۴ مرداد: اولین اصابت موشک V2 به خاک انگلستان

چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
۷۳ سال پیش در چنین روزی، شاهکار نظامی مهندسی آلمان نازی، یعنی موشک پیشرفته V2 برای نخستین بار به خاک انگلستان اصابت کرد.
تبلیغات

۷۳ سال پیش در چنین روزی (۲۶ جولای ۱۹۴۴)، موشک V2 آلمان به خاک انگلستان اصابت کرد. موشک V2 در زمان خود شاهکار مهندسی به‌حساب می‌آمد و به‌جرئت می‌توان گفت که تکنولوژی به‌کاررفته در طراحی این موشک بسیار فراتر از دانش زمان خود بود. این موشک پیشرفته اولین موشک بالستیک ساخت بشر به‌حساب می‌آید که قادر بود از جو زمین خارج شود و بدون استفاده از سوخت و با قوانین بالستیکی، مسیر خود طی کند و سپس با ورود مجدد به جو زمین، به سمت هدف خود ادامه‌ی مسیر دهد.

آلمان در برنامه‌های سری خود، دستور ساخت سلاح‌های دوربرد برای از بین بردن زیرساخت‌های استراتژیک دشمن را از سال ۱۹۳۹ به‌صورت جدی پی گرفته بود و طولانی شدن جنگ در یک جبهه‌ی گسترده که شامل شمال آفریقا، جبهه‌ی شرق در مبارزه با شوروی و جبهه‌ی غرب در مبارزه با انگلستان و متحدانش بود، لزوم این نوع سلاح‌ها را برای آلمانی‌ها بعد از سال ۱۹۴۲ بیشتر کرده بود. با این هدف آلمان‌ها نخست موفق به ساخت موشک V1 شدند. موشک V1 بیشتر شبیه یک هواپیمای جت بدون سرنشین بود که با پرواز در ارتفاع پایین، به هدف خود اصابت می‌کرد. این موشک قادر به حمل ۸۵۰ کیلوگرم مواد منفجره بود؛ ولی مشکل اصلی آن سر و صدای زیاد و ارتفاع پایین آن بود که باعث می‌شد هدف قرار دادن آن توسط هواپیما‌ها و توپ‌های ضد هوایی دشمن امکان‌پذیر شود.

v1

موشک V1 به‌عنوان یک سلاح جنگی پیشرفته، ترس بر اندام متفقین انداخته بود؛ ولی به خاطر محدودیت‌هایش، نمی‌توانست انتظارات آلمان را برآورده کند. در کنار طراحی موشک V1، آلمان‌ها به کمک دانشمند موشکی خود فن براون که یکی از اعضای ارشد اس‌اس بود، طراحی موشک سری V2 را نیز پیش بردند. در سال ۱۹۴۲ اولین آزمایش موفق از موشک V2 ثبت شد. جاسوسان انگلیسی و آمریکایی به‌سرعت گزارشات خود را به لندن ارسال کردند و غرب متوجه وجود سلاحی فوق سری شد که قادر بود از خاک آلمان، اهداف دور از دسترس را هدف قرار دهد. متفقین بعد از اطلاع از وجود این نوع سلاح، از سال ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۵ بمباران شدیدی را در مناطقی که فکر می‌کردند آلمان‌ها در آنجا اقدام به ساخت این سلاح می‌کنند، انجام دادند تا روند ساخت آن را با وقفه روبرو کنند.

V2book 2005 html m4158b2e2

آلمانی‌ها حدود ۶ هزار موشک V2 ساختند ولی تنها توانستند از نیمی از آن‌ها برای اهدافی در انگلستان، هلند و فرانسه استفاده کنند. شاید این موشک به دلیل این موضوع که دیر آماده‌ی بهره‌برداری شد، نتوانست به آلمان‌ها در خلال جنگ جهانی دوم کمک بزرگی کند؛ ولی بعد از جنگ و زمانی که طرح‌ها و نمونه‌های آن در اختیار نیروهای شوروی و آمریکایی قرار گرفت، فصل جدیدی را آغاز کرد. فون براون دانشمند موشکی آلمان که این موشک‌ها حاصل نبوغ مهندسی او به‌حساب می‌آیند، بعد از شکست آلمان‌ها به همراه تمام تجهیزات و طرح‌های موشک‌ V2 به آمریکا منتقل و تبدیل به دانشمند موشکی آن‌ها شد.

v2 rocket

افسانه اکتشاف فضا با همین موشک تبدیل به واقعیت شد؛ جایی که آمریکایی‌ها اولین عکس‌های خود را از فضا در سال ۱۹۴۶ با موشک V2 آلمان که به فضا ارسال شده بود، گرفتند. این مهم حدود ۱۱ سال قبل از اسپوتنیک انجام شد. اسپوتنیک در سال ۱۹۵۷ توسط مهندسان روسی به‌عنوان اولین ماهواره‌ی ساخته بشر به فضا ارسال شد. موشک V2 با وجود اینکه با اهداف نظامی ساخته شده بود؛ ولی بیشتر از آنکه در خدمت اهداف نظامی در جنگ جهانی دوم قرار بگیرد، به شروع و گسترش دانش فضایی کمک کرد؛ چرا که راه را برای خروج از جو برای بشر باز کرده و نقطه عطفی بود که در آن افسانه‌ای بوی واقعیت می‌گرفت.

دیگر رویدادهای مهم ۴ مرداد (۲۶ جولای)

۱۸۰۳ - افتتاح خط آهن Surray Iron در جنوب لندن که به‌عنوان اولین راه‌آهن عمومی جهان شناخته می‌شود.

۱۹۶۹ - شروع اولین آزمایشات روی نمونه‌ای از سنگ کره‌ی ماه که توسط آپولو ۱۱ به زمین آورده شده بود.

این مطلب در تاریخ ۴ مرداد ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات