۴ تجربه‌ی گوگل برای افزایش خلاقیت در محیط کار

جمعه ۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
حتما شما هم در شبکه‌های اجتماعی با پیام‌هایی همچون سوالات مطرح شده در آزمون استخدامی گوگل روبه‌رو شده‌اید؛ سوالاتی نظیر "در یک اتوبوس چند توپ گلف جای می‌گیرد". سوال در مورد یک اتفاق نادر یا عجیب و محک زدن نوع نگاه فرد در تحلیل موضوع در جهت استخدام خلاق‌ترین فرد، رویکردی است که شرکت‌های بزرگ و مطرح برای استخدام در پیش گرفته‌اند.
تبلیغات

 غول دنیای اینترنت بهترین روش استخدام افراد را طرح سوالات ساختاریافته در جهت شغل مورد نیاز می‌داند. روشی که محققین علوم مدیریتی هم به آن باور دارند. مشکل مصاحبه‌هایی از این دست از نظر گوگل در نداشتن روایی لازم در طرح سوالات است.

گوگل همواره توجه ویژه‌ای به بخش آکادمیک و استفاده از تئوری‌ها و مطالب منتشر شده در فضای دانشگاهی داشته همچنین این شرکت با به کارگیری بهترین روش‌های صنعت توانسته به یک تعامل دوطرفه با جامعه‌ی دانشگاهی برسد. در حال حاضر نیز با راه‌اندازی پروژه‌ی re:work به دنبال انتشار بهترین روش‌هایی می‌گردد که خود به آن‌ها رسیده است. در نتیجه گوگل ایده‌ی ساخت جامعه‌‌ی کاری آینده را برای تمام افراد و شرکت‌ها در سر دارد.

پروژه‌ی re:work با هدف انتشار تجربیات گوگل در زمینه‌های مختلف و انتشار مطالعات موردی به وجود آمده است. با مراجعه به وب‌سایت این پروژه به راحتی می‌توان به اطلاعات زیادی در زمینه‌های مختلف مدیریتی دست پیدا کرد. در این وب‌سایت همچنین می‌توان به اطلاعاتی در مورد تجربیات گوگل در مورد نحوه‌ی ایجاد یک محیط خلاق در فضای کاری دسترسی داشت.

۱. پیش‌بینی عملکرد

گوگل اولین شرکتی نبود که در مصاحبه‌ی استخدامی سوالات عجیب و غیرمرتبط مطرح می‌کرد. با این حال اولین شرکتی که به طور قطع ناکارآمدی آن را پذیرفت گوگل بود.

مشکل اصلی در برابر مدیریت خلاقیت در یک سازمان در تعریف خلاقیت نهفته است. خیلی از افراد اعتقاد دارند که خلاقیت یک استعداد درونی است و هر کسی قادر به کشف راه‌های خلاقانه در مواجه با یک مشکل نیست. مطالعات تجربی این پیش فرض را به طور کل رد می‌کنند. امروزه می‌توان افراد خلاق در سازمان‌ها را شناسایی کرد، کارمندان را در جهت افزایش خلاقیت فردی آموزش داد و عملکرد خلاق گروه‌های کاری را مدیریت کرد.

در این بین نیز چارچوب‌های تئوریکی وجود دارند که به وسیله‌ی آن‌ها می‌توان عملکرد افراد خلاق در سطح سازمان را زیر نظر گرفت و ویژگی‌های یک فرد خلاق را در هنگام استخدام شناسایی کرد.

۲. توسعه‌ی مهارت‌های مدیریتی

در مورد مدیران، گوگل تجربه‌ای دیگر را برای ما به اشتراک می‌گذارد. این ادعا که مدیر نقشی در مدیریت خلاقیت کارمندان خود ندارد و حتی در جاهایی به ازبین بردن خلاقیت اقدام می‌کند به طور کل اشتباه به نظر می‌سد. بدون حضور فعال مدیریت ایجاد فضای خلاق در محیط سازمان امکان پذیر نیست.

محققین دریافته‌اند توانمند سازی اعضای تیم به جای نظارت بر تک‌ تک افراد، اهمیت به وضعیت رفاهی اعضا و موفقیت آن‌ها، ایجاد دیدگاه مشترک و همچنین استفاده از نیروهای مجرب برای راهنمایی اعضا در رسیدن به اهداف مشترک از جمله عوامل مهم موفقیت و رسیدن به خلاقیت در سازمان به شمار می‌روند.

۳. مدیریت تنوع

تنوع از جمله مباحث جدید در زمینه‌ی مدیریت منابع انسانی به شمار می‌رود. تنوع در محیط کار می‌تواند به افزایش نوآوری ختم شود. با کنار هم قرار دادن افراد مختلف از نژاد‌ها، قوم‌ها و جنسیت‌های مختلف باید امید داشت که ایده‌ها و فکر‌های جدیدی در سازمان شکل گیرند.

در این بین مشکل اصلی در مسیر رسیدن به هم‌افزایی در گروه‌هایی با اعضای متنوع، خطا در فهم مشترک است. بنابراین اعضای تیم به جای بررسی و تحلیل ایده‌ها به قضاوت کردن یکدیگر تنها بر اساس پیش‌زمینه‌ی نژادی می‌پردازند.

گوگل برای رفع این مشکل راه‌کارهای متنوعی در نظر گرفته است. این شرکت با ارائه‌ی چارچوب‌ها و برگزاری کارگاه‌هایی برای کاهش خطا و ساخت ابزارهایی برای بهبود فرآیندهای کاری سعی در رفع سوتفاهمات در میان افراد و در نتیجه ایجاد فرهنگ خلاقیت در فضای سازمانی خود دارد.

۴. فعالیت‌های تیمی

گوگل در جدیدترین پست خود در وبلاگ re:work به بررسی فعالیت‌های تیمی پرداخته است. این شرکت در تحقیقات خود پنج عامل در موفقیت تیم‌ها را معرفی می‌کند. امنیت روانی، وابستگی، ساختارمندی وشفافیت برنامه‌ها، درک مشترک از کار و تاثیر نتیجه‌ی کار پنج عامل اصلی موفقیت تیم‌های کاری محسوب می‌شوند. در این بین امنیت روانی اعضا، راحت بودن افراد در ابراز ایده‌ها و علایق خود، اهمیت بیشتری برای موفقیت تیم دارد.

در انتها باید گفت شروع پروژه‌ی re:work توسط گوگل و تلاش این شرکت برای به اشتراک گذاری تجربیات موفق خود در زمینه‌های مختلف جای تحسین دارد و نوآوری گوگل در انتشار دانش را نشان می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات