پهنای باند ایران به ۸ ترابیت بر ثانیه می‌رسد؛ بهره برداری از خدمات VOD در ایران

چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳
مطالعه 3 دقیقه
Video-On-Demand که یکی از خدمات چندرسانه‌ای جذاب تحت شبکه است، دیروز در ایران با اعطای پروانه‌ی VOD به بهره‌‌برداری رسید. در این مراسم معاون وزیر ارتباطات از ارتقای پهنای باند ایران از ۴ ترابیت بر ثانیه به ۸ ترابیت بر ثانیه در سال ۹۵ شمسی خبر داد. بدین ترتیب پهنای‌ باند ایران در سال آینده دو برابر خواهد شد. همراه زومیت باشید.
تبلیغات

دیروز خدمات Video-On-Demand یا همان ویدیوی درخواستی که یکی از خدمات چندرسانه‌ای جذاب تحت شبکه است، با اعطای پروانه VOD به بهره‌‌برداری رسید. شرکت‌های دریافت‌کننده‌ی پروانه‌ی VOD می‌توانند با همکاری ارائه‌دهندگان اینترنت، آثار ویدیویی مختلف را از طریق بستر شبکه در اختیار کاربران قرار دهند. 

بدین ترتیب ویدیو کلوب‌ها در بستر شبکه تعریف می‌شوند؛ با این تفاوت که هر کاربر برای در اختیار داشتن هر فیلم کافی است یکبار هزینه پرداخت کرده و آن فیلم را بارها در زمان‌های مختلف تماشا کند. 

از سویی راه‌اندازی VODها نیاز به در اختیار داشتن پهنای باند مناسب و بسترهایی چون دیتاسنتر پر حجم است. ازاین رو معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مراسم اعطای پروانه شرکت‌های VOD اعلام کرد که پهنای باند کشور تا پایان سال ۹۵ دو برابر شده و تا پایان عمر دولت یازدهم ۵ برابر خواهد شد.

علی اصغر عمیدیان رئیس رگولاتوری و معاون وزیر ارتباطات در این رابطه گفت:

در حال حاضر پهنای باند کشور حدود ۴ هزار گیگابیت بر ثانیه است که در سال ۹۵ این رقم به ۸ هزار گیگابیت بر ثانیه می‌رسد و براساس پیش‌بینی در پایان دولت یازدهم باید به ۲۰ هزار گیگابیت بر ثانیه برسد.همه تلاشها برای ارتقاء پهنای باند کشور با هدف استفاده از فناوری برای رشد و توسعه‌ی فرهنگ ایرانی–اسلامی است که این مهم با ارائه‌ی خدمات محتوایی در حوزه‌ی ویدئو محقق می‌شود. در حال حاضر ۷۰ درصد از پهنای باند اینترنت موبایل در کشورهای پیشرفته به ویدئو و بخصوص Streaming اختصاص دارد. پهنای باند لازم برای ارائه‌ی سرویس در کشور نیز با هدایت بخش دولتی و تلاش همزمان بخش دولتی و خصوصی افزایش یافته است و حتی در قالب طرح خدمات الزامی عمومی ارتباطات و فناوری اطلاعات (USO) ظرف دو سال اخیر در ۱۴ هزار روستا دسترسی به اینترنت پرسرعت، عملیاتی شده است.

به گفته‌ی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شبکه پهن باند کشور به‌عنوان بستر ارائه‌ی خدمات صوتی و تصویری، زیرساخت اصلی شبکه ملی اطلاعات است و در حال حاضر با اراده و همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه سرویسهای ویدیوئی محقق شده است. 

وی اظهار امیدواری کرد، با رونمائی از پروژه‌ی ملی VOD اقتصاد سینما ارتقاء یافته و سهم صنعت سینما در تولید ناخالص ملی (GDP) کشور به سهم قابل قبولی برسد.

با ارائه‌ی Video On Demand، این امکان وجود دارد که فیلمهای سینمائی، سریالهای تلویزیونی، مستندها و برنامه‌های آموزشی .... به درخواست کاربران در اختیار آنان قرار گیرد. در زنجیره‌ی ارائه‌ی خدمات VOD، صاحبان شبکه (Network Providers)، تجمیع کنندگان(Aggregators) و صاحبان محتوا (Content Providers) سه بازیگر اصلی هستند و با پروانه‌های اعطا شده ظرف دو سال گذشته در بخش تلفن ثابت و تلفن همراه، شرایط لازم برای ارائه‌ی این سرویس از سوی این بازیگران فراهم شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات