۷ مرداد: زادروز و سالگرد درگذشت ولادیمیر کازمیچ زورکین یکی از پیشگامان صنعت تلویزیون

شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۱۲۹ سال پیش در چنین روزی، ولادیمیر کازمیچ زورکین، مخترع و مهندس روسی-آمریکایی تلویزیون در شهر موروم امپراتوری روسیه چشم به جهان گشود.
تبلیغات

۱۲۹ سال پیش در چنین روزی (۲۹ جولای ۱۸۸۸)، ولادیمیر کازمیچ زورکین در شهر موروم در خاک امپراتوری روسیه چشم به جهان گشود. شهرت این مخترع بزرگ به خاطر به‌کارگیری لامپ پرتو کاتدی برای ساخت سامانه‌ای جهت انتقال و دریافت تلویزیونی است. وی یکی از پیشگامان صنعت تلویزیون به شمار می‌رود و در زادروز خود، در سن ۹۴ سالگی چشم از جهان فروبست.

او در دانشگاه فنی سن‌پترزبورگ زیر نظر بوریس روسینگ، مخترع و دانشمند روس به تحصیل پرداخت و در آزمایش‌های وی در آزمایشگاه دانشگاه به او کمک کرد. در آن زمان بوریس روسینگ روی تکنولوژی لامپ پرتوی کاتدی (CRT) که توسط دانشمند آلمانی در سال ۱۸۹۷ اختراع شده بود کار می‌کرد تا بتواند از طریق آن تصاویر را نمایش دهد. موضوعی که ولادیمیر جوان هیچ شناختی از آن نداشت و برای اولین بار بود که با مفهومش آشنا می‌شد. در آن زمان واژه‌ی تلویزیون وجود نداشت و آن را «تلسکوپ الکتریکی» می‌نامیدند که بعدها این فناوری به تلویزیون تغییر نام پیدا کرد.

در سال ۱۹۰۷، بوریس روسینگ اولین پتنت دریافت‌کننده‌ی لامپ پرتوی کاتدی و دستگاه مکانیکی به‌عنوان فرستنده را ثبت کرد. در سال ۱۹۱۱ در یک نمایشگاه، وی این اختراع خود را که درواقع اولین نمایش تلویزیون در تاریخ بشر محسوب می‌شود، ارائه کرد؛ ولی این اختراع فاصله‌ی زیادی با آنچه بتوان تلویزیون نامید داشت.

در سال ۱۹۱۲، ولادیمیر جوان از دانشگاه سن‌پترزبورگ فارغ‌التحصیل شد و به تحقیق در خصوص اشعه‌ی ایکس زیر نظر پروفسور پل لنگوین در پاریس پرداخت. در خلال جنگ جهانی اول، ولادیمیر در ارتش روسیه و در رسته‌ی مخابرات خدمت کرد و در آنجا وظیفه تست وسایل رادیویی ساخته‌شده را به عهده داشت. بعد از جنگ، ولادیمیر زورکین تصمیم گرفت روسیه را ترک و به آمریکا مهاجرت کند.

در کشور آمریکا، ولادیمیر به‌عنوان مهندس در شرکت وستینگهاوس شروع به کار کرد و در کنار کار خود به تحقیق در مورد آنچه در کنار بوریس روسینگ آموخته بود، ادامه داد و سرانجام موفق شد تلویزیون سیاه و سفید را در سال ۱۹۲۳ به نام خود ثبت کند و در ادامه‌ی تحقیقات و اختراعات خود، تنها دو سال بعد توانست تلویزیون رنگی را اختراع کند.

ولادیمیر کازمیچ زورکین شاید به‌تنهایی تمام فناوری تلویزیون را اختراع نکرده باشد؛ ولی به‌ دلیل اختراع لامپ تصویر، پدر تلویزیون شناخته می‌شود. با این وجود وی یکی از مخالفان سرسخت گسترش استفاده تلویزیون در میان کودکان بود و اعتقاد داشت که تلویزیون بر کودکان تأثیر منفی می‌گذارد. زمانی که از وی پرسیده شد به کدام بخش تلویزیون علاقه دارد، وی جواب داد «دکمه خاموش کردن» و همیشه عنوان می‌کرد «من از این‌که کودکان من به‌جای مطالعه، ورزش و بازی با هم‌سن‌وسالان خود وقتشان را با این وسیله می‌گذرانند متنفرم.» این مخترع و دانشمند بزرگ در زادروز ۹۴ سالگی خود (۲۹ جولای ۱۹۸۲) و درحالی‌که باید تولد خود را جشن می‌گرفت، در شهر پرینستون ایالت نیوجرسی آمریکا چشم از جهان فروبست.

دیگر رویدادهای مهم ۷ مرداد (۲۹ جولای)

۱۸۷۰ - اولین استفاده از آسفالت در خیابان‌های ایالات متحده‌ی آمریکا

۱۸۹۰ - ثبت پتنت دستگاه اندازه‌گیری میکرومتر

۱۹۱۴ - شروع به کار اولین سرویس تلفن راه دور

۱۹۸۰ (۱۳۵۸ شمسی) - تغییر پرچم رسمی کشور ایران پس از انقلاب اسلامی

۲۰۰۵ - کشف دهمین جرم آسمانی موسوم به سیاره‌ی دهم در منظومه‌ی شمسی

این مطلب در تاریخ ۷ مرداد ‍۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات