این حال، کسی متوجه حضور Dirk در میان جمعیت نشد. البته این موضوع بسیار جالب توجه است، چرا که Dirk یک ربات است.

درک با سبد خود در میان جمعیت قدم می‌زد و از آنها درخواست پول می‌کرد و در زمان کمک کسی، موزیکی را برای او پخش می‌کرد. باوجود ربات بودن درک، حرکات او بسیار عادی و انسان‌گونه است. سر لرزان و حرکات دست درک در حین درخواست کمک، به اندازه‌ای طبیعی است که بسیاری از افراد، تنها پس از گذشت مدتی متوجه می‌شدند که درک یک ربات است و نه یک انسان.

مهندسی ساخت ربات انسان‌نمای Dirk بسیار شگفت‌انگیز و تحسین‌برانگیز است. با این حال بخش بسیار جالب توجه داستان، در زمان تعامل درک با جمعیت رخ می‌دهد. فرد آبلز، خالق درک، این ربات را به صورت از راه دور کنترل می‌کند، بنابراین حرکات آن در تعامل با افراد مجاورش تغییر می‌کند. فرد در بین جمعیت ناپدید شده و تظاهر به بی‌اطلاعی از وجود درک می‌کند، اما حرکات این ربات، او را نیز به سوی خود جذب می‌کند.

به گفته‌ی فرد، کسانی که درک را می‌بینند، دچار سه حالت متمایز می‌شوند.

در ابتدا تصور می‌کنند که او یک انسان واقعی است

مردم از درک دوری خواهند کرد یا از کنار او گذر خواهند کرد. در نگاه اول، درک واقعا زنده به نظر می‌رسد و متاسفانه، بسیاری از افراد نسبت به بی‌خانمان‌ها بی‌اعتنا هستند.

سپس، متوجه ربات بودن او می‌شوند

پس از چند لحظه، مردم متوجه می‌شوند که درک انسان نبوده و یک جسم مکانیکی است. بنابراین از فاصله‌ی نزدیک‌تری شروع به بررسی آن می‌کنند.

در نهایت، آنها متوجه می‌شوند که او بیش از حد باهوش است و یقینا شخصی او را کنترل می‌کند

مردم به این موضوع پی می‌برند که عملکرد درک بسیار تعاملی است. او به موقع تکان می‌خورد و در برابر حرکات آنها از خود واکنش نشان می‌دهد. یقینا کسی او را کنترل می‌کند! در این مرحله شروع به نگاه کردن به اطراف می‌کنند تا اپراتور را بیابند. فرد می‌گوید، باوجود پنهان شدنش در دوردست، در اغلب اوقات بسیار سریع شناسایی می‌شده است. اکنون فرد با پنهان کردن کنترلر، در میان جمعیت حاضر می‌شود. بنابراین مردم مدت زمان نسبتا طولانی را در کنار درک می‌ایستند و هرگز متوجه نمی‌شوند که شخصی او را کنترل می‌کند.

در ادامه می‌توانید ویدئویی از این ربات را تماشا کنید:

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات