۱۱ مرداد: سالگرد در گذشت الکساندر گراهام بل، مخترع بزرگ اسکاتلندی

چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۹۵ سال پیش در چنین روزی، الکساندر گراهام بل، مخترع بزرگِ اسکاتلندی در ۷۵ سالگی در کشور کانادا چشم از جهان فروبست. شهرت این مخترع و دانشمند بزرگ به خاطر اختراع تلفن است.
تبلیغات

۹۵ سال پیش در چنین روزی (۲ آگوست ۱۹۲۲)، الکساندر گراهام بل، مخترع و دانشمند اسکاتلندی که نام وی در تاریخ با اختراع دستگاه تلفن جاودان شده است، در ۷۵ سالگی از جهان رفت. الکساندر در شهر ادینبورگ اسکاتلند در تاریخ ۳ مارس ۱۸۴۷ به دنیا آمد. با وجود این‌که او چند سالی به مدرسه نرفت؛ ولی هم در دوران ابتدایی و هم در دوران دبیرستان جزو دانش آموزان ممتاز بود.

الکساندر گراهام بل بعد از پایان دوره‌ی دبیرستان دیگر به تحصیلات آکادمیک نپرداخت و تصمیم گرفت راه پدر را دنبال کند. پدر الکساندر، پل‌ بل، متخصص فیزیولوژی صدا و گفتاردرمانی بود و به کودکانی که مشکل صحبت کردن داشتند کمک می‌کرد. الکساندر با مشاهده کارهای پدر از همان کودکی شیفته‌ی کار وی شد. در سال ۱۸۷۱ الکساندر درحالی‌که ۲۴ سال سن داشت، دو برادرش را به دلیل بیماری سل از دست داد و خود نیز به این بیماری مبتلا شد. در همان سال خانواده الکساندر تصمیم گرفتند به انتاریو کانادا مهاجرت کنند تا در آب و هوای مناسب آن الکساندر بتواند دوره‌ی نقاهت خود را سپری کند. زمانی که الکساندر بهبودی خود را به دست آورد، راهی کشور آمریکا شد. در آنجا در یک آموزشگاه ناشنوایان مشغول به کار شد و روش‌هایی که از پدرش آموخته بود، برای کمک به کودکان ناشنوا استفاده می‌کرد و با علم صدا بیشتر آشنا می‌شد. در این بین بل جوان با توماس واتسون در کارگاه برق چارلز ویلیامز آشنا شد.

در آغاز بل و واتسون تلاش‌های زیادی برای ساخت دستگاه تلگراف هارمونیک انجام دادند؛ ولی به نتیجه خاصی نرسیدند و درست زمانی که بل تقریبا ناامید شده بود، جرقه‌ی طرح ساخت دستگاه تلفن به ذهنش خطور کرد. وی طرح خود را با واتسون در میان گذاشت؛ ولی بعد از بررسی متوجه شد که انجام این کار حتی برای ساخت یک دستگاه نمونه نیازمند هزینه بسیاری است که او و واتسون قادر به پرداخت آن نبودند. سپس بل طرحش را به سرمایه‌داران شهر بوستون ارائه کرد که مورد استقبال قرار نگرفت؛ ولی آن‌ها به وی توصیه کردند که به واشنگتن برود و طرح خود را ثبت کند که وی این توصیه را پذیرفت و دستگاه تلفن ثبت اختراع شد. چند سال بعد الکساندر گراهام بل با کمک خانواده‌ی همسرش که از وضعیت مالی مناسبی برخوردار بودند، توانست سرمایه‌ی ساخت دستگاه تلفن را به دست بیاورد و آرزوی خود را برآورده سازد.

در سال ۱۹۱۵ یک خط تلفن سراسری در خاک آمریکا برقرار شد. آن روز رئیس جمهور آمریکا از کاخ سفید در واشنگتن با فرماندار کالیفرنیا ارتباط برقرار کرد و صدای او را شنید.در آگوست سال ۱۹۲۲، الکساندر گراهام بل مخترع دستگاه تلفن، در باغ شخصی خود واقع در بن بریا، استان نوا اسکوشیای کانادا دیده از جهان فروبست.

دیگر رویدادهای مهم ۱۱ مرداد (۲ آگوست)

۱۸۸۰ - شروع استفاده‌ی رسمی از ساعت منطقه‌ی گرینویچ به‌عنوان ساعت رسمی کشور در بریتانیا

۱۸۹۲ - ثبت پتنت طرح اولیه‌ی پله‌ برقی یا اسکالیتور. نام این دستگاه از Scala به معنای پله و Elevator به معنای آسانسور گرفته شده است.

۱۸۹۲ - زادروز جک ال. وارنر یکی از مؤسسان کمپانی فیلم‌سازی برادران وارنر (Warner Bros)

این مطلب در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات