رزولوشن دوربین همه چیز نیست؛ نگاهی به چهار دوربین پرفروش بازار با رزولوشن کمتر از ۲۴ مگاپیکسل

جمعه ۲۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
در سال‌های اخیر با همه‌گیر شدن استفاده از دوربین‌های دیجیتال در کنار دوربین گجت‌های هوشمند نظیر گوشی‌ها و تبلت‌ها، یکی از فاکتورهای مهم برای انتخاب، رزولوشن دوربین است، هرچند می‌توان به جرات گفت که رزولوشن بالا به معنای ثبت تصاویر با کیفیت نیست. با زومیت باشید تا با دوربین‌هایی آشنا شوید که با وجود رزولوشن پایین سنسور مورد استفاده، تصاویر قابل قبولی را ثبت می‌کنند.
تبلیغات

سه هفته پیش کمپانی هاسلبلاد (Hasselblad) یک دوربین بدون آینه را با نام X1D رونمایی کرد. این دوربین با برچسب قیمت ۹,۰۰۰ دلاری نظر هر علاقمندی را به خود جلب می‌کند تا نگاهی به مشخصات فنی و قابلیت‌های آن داشته باشد، اما نکته‌ای که بیش از قیمت باعث تعجب می‌شود، استفاده از یک سنسور ۵۰ مگاپیکسلی در این دوربین بدون آینه است.

در سال‌های گذشته همواره شاهد افزایش ادامه‌دار رزولوشن دوربین‌های مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند بوده‌ایم، بطوری که این روزها اغلب فروشندگان نیز در صورت روبرو شدن با درخواست برای یک گوشی هوشمند با دوربینی با کیفیت، گزینه‌ای را که رزولوشن بالاتری دارد، پیشنهاد می‌دهند، اما حقیقت این است که همیشه رزولوشن بالا به معنای یک تصویر با کیفیت خوب نیست. رزولوشن سنسور را می‌توان به عنوان فاکتوری تاثیرگذار در کیفیت دوربین برشمرد، اما نمی‌توان این ویژگی را دلیل تعیین کننده‌ی اصلی در کیفیت دوربین خواند.

اما سایر فاکتورهای تاثیرگذار در کیفیت دوربین چیست؟ برای عکاسان آماتور و تازه‌کار، یک لنز خوب را باید فاکتری تعیین کننده در ایجاد یک تصویر خوب خواند. با استفاده از یک لنز خوب می‌توان تصایر شارپ با جزئیات بالا را ثبت کرده و همچنین از کاهش کیفیت تصویر ثبت شده جلوگیری کرد. با استفاده از لنز خوب با تصاویری که دارای سایه روشن بوده، وداع کرده و دیگر شاهد ثبت تصاویر با هاله‌ای ابرمانند نخواهیم بود.

یکی دیگر از فاکتور تعیین کننده در کیفیت تصاویر، سنسوری است که سازنده در دوربین خود به کار می‌گیرد. هر اندازه که سایز سنسور بزرگ‌تر باشد، اندازه‌ی هر پیکسل نیز به مراتب بزرگ‌تر شده و درنتیجه عملکرد دوربین در محیط‌های کم‌نور بسیار بهتر می‌شود.

برای درک این موضوع که بهره‌گیری از سنسوری از رزولوشن بالاتر همواره به معنی کیفیت بالای تصویر نیست، در ادامه چهاردوربین بسیار خوب موجود در بازار را معرفی می‌کنیم که رزولوشن سنسور آن‌ها بسیار کمتر از ۲۴ مگاپیکسل است.

Canon Powershot

دوربین PowerShot G1 X Mark II کانن با قیمت ۶۵۰ دلار

این دوربین که در رده‌ی محصولات Point and Shoot قرار می‌گیرد، در این رده یکی از بهترین محصولات موجود در بازار است که هم از نظر کیفیت تصاویر و ویدیو‌های ثبت شده امتیاز خوبی را کسب کرده است. سنسور مورد استفاده در این دوربین رزولوشنی ۱۳ مگاپیکسلی دارد.

نیکون D7200

دوربین D7200 نیکون با قیمت ۱,۴۰۰ دلار

این دوربین از وجود سنسوری ۲۴ مگاپیکسلی بهره می‌برد. یکی از ویژگی‌های این دوربین بهره‌گیری از تنظیمات خودکار و مدهایی با قابلیت تنظیم کوچک‌ترین جزئیات است که می‌توان با استفاده از آن و بدون سردرگرم‌ شدن، تنظیمات بسیاری را روی دوربین اعمال کرده و کنترل فرآیند تصویربرداری را کاملا در دست گرفت. این دوربین به همراه دو اسلات برای کارت حافظه، دو کارت حافظه، پشتیبانی از اتصال به شبکه‌ی وای-فای و NFC همراه شده است.

D720 نیکون

دوربین D750 نیکون با قیمت ۲,۳۰۰ دلار

دوربین D750 نیکون را باید یک دوربین با کیفیت و البته گران قیمت لقب داد. این دوربین از وجود سنسوری ۲۴ مگاپیکسلی فول فریم بهره می‌برد. استفاده از سنسور فول فریم بدین معنی است که سایز سنسور مورد استفاده به اندازه‌ی فیلم ۳۵ میلی متری است که از این‌رو کیفیت تصویر شبیه به تصویرهایی است که توسط دوربین‌های قدیمی مجهز به فیلم ۳۵ میلی متری ثبت می‌شود. این دوربین از وجود قابلیت اتصال به شبکه‌های بی‌سیم بهره می‌برد. در حالت Burst Mode با استفاده از این دوربین می‌توان ۶.۵ فریم را در هر ثانیه ثبت کرد.

Panasonic Lumix DMC-GH4

دوربین Lumix DMC-GH4 پاناسونیک با قیمت ۲,۲۰۰ دلاری

این دوربین ۱۶ مگاپیکسلی قادر است تا توسط اولترا اچ‌دی را با نرخ ۳۰ فریم در هر ثانیه ثبت کند و در حالت Burst Mode نیز در هر ثانیه ۱۲ فریم را به راحتی به ثبت برساند. دوربین پاناسونیک از وجود نمایشگر لمسی از بهره می‌برد که ترکیب آن با کنترلرهای کاربردی، استفاده از این محصول را بسیار ساده‌تر کرده است. این دوربین نیز از وجود ارتباط وای-فای بهره می برد و می‌توان با استفاده از NFC آن را به گوشی‌هوشمند یا هر گجت هوشمند دیگری متصل کرد.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات