اعلام برندگان مسابقه عکس مسافرتی نشنال جئوگرافی ۲۰۱۶

چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
مسابقه‌ی عکاسی عکس مسافرتی نشنال جئوگرافی به پایان رسید و اکنون موعد اعلام برندگان است. این عکس‌های برگزیده از میان ده هزار تصویر ارسالی انتخاب شده و بهترین‌های رقابت داغ و مهیج امسال هستند. با مرور آنها همراه شما هستیم.
تبلیغات

نشنال جئوگرافی همچون سال‌های گذشته با مسابقه‌ی عکاسی معروف و بین المللی خود، میزبان برترین تصاویر ثبت شده توسط عکاسان حرفه‌ای و آماتور از گوشه و کنار جهان بود.

بعد از یک رقابت تنگاتنگ و نفس‌گیر، هیئت داوران بالاخره تصاویر منتخب خود و برگزیدگان این دوره از مسابقه را اعلام کردند که در ادامه به تماشای آنها خواهیم نشست.

۱. برنده‌ی جایزه ویژه و بزرگ این رقابت: سوارکاران زمستانی

برندگان مسابقه عکس مسافرتی نشنال جئوگرافی 2016

زمستان در نواحی داخلی مغولستان، سرد و بی‌رحم است. در دمایی منجمده کننده، زمانی که باد سرد، بی‌گذشت و اغماض از همه سو می‌وزد، خیلی سخت است که گرمای منزل را ترک کرده  برای عکسبرداری سوار ماشین شد. اما سوارکاران مغول در این هوای سرد، مهارت‌های خود را به چالش کشیده و توسن‌های سرکش خود را هدایت می‌کنند. عکاس خوش ذوق ما در مواجهه با این مبارزان زمستانی، بلافاصله دوربین به دست گرفته و یکی از این سوارکاران را در صبحی مه آلود و در میان بارش برف به تصویر کشیده است. تصویری که گوی سبقت را از سایرین ربوده و عنوان اصلی و نخست این رقابت را از آن خود کرد، پاداشی که ظاهراً ارزش تحمل سوز سرما را دارد.

عکاس: آنتونی لاو (Anthony Lau)

۲. برنده‌ی نخست در بخش "شهرها": بن یوسف در مراکش

برندگان مسابقه عکس مسافرتی نشنال جئوگرافی 2016

در حالی که جمعیت قابل توجهی ساکن "بن یوسف" (Ben Yussef) هستند، هنوز هم خلوت‌گاه‌هایی دنج و دورافتاده پیدا می‌شود که آرامش و سکوت را به رهگذران هدیه می‌دهند. تفاوت چشم‌گیر این سکون و آن شلوغی و ازدحام خیابان‌های مراکش (Marrakesh) دیدنی است. عکاس برای ثبت این تصویر تماشایی، ناگزیر مدتی طولانی در انتظار ماند، انتظاری که جایزه‌ای شیرین برای او به ارمغان آورد.

عکاس: تاکشی ناکاگاوا (Takashi Nakagawa)

۳. جایگاه نخست در بخش "طبیعت" به این عکس رسید: هرجا بری، دنبالت می‌آم

برندگان مسابقه عکس مسافرتی نشنال جئوگرافی 2016

هوکایدو- ژاپن، حال و هوایی عاشقانه و رمانتیک، زمانی از روز که تا چشم به هم بزنی، غروب از راه می‌رسد. ناگهان عکاس صدایی شنید که می‌گفت: "هر جا بری، دنبالت می‌آم".

عکاس: هیروکی اینوئه (Hiroki inoue)

۴. برنده‌ی جایگاه دوم در بخش "مردم": رویاهای پشت بام

برندگان مسابقه عکس مسافرتی نشنال جئوگرافی 2016

اجازه دهید عکاس خود از حال و هوای ثبت این عکس بگوید:

" ساعت پنج و نیم صبح به مهمان خانه‌ای در واراناسی رسیدم. بلافاصله از هفت طبقه بالا رفتم و خودم را به پشت بام رساندم، ظاهراً اینجا بلندترین نقطه در حوالی این منطقه بود. می‌خواستم طلوع خورشید را بر فراز رودخانه‌ی گنگ تماشا کنم. با طلوع خورشید نگاهی به دور و برم انداختم. منظره‌ای پیش رویم نمایان شد که دهانم از تعجب باز ماند. در طبقات پایین‌تر خانواده‌ها، پدرها، مادرها، برادرها و خواهرها و حتی حیوانات خانگی روی پشت بام خانه‌شان در خواب ناز بودند و رویاهای‌شان را مرور می‌کردند. 

عکاس: یاسمین موند (Yasmin Mund)

۵. جایگاه سوم در بخش "مردم" مسابقه‌ی عکاسی امسال به این تصویر رسید: زندگی در دمای منفی ۲۱ درجه

برندگان مسابقه عکس مسافرتی نشنال جئوگرافی 2016

زنی بومی و کهنسال در دهکده‌ای دور افتاده در منطقه‌ی "Himachal Pradesh" هندوستان، تنه‌ی خشکیده‌ی درختی را برای گرم شدن به خانه می‌برد.

عکاس: ماتیا پاسارینی (Mattia Passarini)

۶. برنده‌ی عنوان دوم در بخش "طبیعت": دو صید و دو شکارچی

برندگان مسابقه عکس مسافرتی نشنال جئوگرافی 2016

تصویری بسیار زیبا و تأثیر گذار که در برزیل به ثبت رسیده است، تصویری که شاید در نگاه اول غیر قابل باور باشد. اما واقعیت این است که طبیعت می‌داند کی و چگونه ما را غافلگیر کند، غافلگیری که گاهی بسیار خارق‌العاده و شگفت انگیز به نظر می‌رسد.

عکاس: ماسیمیلیانو بنچیونّی (Massimiliano Bencivenni)

۷. جایگاه سوم بخش "طبیعت" هم به این تصویر رسید: Lagunas Baltinache

برندگان مسابقه عکس مسافرتی نشنال جئوگرافی 2016

این حوضچه‌های زیبا که به نام "حوضچه‌های مخفی" هم شناخته می‌شوند، یکی از هفت حوضچه آب شوری است که در نزدیکی بیابان آتِکاما در منطقه‌ی "سن پدرو د آتِکاما" (San Pedro de Atacama) در شمال کشور شیلی واقع شده‌اند. عکاس خوش ذوق ما تصور می‌کند نخستین عکاسی است که تصویری از این ناحیه را در هنگام شب به ثبت رسانده است. هر چند این ادعا نیاز به بررسی بیش‌تری دارد. این تصویر در یک شات و زیر نور ماه گرفته شده است.

عکاس: ویکتور لیما (Victor Lima)

۸. برنده دوم بخش "شهرها": سکوت

برندگان مسابقه عکس مسافرتی نشنال جئوگرافی 2016

این تصویر در دومین سفر عکاس به "گوان‌ژو" (Guangzhou) در چین گرفته شده است. اینجا خوابگاه دانشجویان دانشگاه جنوبی چین است. در این زمان اکثر آنها بعد از استراحتی کوتاه، دوباره عازم کلاس‌های درس خود بودند.

عکاس: وینگ کا (wing Ka H)

۹. جایگاه سوم این بخش هم به این تصویر رسید: خیالات آسمانی

برندگان مسابقه عکس مسافرتی نشنال جئوگرافی 2016

تصویری از درخشش رعد و برق در آسمان که گویی با برج "Komtar" در مرکز شهر جرج (George) واقع در "استان پننگ" (Penang) مالزی برخورد کرده است. این برج نمادی است از تعییر و تحولات این شهر و یکی از معروف‌ترین بناهایی است که مدرنیته و معماری قدیمی این شهر را در هم ادغام کرده است. این منطقه در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و اتفاقاً همین قسمت از شهر جز مقاصد گردشگری مورد توجه این ناحیه است. این در حالی است که متأسفانه بسیاری از ساختمان‌های قدیمی که در مجاورت این برج قرار گرفته‌اند، مورد بی‌توجهی مسئولان واقع شده‌اند. 

عکاس: جرمی تن (Jeremy Tan)

۱۰. تقدیر شده در بخش "شهرها": تقسیم بندی

برندگان مسابقه عکس مسافرتی نشنال جئوگرافی 2016

سوار بر هلیکوپتر و پرواز کنان بر فراز بخش غربی سنترال پارک نیویورک، خطی عجیب توجه شما را جلب می‌کند. خطی که گویی دو دنیا را از هم جدا کرده است. طبیعت و زندگی مدرن شهر نشینی در تقابلی تماشایی، پیش چشمان شما جلوه می‌کنند. عکاس ما درست یک روز قبل از تولد بیست و هفت سالگیش، این عکس را به ثبت رساند. این پرواز هدیه‌ی تولد او بود.

عکاس: کتلین دولمچ (Kathleen Dolmatch)

۱۱. تقدیر شده در بخش "طبیعت": خرس‌ها روی کوه یخی

برندگان مسابقه عکس مسافرتی نشنال جئوگرافی 2016

این تصویر در مناطق یخ زده‌ی خط ساحلی "جزیره‌ی بافین" (Baffin Island) در کانادا به ثبت رسیده است. خرس قطبی مادر و توله خرس جوانش بر فراز یک کوه یخی پوشیده از برف لم داده و به تماشای اقیانوس یخ زده‌ی زمستانی مشغول بودند. عکاس می‌گوید که در این لحظه مقایسه اندازه این جانور پشمالوی غول پیکر با وسعت قابل توجه کوه یخ، کاری جالب توجه بوده است. از سوی دیگر این مسئله زندگی در قلمرویی خطرناک و در عین حال اعتمادی که خرس به دریا دارد و تأثیری که این وسعت یخی بر زندگیش می‌گذارد را به نمایش گذاشته است.

عکاس: جان رولینز (Jhon Rollins)

 و بالاخره تصویر تقدیر شده در بخش "مردم": نمایش ماهیچه در باشگاه ساحلی

برندگان مسابقه عکس مسافرتی نشنال جئوگرافی 2016

ورزشکاری عضلات حجیم خود را حین برداشتن وزنه به نمایش میگذارد در حالی که آن سوتر، بدنسازی دیگر در حال اثبات قدرت ماهیچه‌های خود در اجرایی هوایی است. اینجا "باشگاه ساحلی ماهیچه" (Muscle Beach Gym) در "ساحل ونیز" (Venice Beach) در ایالت کالیفرنیا است.

عکاس: دوتان ساگوی (Dotan Saguy)

در پایان نظر شما در این مورد این تصاویر چیست؟ اگر شما عضو هیئت داوران بودید، به کدای تصویر رأی می‌دادید؟ در نهایت از دید شما، کدام یک زیباترین تصویر این مجموعه بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات