۱۱ شهریور: سالگرد مرگ باربارا مک کلینتاک دانشمند آمریکایی

سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۲۲ سال پیش در چنین روزی یعنی ۲ سپتامبر سال ۱۹۹۲ خانم بارابارا مک کلینتاک سیتوژنتیک شناس برجسته آمریکایی در شهر هانتینگتون ایالت نیویورک چشم از جهان فروبست.
تبلیغات

 باربارا در تاریخ 16 جون سال 1902 در شهر هارتفورد متولد شد. باربارا در سال 1919 مقطع دبیرستان را به پایان رساند و علاقه بسیار زیادی برای ادامه تحصیل در رشته کشاورزی داشت، ولی مادرش به شدت با این موضوع مخالف بود و تا آخرین لحظات جلوی ثبت نام باربارا را در دانشگاه کورنل گرفته بود تا این که در آخرین روز با دخالت پدر باربارا وی توانست در دانشگاه کورنل در سال 1919 ثبت نام کند و فصل جدیدی از زندگی او آغاز شود.

باربارا کارشناسی خود را در سال 1919 در کالج کشاوری دانشگاه کورنل آغاز کرد و در سال 1923 موفق به دریافت مدرک کارشناسی خود از دانشگاه کورنل در رشته گیاه شناسی شد. در سال 1921 و در خلال تحصیل باربارا با علم مقدمات علم ژنتیک آشنا شد و از همان لحظه به این شاخه از علم علاقه مند شد. این علاقه تا پایان عمر همراه وی بود و زیربنای تمامی دستاوردهای علمی این داشمند بزرگ را پایه‌ریزی کرد.

باربرا در رشته گیاه شناسی تحصیلات خود را ادامه داد و در سال 1925 و 1927 توانست کارشناسی ارشد و دکترای خود را از دانشگاه کورنل دریافت کند. در خلال تحصیل باربارا به عضویت گروهی درآمد که تحقیقات نوینی در خصوص سیتوژنتیک - شاخه‌ای از ژنتیک است که با مطالعه ساختار و ترکیب کروموزومی یک سلول مرتبط می‌شود-  گیاهان به خصوص ذرت انجام می‌دادند. سپس خانم مک کلینتاک شروع به تحقیق در خصوص کروموزوم های ذرت کرد و خصوصیات کروموزوم ذرت را با روش ابداعی خود شناسایی کرد. دستاوردهای دکتر مک کلینتاک در این مقطع تحولی بزرگ در علم ژنتیک گیاهی بوجود آورد.

در سال 1930 دکتر باربارا مک کلینتاک نخستین دانشمندی بود که توانست تعامل کروموزوم‌های یکسان را تشریح کند که تا قبل از آن تمامی دانشمندان در خصوص این رفتار نمی‌توانستند توضیح مشخصی را بیان کنند. دستاوردها و روش‌های ابداعی باربارا مک کلینتاک تحولی بزرگ در علم ژنتیک به خصوص شاخه سیتوژنتیک بوجود آورد و مسیر جدیدی را در این علم پیش روی دانشمندان گشود. در سال 1944 تحقیقاتی را آغاز کرد و به موجب آن وی توانست تمام عناصر کنترلی در کروموزوم ذرت را شناسایی کند و در دهه پنجاه توانست ثابت کند عناصر کنترلی در کروموزوم ها جدا از ژن‌ها می‌توانند در رفتار تاثیر گذار باشند و همین دلیل رفتار متفاوت از ژن‌های یکسان بود که تا قبل از آن ناشناخته بود. در سال 1983 دکتر باربارا مک کلینتاک مفتخر به دریافت جایزه نوبل فیزیک بخاطر تحقیقات و دستاوردهایش در علم ژنتیک و بخصوص سیتوژنتیک شد. تحقیقات این دانشمند بزرگ که در دهه 40 میلادی انجام داده بود تا دهه 60 میلادی ناشناخته باقی ماند ولی با پیشرفت علم سایر دانشمندان توانستند نتایج تحقیقات این دانشمند را درک کنند و این موضوع شهرت جهانی برای این دانشمند سخت‌کوش به همراه داشت. دکتر باربارا مک کلینتاک در سال 1967 بصورت رسمی بازنشته شد. ولی تا پایان عمر به مطالعه وتحقیق ادامه داد.

سرانجام دکتر باربارا مک کلینتاک در 2 سپتامبر سال 1992 و در 90 سالگی چشم از جهان فروبست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات