تماشا کنید: رکورد پرواز با هاوربورد شکسته شد

یک‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
فرانکی زاپاتا (Franky Zapata)، قهرمان فرانسوی جت اسکی و مخترع هاوربودر شخصی Flyboard توانست با به پرواز در آوردن این هاوربورد که به موتور جت مجهز است، رکورد طولانی‌ترین پرواز با این وسیله را بشکند. او ۲۲۵۲ متر با این وسیله پرواز کرد. رکورددار قبلی ۲۷۵.۹ متر پرواز با هاوربورد را ثبت کرده بود. در ادامه با زومیت همراه باشید تا ویدیوی این پرواز را مشاهده کنیم.
تبلیغات

هاوربودرهای شخصی جزو وسایل نقلیه‌ای هستند که تحقیق و توسعه بر روی آنها در حال پیشرفت است. یکی از این هاوربوردهای شخصی، Flyboard نام دارد که توسط قهرمان جت اسکی جهان فرانکی زاپاتا اختراع شده است. او به تازگی با پرواز بر روی ساخلی در جنوب فرانسه، رکورد جالبی از خود به جای گذاشت.

شرکت زاپاتا که با نام Zapata Racing شناخته می‌شود، تاکنون مدل‌های مختلفی از هاوربوردهای آبی را تولید کرده است. هاوربوردهای آبی به یک شلنگ بلند متصل هستند که با استفاده از فشار آب، اجازه‌ی پرواز را به شخص می‌دهد. اما مدل جدید این هاوربوردها که Flyboard Air نام‌گذاری شده است، مجهز به واحد نیروی محرکه‌ی مستقل است و طبق گفته‌ی شرکت می‌تواند تا ۱۰ هزارپا اوج بگیرد و به مدت ۱۰ دقیقه با آن سواری کرد. زاپاتا ریسینگ حداکثر سرعت این هاوربورد را ۱۵۰ کیلومتر در ساعت عنوان کرده است.

رکورد پرواز با هاوربورد

در مراسمی که روز شنبه برگزار شد، حدود ۲۰۰ بازدیدکننده در ساحل Sausset-les-Pins در جنوب فرانسه جمع شدند تا پرواز زاپاتا را تماشا کنند. او ابتدا سوار بر هاوربودر به ارتفاع ۵۰ فوتی آب رفت و سپس با همراهی جت اسکی‌ها و قایق‌هایی که بر روی آب او را تماشا می‌کردند، ۲۲۵۲ متر در طول مسیر ساحل حرکت کرد و رکورد جدیدی در این زمینه ثبت کرد. او پس از اتمام این پرواز هیجان‌انگیزش، از تیم همراهش که به مدت ۵ سال برای انجام چنین پروژه‌ای با او همکاری داشتند تشکر کرد. به گفته‌ی زاپاتا این پروژه بسیار سخت و بزرگ‌ترین کار او در زندگی بوده است.

در مصاحبه‌ای که بعد از پرواز با زاپاتا انجام شد او عنوان کرد که قبل از پرواز بسیار نگران بوده و به محض شروع پرواز تمامی این نگرانی‌ها تمام شده است. او می‌گوید:

حس بسیار هیجان‌انگیزی بود. وقتی دستانم را برای حفظ تعادل باز کردم و حرکت باد را از بین آنها حس کردم حس فوق‌العاده‌ای داشتم. وقتی به این نکته توجه می‌کردم که هیچ‌چیز زیر پای من نیست، حسی غیر قابل توصیف داشتم. حتما باید این تجربه را تکرار کنید تا حس من را درک کنید.

او در مصاحبه‌ای که پیش از این با وبسایت The Verge انجام داده بود، توضیح داده بود که طراحی، برنامه‌ریزی و ساخت این هاوربورد حدود ۴ سال زمان برده است. Flyboard Air مجهز به ۴ موتور توربو با قدرت ۲۵۰ اسب بخار است که سوخت آنها از نوع کروزین A1 است که در موتور جت استفاده می‌شود. مخزن سوخت این هاوربورد بر روی پشت راننده سوار می‌شود. ۲ موتور دیگر نیز در زیر این هاوربورد قرار دارند و وظیفه‌ی حفظ تعادل را بر عهده دارند. کنترل سرعت هاوربورد نیز بوسیله‌ی یک کنترل در دست راننده انجام می‌شود.

رکورد پرواز با هاوربورد

شرکت‌های مختلفی تا کنون دست به ساخت این نوع از هاوربوردها زده‌اند. الکساندرو دورو (Catalin Alexandru Duru) فردی است که رکورد قبلی در دست او بود. هاوربورد او مجهز به ملخ هواپیما بود. شرکت‌هایی مانند لکسوس و آرکا اسپیس (ArcaSpace) نیز تاکنون هاوربوردهایی با ارتفاع پرواز کم ساخته‌اند.

تکنولوژی فلای‌بورد ایر بسیار تازه است. این پرواز تنها دو هفته پس از معرفی رسمی این هاوربورد انجام شده و زاپاتا حدود ۲ ساعت پرواز برای یادگیری حرکت با آن انجام داده است. او در خلال تمرین‌ها به این نکته پی برد که استفاده از این هاوربورد برای همه‌ی افراد آسان نیست و به همین دلیل شرکت زاپاتا ریسینگ در حال توسعه‌ی نسخه‌ای از هاوربورد مذکور است که برای خریداران مناسب‌تر بوده و راننده می‌تواند در حالت نشسته آن را به پرواز درآورد.

رکورد پرواز با هاوربورد

زاپاتا در مصاحبه‌هایش عنوان کرده که آرزو دارد روزی بتواند هاوربورد شخصی‌اش را از گاراژ خارج کند و مسیر خانه تا محل کار را پرواز کند. البته او به این نکته اشاره می‌کند که هنوز راه زیادی برای رسیدن به این آرزو دارد. از جمله‌ی مشکلات فعلی این هاوربورد، زمان پرواز کم آن و صدای ناهنجاری است که تولید می‌کند. او در ادامه‌ی صحبت‌هایش به این نکته اشاره می‌کند که این هاوربورد می‌تواند استفاده‌‌های امنیتی و نظامی نیز داشته باشد و نیروهای امنیتی می‌توانند در حوادثی که افراد زیادی در محل حادثه حضور دارند، با این وسیله به محل پرواز کنند. او می‌گوید با این هاوربورد همه‌ی افراد به ابرقهرمان تبدیل می‌شوند! یکی دیگر از آرزوهای بلندپروازانه‌ی زاپاتا، پرواز در میان ابرها است که عقیده دارد به زودی به آن دست پیدا خواهد کرد.

لینک دانلود

نظر شما چیست؟ بعد از دیدن ویدیوی این پرواز، آیا تصور می‌کنید چنین وسایلی در آینده‌ی نزدیک می‌توانند به عنوان وسایل نقلیه استفاده شوند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات