نگاه نزدیک زومیت به ساعت دایره‌ای G Watch R ال‌جی

جمعه ۱۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۸
مطالعه 7 دقیقه
تقریبا تمام تولیدکنندگان مطرح تلفن هوشمند تلاش می‌کنند تا وارد بازار در حال شکل‌گیری گجت‌های هوشمند پوشیدنی شوند. یکی از این کمپانی‌ها، ال‌جی است که نه تنها طی یکی دو سال اخیر توانسته در بازار تلفن‌های هوشمند خوب بدرخشد بلکه، دومین ساعت هوشمند این شرکت نیز به لطف طراحی خاص و امکانات جالبش مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. در ادامه همراه زومیت باشید تا نگاه نزدیکی به ساعت G Watch R داشته باشیم.
تبلیغات

ال‌جی جزو اولین کمپانی‌هایی بود که نسبت به تولید ساعت هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل Android Wear اقدام می‌کنند. اولین ساعت هوشمند ال‌جی با نام G Watch همزمان با معرفی سیستم‌عامل اندروید ور رونمایی شد و با فاصله کمتر از ۴ ماه، این کمپانی کره‌ای نسبت به عرضه ساعت هوشمند دوم خود با نام G Watch R اقدام کرد. این ساعت همچون موتو ۳۶۰ موتورولا و برخلاف اغلب ساعت‌های هوشمند حال حاضر بازار، از یک صفحه نمایش دایره‌ای شکل بهره می‌برد و از این بابت شباهت بیشتری به ساعت‌های کلاسیک بازار دارد. از آنجایی که یکی از دلایل اصلی مردم برای استفاده از ساعت، زیبایی آن است، پس اگر تولیدکنندگان ساعت‌های هوشمند نیز بخواهند در این زمینه موفق باشند باید در طراحی محصولات خود نهایت دقت را بکار گیرند و محصولاتی عرضه کنند که از نظر ظاهری بتواند نظر مساعد کاربران را کسب کند. ساعت هوشمند G Watch R بدون شک یکی از زیباترین ساعت‌های هوشمند حال حاضر بازار است.

امروز در زومیت خواندید که موتورولا بالاخره پس از گذشت ۵ ماه از معرفی ساعت موتو ۳۶۰ عرضه‌ی آن را آغاز کرده است. موتو ۳۶۰ نیز همچون جی‌واچ آر، از نمایشگر دایره‌ای شکل بهره می‌برد. با این تفاوت که صفحه نمایش جی‌واچ آرِ ال‌جی کاملا گرد است ولی موتورولا با حاشیه‌ی قاب ساعت، فُرم گرد را به نمایشگر موتو ۳۶۰ داده است. تقریبا تمام ساعت‌های هوشمد مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید از یک سخت‌افزار مشابه بهره می‌برد و تفاوت‌های بسیار کمی بین‌ آن‌ها وجود دارد. اگر ساعت‌های جی‌واچ، موتو ۳۶۰، زن‌واچ، اسمارت واچ ۳ و غیره را مقایسه کنید به خوبی متوجه این موضوع خواهید شد.

ال‌جی تمام تلاش خود را بکار گرفته تا جی‌واچ شبیه به ساعت‌های کلاسیک شود. قالب‌های گرافیکی ساعت بسیار شبیه به صفحه و عقربه‌های ساعت‌های رایج بازار هستند. جالب است بدانید که نه تنها بند ساعت جی‌واچ آر قابل تعویض است بلکه ال‌جی از بند ۲۲ میلی‌متری در آن استفاده کرده تا کاربر بتواند به سادگی بند مورد نظر و باب میل خود را تهیه کرده و بر روی ساعت خود نصب کند. این باعث می‌شود تا کاربر خود را محدود به چند بند اختصاصی که ال‌جی برای این ساعت در نظر گرفته، نکند و از بندهای متنوع و استاندارد موجود در بازار استفاده کند. وقتی جی‌واچ‌آر را بر روی مچ دست خود بستم متوجه ضخامت نسبتا زیاد آن در مقایسه با ساعت‌های عادی شدم که شاید برای بسیاری چندان خوشایند نباشد.

LG G Watch R - Zoomit

ال‌جی ۲۹ قالب گرافیکی را برای ساعت هوشمند خود در نظر گرفته است و احتمالا در آینده نیز قالب‌های بیشتری برای این ساعت ارائه خواهد شد تا کاربران بتوانند هر زمان که مایل بودند ظاهر ساعت خود را تغییر دهند.

مشخصات فنی جی واچ آر ال‌ج:

  • پردازنده: 1.2GHz Qualcomm Snapdragon™ 400
  • صفحه نمایش: 1.3 اینچ P-OLED Display - 320 x 320
  • حافظه: 4GB eMMC / 512MB RAM
  • باتری: 410mAh
  • سیستم عامل: Android Wear
  • سازگار با تلفن‌های هوشمند مجهز به اندروید ۴.۳ به بالا
  • سنسورها: 9-Axis (Gyro/ Accelerometer/ Compass), Barometer و PPG (ضربان قلب سنچ)
  • رنگ: مشکی
  • امکانات دیگر: مقاوم در برابر نفوذ آب و گرد و غبار IP67

براساس گفتگویی که با مسولین غرفه ال‌جی داشتم، آن‌ها ادعا می‌کردند که ال‌جی اولین شرکتی است که موفق شده یک صفحه نمایش تماما گرد را در ساعت هوشمند خود بکار گیرد. این صفحه نمایش توسط LG Display تولید شده است. صفحه نمایش ۱.۳ اینچی بکار گرفته شده در LG G Watch R دارای رزولوشن ۳۲۰ در ۳۲۰ پیکسل است. این صفحه نمایش، لمسی است تا بتوانید به راحتی با سیستم‌عامل اندروید ور کار کنید. شدت روشنایی نمایشگر جی‌واچ‌آر برابر ۳۰۰ نیت است تا کاربر بتواند به راحتی از ساعت خود در نور شدید آفتاب استفاده کند. ال‌جی ادعا می‌کند که صفحه‌نمایش ساعت این شرکت طیف رنگی استاندارد را با دقت ۱۰۰ درصد نمایش می‌دهد و از این بابت بهترین کیفیت تصویر را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. من در محیط بسته‌ی غرفه‌ی ال‌جی در IFA شانس کار کردن با جی‌واچ‌آر را داشتم و از این بابت نمی‌توانم در باره‌ی کیفیت تصویر و وضوح آن در نور شدید روز اظهار نظر کنم اما زاویه دید و کیفیت تصویر این نمایشگر در محیط بسته فوق‌العاده است. شاید باورتان نشود اما ساعت آنقدر واقعی به نظر می‌رسد که انگار با یک ساعت آنالوگ روبرو هستید. در جی‌واچ‌آر خبری از صفحه و عقربه نیست و در عوض همه چیز در حال نمایش است! زاویه دید صفحه نمایش این ساعت بسیار خوب است و از هر زاویه‌ای که به آن نگاه کنید با یک تصویر بسیار خوب روبرو می‌شوید. صفحه نمایش جی‌واچ‌آر نوع خاصی از OLED است که ال‌جی آن را P-OLED می‌نامد.

ال‌جی همچنین ادعا می‌کند که مصرف انرژی در این نمایشگر بسیار کم است و می‌گوید که این صفحه نمایش ۱۳ میلی‌وات مصرف می‌کند در صورتی که صفحه‌نمایش رایج بازار که در ساعت‌های هوشمند استفاده می‌شوند چیزی در حدود ۱۳۰ میلی‌وات انرژی مصرف می‌کنند.

LG G Watch R

اگر به تصاویری که از جی‌واچ‌آر گرفته‌ام دقت کنید، متوجه می‌شوید که حدود ۳ میلی‌متر حاشیه دور نمایشگر این ساعت وجود دارد. ال‌جی این فضا را نیاز داشته تا بردهای الکتریکی و همچنین دیسپلی گرد را در آن جای دهد. مدیران ال‌جی می‌گویند که در حال توسعه فناوری‌های مختلف در این زمینه هستند تا بتوانند همچون تلفن‌های هوشمند، حاشیه دور ساعت‌ هوشمند خود را نیز باریک کنند و این بدین معناست که احتمالا در نسل بعدی جی‌واچ شاهد حاشیه باریک‌تری باشیم. البته در دنیای ساعت‌ها حداقل حاشیه دور صفحه خیلی اهمیتی ندارد و بعضی اوقات باعث زیبایی بیشتر ساعت نیز می‌شود.

ساعت G Watch R همچون ساعت اول این شرکت از سیستم‌عامل Android Wear بهره می‌برد و استاندارد IP67 را در راستای مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و خاک کسب کرده است.

ال‌جی چندین قابلیت مخصوص ورزش را در ساعت خود گنجاده تا کاربر بتواند فعالیت‌های ورزشی خود را تحت بررسی قرار داده و میزان کالری مصرفی را محاسبه کند. این ساعت از سنسور PPG (پلتیسموگرافی ) بهره می‌برد تا بتواند از طریق آن ضربان قلب کاربر را نیز تحت نظر بگیرد. از دیگر مشخصات فنی ساعت جدید ال‌جی می‌توان به پردازنده‌‌ی ۱.۲ گیگاهرتزی 400 Snapdragon، حافظه‌ی رم ۵۱۲ مگابایت و حافظه‌ی ذخیره سازی ۴ گیگابایت اشاره کرد. با وجود اینکه صفحه نمایش ساعتِ ال‌جی کوچک‌تر از Gear S سامسونگ است، اما به یک باتری حجیم‌تر ۴۱۰ میلی آمپر ساعتی مجهز شده است.

LG G Watch R

از نظر ظاهری جی‌واچ آر چطور است؟ شکل و شمایل ظاهری کاملا سلیقه‌ای است و شاید نظر من با نظر شما متفاوت باشد. اما در این شکی نیست که جی‌واچ‌آر یکی از زیباترین ساعت‌های هوشمند بازار است. هنوز این ساعت به زیبایی هزاران ساعات کلاسیک بازار نیست، اما هیچ‌کدام از ساعت‌های کلاسیک نیز قابلیت‌های ساعت‌های هوشمند را ندارند. جی‌واچ آر بسیار با کیفیت و با دقت ساخته شده است و ال‌جی سعی کرده تا از مواد مقاومی در آن استفاده کند.  برخلاف جی‌واچ اول که بیشتر شبیه به یک طرح اولیه بود تا محصول نهایی، بخش‌های مختلف ساعت جی‌واچ‌آر به خوبی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و ساعت ظاهر یکپارچه و بسیار خوبی دارد.

تنها مساله در باره‌ی ساعت هوشمند ال‌جی طول عمر باتری است که متاسفانه امکان آزمایش آن را نداشتم و باید تا بررسی کامل و دقیق آن کمی صبر کنیم. با این حال می‌توان حدس زد که باتری ۴۱۰ میلی‌آمپر ساعتی در کنار پردازنده Snapdragon باعث می‌شود تا مجبور شویم هر یکی دو روز یک بار، جی‌واچ‌ آر را نیز همچون تلفن هوشمند شارژ کنیم. طول عمر باتری ناخوشایندترین بخش ساعت‌های هوشمند است و مهم‌ترین عاملی که شاید به شخصه هیچ‌وقت به سمت آن‌ها نروم.

LG G Watch R

از آنجایی که ساعت ال‌جی به سیستم‌عامل اندروید ور مجهز شده پس به سادگی با تلفن‌های هوشمند اندرویدی جفت می‌شود و قادر به دریافت و انتقال اطلاعات با آن‌ها خواهد بود. از کنترل پخش موسیقی، مشاهده اعلانیه‌های مربوط به بروزرسانی‌های فیس‌بوک، پیامک‌های دریافت شده، تماس‌ها و غیره گرفته تا ارسال دستورات صوتی با به زبان آوردن Okay .Google اگر مایل هستید تا با این امکانات آشنا شوید دو مقاله « هرآنچه که باید از جزئیات سیستم‌عامل Android Wear بدانید:‌ اوکی گوگل، ادغام اپلیکیشن‌ها و بیشتر» و «تماشا کنید: ویژگی‌های Android Wear، سیستم‌عامل جدید گوگل برای ساعت‌های هوشمند» را مطالعه کنید.

نظر شما در باره‌ی جی‌واچ‌آر چیست؟ ساعت ال‌جی را در مقابل رقبا چطور ارزیابی می‌کنید؟

کلیه اخبار و مقالات مرتبط با نمایشگاه را در صفحه‌ی Zoomit.ir/ifa-2014/ دنبال کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات