رویکرد معتدل تر بیل گیتس در قبال درخواست FBI از اپل برای ایجاد روزنه امنیتی در iOS

سه‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۲
مطالعه 3 دقیقه
پس لرزه‌های حمله‌ی تروریستی سن برناردینوی کالیفرنیا در روزهای اخیر دامن دنیای فناوری و مخصوصا کمپانی اپل را گرفته است. بسیاری از کمپانی‌های بزرگ دنیای فناوری در حمایت از اپل برای عدم ایجاد Backdoor که حکم دادگاه خطاب به اپل برای دسترسی به اطلاعات آیفون 5c است، بیانیه‌هایی را صادر کرده‌اند؛ حال آنکه بیل گیتس، موسس مایکروسافت در این خصوص نظر معتدل‌تری را در پیش گرفته است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

همانطور که در روزهای اخیر در مورد حادثه‌ی سن برناردینیو گفتیم، بسیاری از کمپانی‌ها به حمایت از اپل در قبال رای دادگاه پرداخته‌اند. در هفته‌های اخیر دادگاهی در ایالات متحده‌ی آمریکا رایی را صادر کرده که براساس آن اپل موظف شده تا یک روزنه‌ی امنیتی را ایجاد کند تا FBI بتواند به اطلاعات موجود در آیفون 5c یکی از مهاجمان دسترسی داشته باشد. پس از صدور رای دادگاه و انتشار نامه‌ی سرگشاده‌ی تیم کوگ در این خصوص، بسیاری از افراد و کمپانی‌های شناخته شده در دنیای فناوری به اظهار نظر در این خصوص پرداخته و جانب اپل را برای عدم ارائه‌ی ایجاد Backdoor در iOS گرفتند. برای مثال می‌توان به ساندار پیچای، جان مک‌آفی و کمپانی‌های فیس‌بوک و توییتر اشاره کرد که بصورت کامل حمایت خود را از کاپرتینویی‌ها اعلام کردند. اما روز گذشته اخباری در رابطه با بیل گیتس منتشر شد که برگرفته از مصاحبه‌ی این مدیر با سابقه با فایننشال تایمز بود. نقل قول‌های صورت گرفته از جانب بیل گیتس این موضوع را در اذهان بسیاری از خوانندگان متبادر کرده بود که گیتس از FBI و مواضع دولتی در قبال این مساله حمایت می‌کند.

حال یک روز پس از انتشار این گونه مطالب، بیل گیتس به موارد منتشر شده و مطالبی که از جانب وی مطرح شده‌اند، واکنش نشان داده است. البته گیتس در مقایسه با سایر فعالین حوزه‌ی فناوری که از ابتدا جانب اپل را گرفته‌اند، واکنش میانه‌روتری دارد. با وجود اینکه بیل گیتس سخنان نقل شده از قول وی را نفی کرده، اما همچنان رویکرد متفاوتی در مقایسه با سایر افرادی که از اپل حمایت کرده‌‌اند، دارد. وی نه بصورت تمام قد از اپل حمایت کرده و نه جانب FBI را گرفته است. وی گفتگوی طرفین در این رابطه را بهترین راه‌حل برای رسیدن به یک نتیجه‌ی مطلوب خوانده است. بیل گیتس در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

من معتقدم که با در نظر گرفتن برخی از موارد نظیر حمایت دولت از شهروندان برای مبارزه با تروریسم که می‌تواند در آینده وضعیت بسیار بدتری نیز پیدا کند، مواردی که شاید در حالت عادی غیرقانونی و ناممکن باشد، وجهه‌ای قانونی به خود بگیرد.

بیل گیتس توجه به امنیت عمومی و ایجاد تعادل بین امنیت جامعه با قدرت دولت را لازمه‌ی اتخاذ تصمیمات در موارد مختلف عنوان کرده است. بیل گیتس در پاسخ به سوالی که از وی در مورد قرار گرفتن در یکی از دو طرف پرسیده شده بود، اعلام کرد که این موضوع باید در دادگاه حل شده و کنگره در مورد آن اظهار نظر کند.

همانطور که اشاره کردیم، گفته‌های بیل گیتس در مصاحبه با فایننشال تایمز این شائبه را در بین بسیاری ایجاد کرده بود که وی از FBI و مواضع دولتی حمایت می‌کند. گیتس به این موضوع اشاره کرده بود که آیا تمام افراد می‌توانند اطلاعات حساب بانکی دیگران را دریافت کنند که اپل نگران تکرار درخواست‌ها برای ایجاد روزنه یا ارائه‌ی اطلاعات در این مورد خاص است؟

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات