۳ شهریور: رونمایی از تلسکوپ گالیله

جمعه ۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۴۰۸ سال پیش در چنین روزی، گالیلئو گالیله، دانشمند و مخترع سرشناس ایتالیایی برای نخستین بار تلسکوپ ساخته خود را در شهر ونیز ایتالیا به نمایش گذاشت.
تبلیغات

۴۰۸ سال پیش در چنین روزی (۲۵ آگوست سال ۱۶۰۹ میلادی)، گالیلئو گالیله، دانشمند و مخترع سرشناس ایتالیایی برای نخستین بار تلسکوپ خود را به نمایش گذاشت. یکی از دلایل شهرت زیاد گالیله، تأیید نظریه کوپرنیک، دانشمند و ستاره‌شناس سرشناس لهستانی در خصوص مرکزیت خورشید و گردش زمین به دور خورشید است.

گالیلئو گالیله در ۱۵ فوریه سال ۱۵۶۴ در شهر پیزای ایتالیا و در یک خانواده پرجمعیت متولد شد. پدر گالیلئو یکی از موسیقی‌دانان سرشناس زمان خود بود و به علم اهمیت زیادی می‌داد. گالیلئو نخست قرار بود برای کشیش شدن وارد کلیسا شود؛ ولی پدرش به‌جای کلیسا وی را به تحصیل در رشته پزشکی به دانشگاه پیزا فرستاد. گالیلئو علاقه چندانی به علوم طبیعی از خود نشان نمی‌داد و با رها کردن رشته پزشکی، علاقه خود را در علم ریاضیات یافت. علاقه به ریاضیات در گالیلئو تا بدان جا پیش رفت که در سال ۱۵۸۸، در همان دانشگاه پیزا شروع به تدریس ریاضیات کرد.

علم ریاضیات زیربنایی برای علاقه‌مند شدن گالیله به ستاره‌شناسی و تحقیق در این حوزه شد. علم ریاضیات به وی آموخت که برای درک صحیح هر پدیده در علم، باید آن پدیده را مشاهده و اندازه‌گیری کرد. همین تفکر گالیله موجب اختراع بسیاری از ابزارها چون تلسکوپ شد که وی را در مشاهده و اندازه‌گیری مسائلی که در خصوص آن‌ها تحقیق می‌کرد، یاری می‌رساند. گالیله در سال ۱۶۰۹ تلسکوپ خود را در شهر ونیز برای نخستین بار ارائه کرد. تلسکوپ گالیله کمک زیادی به وی در خصوص ستاره‌شناسی کرد. در سال ۱۶۱۰، گالیله نظریه معروف کوپرنیک در خصوص مرکزیت خورشید و گردش زمین به دور آن (یکی از درخشان‌ترین دستاوردهای رنسانس) را تأیید کرد که مشکلات بسیاری نیز برای وی به وجود آورد.

در سال ۱۶۱۰ میلادی، گالیلئو گالیله در کلیسا مورد بازجویی درباره‌ی عقایدش قرار گرفت؛ چراکه نظریه کوپرنیک که در نوشته‌های گالیله تأیید شده بود، به نظر آن‌ها برخلاف نص کتاب مقدس و همچنین دیدگاه‌های ارسطو بود که کلیسا به‌شدت از آن‌ها دفاع می‌کرد. کلیسا گالیله را مجبور کرد توبه‌نامه‌ای به مضمون ذیل امضا کند:

در هفتادمین سال زندگی در مقابل شما به زانو درآمده‌ام و درحالی‌که کتاب مقدس را پیش چشم دارم و با دست‌های خود لمس می‌کنم، توبه می‌کنم و ادعای واهی حرکت زمین را انکار می‌کنم و آن را منفور می‌دانم.

زیر فشار شدید کلیسا ،سرانجام گالیلئو گالیله مجبور شد اعتراف کند که نظریه ارسطو صحیح است و زمین در مرکز جهان قرار دارد.

گالیلئو گالیله در ۸ ژانویه سال ۱۶۴۲ و در سن ۷۷ سالگی چشم از جهان فروبست.

این مطلب در تاریخ ۳ شهریور ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات