۱ بهمن: تولد کنراد امیل بلوخ زیست شناس آلمانی

چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳
مطالعه 2 دقیقه
۱۰۳ سال پیش در چنین روزی کنراد امیل بلوخ زیست شناس آلمانی متولد شد. شهرت این دانشمند بزرگ بخاطر دستاوردهای وی در خصوص مکانیزم‌های کلسترول و اسیدهای چرب است و به همین دلیل نیز جایزه نوبل پزشکی را سال ۱۹۶۴ دریافت کرد.
تبلیغات

۲۱ ژآنویه سال ۱۹۱۲ کنراد امیل بلوخ در یک خانواده یهودی بدنیا آمد، بعد از پایان تحصیلات در مقطع دبیرستان وارد دانشگاه فنی مونیخ شد و در خلال سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۴ به تحصیل در رشته شیمی پرداخت و از این دانشگاه مدرک کارشناسی دریافت کرد. بعد از روی کار آمدن حزب نازی در آلمان و به خاطر مشکلاتی که برای یهودیان آلمان در آن دوران بوجود آمد به داووس در سوئیس رفت و سپس سال ۱۹۳۶ به آمریکا مهاجرت کرد.

بعد از مدتی در دانشکده پزشکی دانشگاه یل و در دپارتمان زیست شیمی مشغول به کار شد و همزمان به تحصیل در دانشگاه کلمبیا پراخت. سال ۱۹۳۸ کنراد توانست در رشته زیست شیمی دکترا بگیرد. بین سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۶ در دانشگاه کلمبیا به تدریس پرداخت و سپس به دانشگاه شیکاگو و بعد از آن به هاروارد رفت. کنراد امیل بلوخ سال ۱۹۵۴ به عنوان استاد زیست شیمی دانشگاه هاروارد انتخاب شد. وی بیشتر عمر خود را صرف تحقیق در خصوص کلسترل و اسیدهای چرب کرد و به همین خاطر نیز سال ۱۹۶۴ جایزه نوبل شیمی را کسب کرد. کلستلرل یکی از مولکول‌های زیستی و از دسته چربی‌ها (لیپیدها) است. این مولکولِ ۲۷ کربنه ساختار چندحلقه‌ای دارد. نقش عمده‌ی آن استحکام و انعطاف‌بخشی به غشا سلول‌ها است و برای تولید و بقای غشای سلول‌ها بسیار مهم و حیاتی است.

تحقیقات دکتر بلوخ نشان داد که بدن نخست ترکیب شیمیایی اسکوآلن را از استات تولید می‌کند و سپس طی چندین مرحله ترکیب شیمیایی اسکوآلن را به کلسترول تبدیل می‌کند. در واقع دکتر بلوخ موفق به کشف مکانیزم و نحوه عملکرد کلسترل‌ها در بدن شد.

دستاوردهای علمی دکتر بلوخ کمک بسیاری به علم پزشکی برای شناخت بهتر بدن انسان و مکانیزم‌های اسیدهای چرب و کلسترول در بدن کرد.

سرانجام دکتر کنراد امیل بلوخ ۱۵ اکتبر سال ۲۰۰۰ در سن ۸۸ سالگی بر اثر عارضه قلبی دیده از جهان فروبست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات