فیس‌بوک فناوری‌های هوش‌مصنوعی خود را بصورت متن‌باز منتشر کرد

یک‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۸
مطالعه 2 دقیقه
کمپانی فیس‌بوک اعلام کرد که ابزار‌ها و فناوری‌های‌هوش مصنوعی خود را بصورت متن‌باز در اختیار همگان قرار می‌دهد تا دیگران نیز بتوانند از آن استفاده کنند.
تبلیغات

مارک زاکربرگ اعلام کرده که فیس‌بوک شماری از ابزار‌های قدرتمند خود را برای استفاده در کامپیوتر‌ها بصورت رایگان و متن‌باز در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد تا از آن‌ها استفاده کنند. این ابزار‌ها مبتنی بر شبکه‌های عصبی توسعه یافته‌اند. براساس اطلاعات ارائه شده توسط فیس‌بوک با استفاده از ابزار‌های توسعه یافته توسط این شبکه‌ی اجتماعی می‌توان سرعت شناسایی الگوها را تا ۲۳.۵ برابر افزایش داد.

ابزار‌های توسعه‌ یافته توسط فیس‌بوک در اختیار سرویس Torch قرار گرفته که یک پروژه‌ی نرم‌افزاری متن‌باز با تمرکز روی تحلیل داده‌ها با استفاده از یادگیری عمیق است. یادگیری عمیق بخشی از یادگیری ماشین است که نشان‌دهنده‌ی درک دانشمندان از نحوه‌ی کارکرد مغز انسان است. با استفاده از این ساختار می‌توان در گذر زمان سیگنال‌های بی‌معنی را از سیگنال‌های معنی‌دار تشخیص داد.

کمپانی‌هایی چون فیس‌بوک، گوگل، مایکروسافت و توئیتر از تورچ برای تشخیص محتوای دیجیتالی چون تصاویر یا برای انتخاب تبلیغات مناسب برای نمایش به کاربران استفاده می‌کنند.

سامیت چینتالا، مهندسی است که در زمینه‌ی هوش مصنوعی در فیس‌بوک به تحقیق می‌پردازد. وی در این خصوص می‌گوید:

ابزار‌های به اشتراک‌گذاشته شده توسط فیس‌بوک را می‌توان در کاربردهایی چون هوش مصنوعی و شبکه‌های عصبی مورد استفاده قرار داد.

وی یکی از افرادی است که تورچ را راه‌اندازی کرده است. وی استفاده از تورچ را برای استارت‌آپ‌ها و آزمایشگاه‌های موجود در دانشگاه‌ها نیز مفید می‌خواند.

فیس‌بوک با این حرکت نشان داد که فقط به منافع خود فکر نمی‌کند. با انتشار ابزار‌های توسعه‌ یافته توسط فیس‌بوک، محققان، متخصصان و دانشمندان دیگر نیز قادر خواهند بود تا از این ابزار‌ها استفاده کنند که یکی از نتایج آن تسریع پروژه‌های هوش مصنوعی فیس‌بوک است. مارک‌زاکربرگ پیش‌تر به این موضوع اشاره کرده بود که استفاده از تاکتیک‌های متن باز یکی از دلایل وی برای راه‌اندازی Open Compute Initiative است. فیس‌بوک این سرویس متن‌باز را برای ساخت دیتاسنترهای هم رده با آمازون، گوگل و یاهو توسعه داده است.

تورچ را می‌توان در مورد توسعه‌ی سیستم‌های بینایی ماشین یا شناسایی اشیا فیزیکی و همچنین استفاده به‌عنوان سیستم‌های هوشمند پاسخگو نیز مورد استفاده قرار داد. تیم توسعه‌ی دهنده‌ی سیستم‌های تورچ، نسخه‌ی ساده شده‌ای از رمان ارباب حلقه‌ها را وارد این سیستم کرده، بطوریکه سیستم قادر است به سوالات پرسیده در این مورد پاسخ دهد.

فیس‌بوک از سیستم‌های مورد نظر برای درک معنانی جملات ساده و همراه کردن آن‌ها با هش‌تگ‌های مربوط استفاده می‌کند که می‌تواند در رساندن بهتر منظور کاربران تاثیرگذار باشد. از این تکنیک می‌توان برای درک منظور کاربران در زمان جستجو در سرویس‌های چون گوگل نیز استفاده کرد.

در کنار بهبود عملکرد شبکه‌های عصبی برای عملکرد بهتر، ابزار‌های ارائه شده توسط فیس‌بوک از وجود روش‌های جدیدی برای استفاده از پردازنده رایانه‌ها نیز به‌منظور آنالیز زبان‌ها و کلمات در زبان شناسایی جملات بهره می‌برد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات