بررسی گوشی هوشمند شیائومی می 5

چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مطالعه 14 دقیقه
می ۵ پرچم‌دار جدید شیائومی است که مجهز به پردازنده‌ی قدرتمند اسنپدراگون ۸۲۰ شده است و بدنه‌ی ترکیب شیشه و فلز آن زیبایی خاصی به گوشی داده است تا می ۵ از رقبای اندرویدی خود حتی با دو برابر قیمت چیزی کم نداشته باشد. در ادامه با زومیت همراه باشید تا به بررسی جدیدترین پرچم‌دار شیائومی بپردازیم.
تبلیغات

شیائومی یکی از پیشروان تولید گوشی‌ هوشمند در چین است و جزو اولین شرکت‌هایی محسوب می‌شود که گوشی‌های قدرتمند با سخت‌افزاری در حد پرچمداران اما قیمتی بسیار ارزان عرضه می‌کند. این روند حالا دستور کار بسیاری از شرکت‌های چینی قرار گرفته که باعث شده شیائومی بیشتر از گذشته تحت فشار رقبا قرار گیرد. جدیدترین پرچم‌دار این شرکت، شیائومی می 5 نام دارد که با مجهز شدن به پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۰ در کنار طراحی زیبا قصد دارد طرفداران گوشی‌های پرچم‌دار را به سمت خود جلب کند.

Xiaomi M5 / گوشی شیائومی می 5

نکته‌ی عجیب در مورد این گوشی قیمت بسیار کم آن در مقایسه با گوشی‌های رقیب خود مانند گلکسی اس ۷ یا ال‌جی جی ۵ است. اما آیا این گوشی می‌تواند با توجه به قیمت کم خود در مقابل رقبای قدرِ بازار حرفی برای گفتن داشته باشد. در ادامه به بررسی جدیدترین پرچم‌دار شیائومی خواهیم پرداخت.

گوشی شیائومی می ۵ را می‌توانید با قیمت ۱٫۲۲۰٫۰۰۰ هزار تومان از فروشگاه آی‌سی‌ موبایل خریداری کنید.

مشخصات فنی:

  • پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای ۶۴ بیتی کوالکام اسنپدراگون ۸۲۰ 
  • نمایشگر ۵.۱۵ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل همراه‌با پنل IPS LCD و تراکم پیکسلی ۴۲۸
  • پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 530
  • دوربین ۱۶ مگاپیکسلی در پشت با فلش تک گانه و دوربین جلوی ۴ مگاپیکسلی
  • اندروید نسخه‌ی ۶.۰.۱ 
  • ابعاد ۱۴۴.۶ در ۶۹.۲ در ۷.۳ میلی‌متر
  • وزن ۱۲۹ گرم
  • باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی لیتیوم یونی
  • پشتیبانی از شبکه 3G و 4G و بلوتوث نسخه‌ی 4.2
  • پشتیبانی از دو سیم‌کارت هم‌زمان
  • مجهز به حسگر اثر انگشت و رابط نرم‌افزاری MIUI 7.0

طراحی

طراحی این گوشی یادآور طراحی گلکسی اس ۷ سامسونگ است. قاب پشتی شیشه‌ای، فریم فلزی و البته خمیدگی‌ها در لبه‌‌های کناری قاب پشتی بسیار شبیه به گلکسی اس ۷ هستند اما جالب است بدانید که شیائومی در واقع قبل از سامسونگ در گوشی می نوت خود از قاب شیشه‌ای انحنادار در پشت دستگاه بهره برده است. هر چند فروش بالای گلکسی اس ۷ و برند جهانی سامسونگ باعث شده تا بسیاری تصور کنند می ۵ شبیه به پرچم‌دار سامسونگ است، اما این گونه نبوده و در واقع پرچم‌دار شرکت چینی طراحی خاص و منحصربفرد شیائومی را با خود به یدک می‌کشد.

Xiaomi M5 / گوشی شیائومی می 5

ترکیب شیشه و فلز در این گوشی به همراه فریم فلزی با رنگ تیره باعث شده تا با طراحی یک دست و زیبایی رو‌به‌رو باشیم. البته شیشه‌ی مورد استفاده در این گوشی کیفیتی به خوبی گلکسی اس ۷ ندارد اما همانند آن اثرات انگشت را جذب کرده و البته بسیار لیز است. بااین‌حال یکپارچه بودن طراحی و رنگ گوشی باعث شده تا طراحی آن زیبایی خاصی داشته باشد. 

در پنل جلوی گوشی نیز طراحی ساده‌ای به چشم می‌خورد. دکمه‌ی بسیار باریک هوم و لوگوی MI مهم‌ترین بخش‌هایی هستند که در این پنل به چشم می‌آیند. این بخش گوشی طراحی بسیار زیبا و ساده‌ای دارد اما زمانی‌که صفحه‌نمایش روشن می‌شود، متوجه حاشیه‌‌ی زیاد گوشی در بخش پایین آن می‌شوید. این حاشیه‌ی زیاد باعث می‌شود تا هنگام روشن بودن صفحه‌نمایش به زیبایی گوشی ضربه وارد شود.

Xiaomi M5 / گوشی شیائومی می 5

نکته‌ی جالب دیگر در می ۵ شیائومی، طراحی دقیقِ فریم دور گوشی است. فریم دور گوشی علاوه بر بهره‌گیری از فلز خوش ساخت، لبه‌های تراش خورده‌ای دارد که باعث شده این فریم با لبه‌های خمیده‌ی قاب پشتی گوشی هماهنگی بیشتری داشته و البته حس بهتری را به کاربر به هنگام در دست گرفتن گوشی منتقل کند. در سمت راست این فریم دکمه‌های تنظیم حجم صدا به همراه دکمه‌ی پاور قرار گرفته‌ که متاسفانه کیفیت مطلوبی ندارند. به‌صورت مدام به‌جای دکمه‌ی پاور ممکن است دکمه‌های تنظیم صدا را در غالب موارد فشار دهید چرا که این دکمه‌ها تنها با لمس قابل تشخیص نبوده و البته محل قرارگیری مناسبی نیز ندارند.

در بالای فریم گوشی برخلاف استاندارد این روزهای پرچمداران شاهد وجود حسگر مادون قرمز هستیم که می‌تواند بسیار کاربردی باشد. در بخش پایین فریم نیز اسپیکر تک‌کاناله گوشی در کنار پورت یو‌اس‌بی نوع سی و میکروفون قرار گرفته است.

Xiaomi M5 / گوشی شیائومی می 5
Xiaomi M5 / گوشی شیائومی می 5

در حالت کلی طراحی می ۵ بسیار عالی است و حس یک گوشی پرچم‌دار را به شما خواهد داد، اما این طراحی ایرادات معمول گوشی‌های ساخته شده از شیشه را دارد. لیز بودن گوشی و لکه‌پذیر بودن آن از جمله این موارد هستند. از طرفی حاشیه‌ی پایین صفحه‌نمایش نیز اندکی بیشتر از حد مطلوب بوده و دکمه‌ی هوم باریک است و باعث لطمه خوردن طراحی بخش جلوی گوشی شده است.

حسگر اثر انگشت

شیائومی نیز همانند سامسونگ ترجیح داده تا حسگر اثر انگشت را با دکمه‌ی هوم گوشی یکپارچه کند، اما متاسفانه طراحی باریک این دکمه باعث شده تا علاوه بر ظاهر نامناسب، فشار دادن آن نیز به‌راحتی دکمه‌های بزرگ‌تر نباشد. البته حسگر تعبیه شده در این گوشی دقت بسیار بالا و سرعت خوبی دارد و تنها فشار دادن آن در اکثر مواقع کافی است تا پس از روشن شدن صفحه‌نمایش اثر انگشت شما شناسایی و قفل گوشی باز شود.

Xiaomi M5 / گوشی شیائومی می 5

اسپیکر

برخلاف نگاه اول که به نظر می‌رسد شیائومی می ۵ دارای اسپیکر دوگانه در فریم زیری گوشی است، شرکت چینی تنها یک اسپیکر در پرچم‌دار خود تعبیه کرده است و درگاه دیگر مربوط به میکروفون مکالمات است.

از لحاظ کیفیت و حجم صدا انتظار زیادی نمی‌توان از این اسپیکر داشت. صدای خروجی کیفیت متوسطی دارد و البته حجم صدای آن نیز قابل قبول است اما بااین‌حال همچنان اسپیکرهای دوگانه‌ی موجود در فریم جلوی گوشی‌هایی مانند نکسوس ۶ پی تجربه‌ی بسیار بهتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

صفحه‌نمایش

در نگاه اول شاید یکی از جذاب‌ترین بخش‌های می ۵ صفحه‌نمایش آن باشد. شیائومی برای صفحه‌نمایش ۵.۱۵ اینچی این گوشی، رزولوشن Full HD را در نظر گرفته است که برای پنلی با این ابعاد بسیار مناسب است چرا که بالا رفتن رزولوشن باعث بیشتر شدن مصرف باتری می‌شود. البته وضوح و کیفیت پنل IPS مورد استفاده در می ۵ خوب است و تفاوت آن را با پنل‌های QHD مگر در شرایط بسیار خاص، برای مثال زمانی‌که از فاصله بسیار نزدیک با گوشی کار می‌کنید، متوجه نخواهید شد.

Xiaomi M5 / گوشی شیائومی می 5

همان‌طور که از پنل IPS انتظار می‌رود رنگ‌ها در صفحه‌نمایش می ۵ طبیعی بوده و کنتراست صفحه‌نمایش نیز بسیار خوب است تا عمق رنگ مشکی در آن بالا باشد. همچنین زوایای دید هم طبق انتظارات بسیار عالی هستند. روشنایی حداکثری این پنل که با کنتراست بالا همراه شده باعث می‌شود دیدن محتوا روی صفحه‌نمایش حتی در زیر نور مستقیم خورشید نیز بدون مشکل صورت بگیرد.

به‌طور کلی باید صفحه‌نمایش این گوشی را یکی از نقاط قوت آن دانست چرا که این پنل با وجود قیمت بسیار کمتر گوشی، تفاوت محسوسی با پرچمداران کنونی بازار ندارد و حتی از برخی از این پرچمداران پرآوازه نیز بهتر است.

نرم‌افزار

می ۵ به‌صورت پیش‌فرض از رابط کاربری MIUI 7.0 خود شرکت بر پایه‌ی اندروید ۶ بهره می‌برد. همانند گذشته شیائومی از انعطاف‌پذیری اندروید استفاده و ظاهر آن را به‌طور کامل دگرگون کرده است. در گذشته انتقادات زیادی از تشابه این رابط کاربری به سیستم عامل اپل می‌شد اما بااین‌حال امکانات زیاد و گسترده باعث شده تا تجربه‌ی کار با این رابط کاربری لذت‌بخش باشد.

ویژگی‌هایی مثل فروشگاه قالب گرافیکی، بخش مدیریت گسترده‌ی داده‌های اینترنت، اسکنر ویروس، پروفایل مدیریت مصرف باتری متنوع و بسیاری ویژگی‌های متعدد دیگر باعث شده‌اند. از طرفی شیائومی نیز به‌صورت منظم به‌روزرسانی‌های متنوعی را برای گوشی‌های خود ارسال می‌کند که غالبا برای ازبین‌بردن باگ‌ها ارسال می‌شود.

اسکرین سات می 5

توجه داشته باشید که این گوشی به‌صورت پیش‌فرض اپلیکیشن‌های گوگل را ندارد و برای آنکه بتوانید از سرویس‌های اندرویدی گوگل استفاده کنید باید رام گلوبال را روی گوشی خود فلش کنید.

همان‌طور  که انتظارش را نیز داشتیم، این گوشی اپ داور نداشته و حتی بخش اپلیکیشن‌های در حال اجرا نیز ظاهر متفاوتی داشته و به‌صورت کارت‌هایی در کنار هم قرار می‌گیرند. همچنین نوار اعلانیه‌ها نیز دو مرحله‌ای بوده و میان‌برهای عملکردها در یک بخش و اعلانیه‌ها در بخش دیگر قرار دارند.

شیائومی همچنین سرویس ابری مخصوص خود را داشته و ۵ گیگابایت فضا را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این سرویس تشابه زیادی با سرویس آی‌کلاد اپل دارد و حتی اپلیکیشن پیام‌رسانی مبتنی برا کلاد و اینترنت نیز دارد که بوسیله‌ی آن همانند iMessage می‌توان بین گوشی‌ های شیائومی به تبادل پیام‌ها پرداخت.

اسکرین شات می 5

در حالت کلی رابط کاربری شیائومی تشابه زیادی با iOS اپل دارد که شاید در دید برخی بسیار خوب نیز باشد. همچنین ویژگی‌های متعدد در کنار امکانات متنوع برای سفارشی‌سازی همگی باعث می‌شوند تا این رابط کاربری با سلیقه‌ی برخی متناسب و با برخی دیگر متناسب نباشد و البته نباید از سنگینی این رابط کاربری و انیمیشن‌های نسبتا کند آن نیز به‌راحتی گذر کرد.

دوربین

شیائومی در پرچم‌دار خود از حسگری ۱۶ مگاپیکسلی برای ثبت تصاویر بهره برده است. این حسگر مجهز به لرزشگیر اپتیکال چهار جهته است تا بازده بیشتری نسبت به لرزشگیرهای معمولی داشته باشد. به‌علاوه برای دوربین سلفی نیز حسگر ۴ مگاپیکسلی اولتراپیکسل در نظر گرفته شده تا نوید عکس‌های خوب سلفی را بدهد.

تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی این گوشی کیفیت خوبی دارند و شاید بتوان گفت در حد پرچمداران سال قبل مانند گلکسی اس ۶ است. نویز موجود در تصاویر به دلیل شارپ کردن کمی که اتفاق می‌افتد در مقایسه با گوشی‌هایی نظیر گلکسی اس ۷ بیشتر است و البته جزئیات به هنگام زوم کردن کامل نیز چندان که باید، واضح نیستند. با این همه حسگر مورد استفاده رنگ‌ها را طبیعی ثبت کرده و بالانس رنگ سفید نیز در آن‌ها مناسب هستند.

Xiaomi M5 / گوشی شیائومی می 5

با کم شدن منابع نور همان‌طور که انتظار داشتیم نویز تصاویر افزایش می‌یابند. در این شرایط تفاوت دوربین می ۵ با پرچمداران امسال نظیر نکسوس ۶ پی، آیفون ۶ اس پلاس و گلکسی اس ۷ بیشتر از پیش مشخص می‌شود. نویز بالا و از دست رفتن جزئیات در محیط‌های تاریک باعث می‌شود تا تفاوت بیش‌ازپیش احساس شود. البته با توجه به قیمت شاید منطقی نباشد که دوربین این گوشی را با گوشی‌های پرچم‌دار امسال مقایسه کنیم. از طرفی کیفیت پایین‌تر در مقایسه با پرچمداران امسال به معنای داشتن کیفیت بد نیست و به‌طور کلی می‌توان عملکرد دوربین گوشی را در حد و اندازه‌ی پرچمداران سال قبل مانند گلکسی اس ۶ دانست.

اما تفاوت اصلی با دیگر گوشی‌های در بخش فیلم‌برداری مشخص می‌شود. دوربین می ۵ در بخش ویدئو ضعیف عمل کرده و تصاویر در آن جزئیات کمی دارند. همچنین لرزشگیر دوربین این گوشی نیز در بخش ویدئو عملکرد رضایت‌بخشی ندارد. به‌طور کلی عملکرد دوربین می ۵ در بخش ویدئو رضایت بخش نبوده و در مقایسه با رقبا ضعیف عمل می‌کند.

گالری تصاویر می ۵:

گالری تصاویر دوربین می 5
گالری تصاویر دوربین می 5
گالری تصاویر دوربین می 5
گالری تصاویر دوربین می 5
گالری تصاویر دوربین می 5
گالری تصاویر دوربین می 5
گالری تصاویر دوربین می 5
گالری تصاویر دوربین می 5
گالری تصاویر دوربین می 5
گالری تصاویر دوربین می 5
گالری تصاویر دوربین می 5

بازده و عملکرد

مانند روند پرچمداران امسال اندرویدی، می ۵ شیائومی نیز به پردازنده‌ی قدرتمند اسنپدراگون ۸۲۰ مجهز شده است که آن را در نسخه‌ای که در اختیار ما قرار داده شده بود، ۳ گیگابایت رم همراهی می‌کرد. این ترکیب با توجه به عملکردی که در گذشته از آخرین پردازنده‌ی کوالکام دیده بودیم، نوید عملکردی فوق‌العاده را می‌داد.

مانند روال گذشته این گوشی را تحت آزمایش بنچمارک‌های مختلف قرار دادیم که در ادامه می‌توانید این نتایج آن‌ها را مشاهده کنید:

تلفن / تبلت

AnTutu 6

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.1

3DMark 

IceStorm

Vellamo

Browser / Metal

CF Bench v1.3

BaseMark

OS II 

Xiaomi Mi 5

122695

475.65

533.65

37896

26859

4896

3485

65847

1899

OnePlus 3

141895

421.36

542.32

38562

27546

4986

3568

66587

1948

Xperia X

72658

130.25

301.28

28659

19858

3589

2235

46589

1214

LG G5

128459

468.343

532.072

37017

26152

4869

3465

65986

1895

HTC 10

132456

401.25

635.36

35264

24589

4568

3569

64589

1823

Huawei P9

95369

360.35

491.23

31589

19026

5401

2956

48963

1901

Galaxy S7 edge

127589

406.49

624.25

34859

24046

4789

3058

65489

1798

LG V10

69585

128.589

283.524

25695

18423

3489

2189

44598

1152

Huawei Nexus 6P

88123

85.37

254.783

29823

26644

4653

2421

 41882

1923

Xperia Z5 Premium

 69004

245.127

480.532

22187 

22420

 2951

1286

 46757

1540

Nexus 5X

63754

80.687

241.228

19207

14438

3561

1140

31987

1230

Galaxy Note 5

92586

610.448

778.421

36014

21404

5469

2545

54810

1820

همان‌طور که انتظار داشتیم می ۵ در بنچمارک‌ها نیز شانه به شانه‌ی پرچمدارن عمل کرد و حتی با توجه به داشتن صفحه‌نمایش Full HD توانست در برخی موارد بهتر از آن‌ها نیز عمل کند. استفاده‌ی روزمره نیز با نتایج بنچمارک‌ها همخوانی داشت و می ۵ چه در انجام بازی‌ها و چه در اجرای اپلیکیشن‌ها کوچک‌ترین لگ یا تاخیری نداشت.

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های می ۵ قدرت سخت‌افزاری آن است. بهره‌گیری از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۰ به خودی خود کافی است تا با قیمتی در حدود یک میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان، می ۵ به یکی از اصلی‌ترین انتخاب‌های کاربران تبدیل شود.

باتری

شیائومی با وجود ابعاد کم گوشی می ۵، توانسته باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی را در پرچم‌دار خود جای دهد که با توجه به استفاده از صفحه‌نمایش Full HD می‌توان انتظار شارژدهی مناسبی برای باتری را داشت.

طبق روال همیشه روشنایی صفحه‌نمایش این گوشی را روی ۵۰ درصد قرار داده، ارتباطات بی‌سیم را قطع کرده و ویدئویی با رزولوشن HD را تا رسیدن شارژ باتری از ۱۰۰ به صفر پخش کردیم. باتری می ۵ توانست در این تست قبل از اتمام کامل شارژ ۱۳ ساعت دوام بیاورد که این مدت زمان بسیار خوبی است. به‌علاوه می ۵ می‌تواند تا ۱۱ ساعت و ۴۰ دقیقه وبگردی را نیز برای کاربران تضمین کند.

Xiaomi M5 / گوشی شیائومی می 5

برای بسیاری مهم است که بدانند علاوه بر اینکه در طی شبانه روز باتری گوشی پاسخگو بوده یا خیر، چند ساعت صفحه‌نمایش آن در این مدت روشن بوده و در این مدت چه استفاده‌هایی از گوشی شده است. بهترین معیار برای سنجش زمان روشن بودن صفحه‌نمایش بخش Screen On Time در تظیمات باتری است. دقت کنید که این مقدار به معنای مدت زمان شارژدهی باتری نیست بلکه نشان می‌دهد که در مدت رسیدن شارژ باتری از صد به صفر چند ساعت صفحه‌نمایش روشن بوده است.

برای داشتن دید بهتر نسبت به این تجربه، مدت زمان Screen On Time را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. البته این زمان بستگی زیادی به استفاده کاربر از گوشی دارد اما با شرح نوع استفاده‌ی خود از آن سعی خواهیم کرد علاوه بر ایجاد یک استاندارد برای مقایسه در تجریه‌ی واقعی، دید بهتری را نسبت به باتری گوشی‌های هوشمند مورد بررسی به شما بدهیم. 

مدت زمان SOT در می ۵ در تجربه‌ی کاری ما با این گوشی در حدود ۵ ساعت به‌صورت منظم بود. در مدت این ۵ ساعت در حدود ۱.۵ ساعت به تماشای ویدئو نشستیم، حدود ۲.۵ ساعت به وبگردی و کار در شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان پرداختیم و یک ساعت باقی مانده نیز مربوط به انجام بازی و عکاسی می‌شود. استفاده‌ی بیان شده مجموع استفاده‌ی ما در یک روز کاری بود که نشان می‌دهد تنها یک بار شارژ می ۵ برای یک روز استفاده‌ی نیمه سنگین به‌راحتی کافی است. البته توجه داشته باشید تقریبا نیمی از این زمان را به اینترنت موبایل متصل بودیم و نیمی دیگر را به اینترنت وای‌فای. اگر استفاده‌ی مستمر از اینترنت موبایل داشته باشید ممکن است این زمان کمتر شود. 

جمع‌بندی

گوشی می ۵ شیائومی در کنار سخت‌افزار بسیار قدرتمندی که دارد، قیمت پایینی دارد که این موضوع باعث می‌شود هر خریداری گوشه چشمی به این گوشی جذاب داشته باشد. پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۰ در کنار کیفیت ساخت بسیار خوب دستگاه باعث می‌شود که تصور قیمتی بسیار بالاتر را برای این گوشی داشته باشید اما برگ برنده‌ی واقعی گوش می ۵ شیائومی قیمت بسیار پایین‌تر آن در قیاس با سایر پرچمداران است.

Xiaomi Mi5 گوشی

اما بااین‌حال این گوشی بدون ایراد نیست. دوربین این گوشی عملکرد متوسطی دارد و از غالب رقبای پرچم‌دار معروف خود در این زمینه ضعیف‌تر است. از طرفی بدنه‌ی آن نیز با توجه به شیشه‌ای بودن بسیار لیز بوده و لکه نیز می‌گیرد. با این همه تنها نگاهی به قیمت می ۵ می‌تواند پوششی بر همه‌ی ضعف‌های این گوش باشد.

گوشی شیائومی می ۵ را می‌توانید با قیمت ۱,۲۲۰,۰۰۰ هزار تومان از فروشگاه آی‌سی‌ موبایل خریداری کنید. در پایان از شما دعوت می‌کنیم برای مشاهده‌ی مشخصات کامل گوشی‌های موبایل مختلف و اطلاع از قیمت آن‌ها به بخش محصولات زومیت مراجعه کنید.

نکات مثبت

  • کیفیت ساخت بسیار خوب
  • صفحه‌نمایش با کیفیت بسیار خوب
  • رابط کاربری با قابلیت‌های متنوع و فراوان
  • ارزش خرید بالا

نکات منفی

  • لیز بودن گوشی
  • رابط کاربری ممکن است باب میل همگان نباشد
  • دکمه‌ی هوم بسیار باریک
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات