فیسبوک پیشرفته ترین دیتاسنتر دنیا را در ایرلند می سازد

دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
فیسبوک امروز اعلام کرد که برنامه دارد به زودی مرکز داده‌ای در ایرلند تاسیس کند. این مرکز داده ۱۰۰ درصد توسط انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر بادی کار خود را انجام می‌دهد. اما خاص بودن این دیتاسنتر به همین مورد خلاصه نمی‌شود. با زومیت همراه بمانید.
تبلیغات

به صورت کلی می‌توان این ششمین مرکز داده‌ای است که فیس‌بوک می‌سازد تا بتواند ساختار لازم برای مدیریت این حجم عظیم از تصاویر، ویدیو‌ها و لایک‌ها را داشته باشد. دو مورد خاصی که در مورد این مرکز داده وجود دارد شاید بتواند الگویی برای دیگر کمپانی‌های تکنولوژی بزرگ سراسر دنیا باشد.

اول از همه، همانطور که گفتیم مرکز داده‌ی جدید فیس‌بوک ۱۰۰ درصد انرژی خود را از منابع تجدید‌پذیر و پاک جذب می‌کند و مورد دوم اینکه این اولین مرکز داده‌ای در جهان است که از تکنولوژی Open Compute Project بهره می‌برد.

این تکنولوژی که به صورت خلاصه OCP خوانده می‌شود یکی از ابتکار‌های فیسبوک در سال ۲۰۱۱ است که کاملا شیوه‌ی ساخت سرور‌ها و سخت‌افزار شبکه را تغییر می‌دهد تا عملکردی بهینه‌تر داشته باشند. همین تکنولوژی باعث شده تا فیس‌بوک بتواند از تجهیزاتی ارزان‌تر و انعطاف‌پذیر استفاده کند که می‌تواند صرفه‌جویی زیادی برای این شبکه‌ی اجتماعی داشته باشد.

کمپانی‌های قدیمی مانندسیسکو به علت نداشتن تکنولوژی لازم در این زمینه قادر به استفاده از OCP نیستند؛ اما کمپانی‌های دیگری مثل مایکروسافت به تازگی به تکنولوژی OCP در برخی محصولات خود روی آورده‌اند. در میانه‌های سال ۲۰۱۵ بود که محبوب‌ترین شبکه اجتماعی دنیا اعلام کرد که تکنولوژی OCP توانسته ۲ میلیارد دلار را از هزینه‌های عملیاتی این کمپانی کم کند. اگر این دیتاسنتر جدید بتواند جوابگوی نیاز‌های فیسبوک باشد، به زودی باقی شرکت‌ها نیز از آن پیروی خواهند کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات