بیباپ؛ کوآدکاپتر کمپانی پرت، ربات پرنده‌ای که با گوشی و تبلت کنترل می‌شود

دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
کمپانی پرت یک کوآدکاپتر ۴ ملخی جدید رونمایی کرده که از طریق گوشی یا تبلت کنترل می‌شود.
تبلیغات

پهپادها از جمله گجت‌هایی هستند که این روزها محبوب شده‌اند و بیشتر نامشان را می‌شنویم. به خصوص کوآدکاپترها که شبیه هلی‌کوپتر هستند؛ اما 4 ملخ دارند. پایداری و مانورپذیری بالا از ویژگی‌های مهم کوآدکاپترهاست. شب‌های پیش با سه ربات جالب کمپانی Parrot آشنا شدیم. ربات چهارم یک کوآدکاپتر ویژه است که با عینک‌های واقعیت مجازی هم سازگار است و در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

همان‌طور که در شب‌های پیش گفتیم، کمپانی پرت فرانسه به ربات‌های کنترل از راه دور و بویژه کوآدکاپترها علاقه‌ی زیادی دارد. در نمایشگاه CES ربات‌هایی معرفی شده که قرار است حدود دو ماه دیگر به مرحله‌ی فروش در بازار برسند؛ اما از همه جالب‌تر رباتی است که امشب درباره‌ی آن سخن می‌گوییم.

ربات Bebop در نگاه اول مثل دیگر کوادکاپترهاست؛ ولیکن تفاوت‌های بزرگ و کوچک آن در آزمون عملی روشن می‌شود. اولین ویژگی ربات، پایداری و پرواز نرم آن است. حتی اگر سرعت باد زیاد باشد هم ربات به خوبی پرواز می‌کند و هدایت می‌شود. بنابراین اگر روزی روزگاری وزش باد زیاد بود، لازم نیست نگران باشیم که مبادا ربات کنترلش را از دست بدهد و سر از پشت‌بام همسایه درآورد. البته منظورمان از سرعت زیاد، طوفان سریع چند روز پیش تهران نیست!

img-5209-1

ویژگی دوم استفاده از سپر است. احتمال اینکه ملخ‌های کوآدکاپتر با اجسام برخورد کند زیاد است. لذا پرت از فوم پلی‌استایرن استفاده کرده که با نرمی خود، ضربه‌ها را خنثی می‌کنند. البته اگر می‌خواهید در محیط بازی مثل پارک، بیباپ را پرواز دهید، می‌توانید سپرها را جدا کنید. در ضمن در محیط باز که وزش باد زیاد است، جدا کردن سپرها موجب می‌شود که باد کمتر روی ربات شما اثر بگذارد.

img-5256-1

روی بیباپ مجموعه‌ای از حسگرها به کار رفته که شامل شتاب‌سنج سه محوره، ژیروسکوپ و مگنتومتر (مغناطیس‌سنج) می‌شود. این که کاربرد حسگرها دقیقاً چیست و چه کاربردهای دیگری ممکن است در ادامه‌ی مراحل تحقیقاتی برایشان در نظر گرفته شود، سؤال ما هم هست؛ فعلاً مشخص نیست که ربات بیباپ چه زمانی روانه‌ی بازار می‌شود و باید صبر کنیم تا تمام قابلیت‌های آن روشن شود.

اما قابلیت‌های معروف کوآدکاپترها را در بیباپ هم می‌بینیم. مثلاً اینکه دوربین فیلم‌برداری تعبیه شده روی آن قادر است فیلم‌های 1080p بگیرد. لنز چشم‌ماهی روی دوربین، زاویه‌دید 180 درجه‌ای را فراهم می‌کند و می‌توان عکس‌های 14 مگاپیکسلی زاویه‌باز با آن تهیه کرد. فضای ذخیره‌سازی 8 گیگابایتی هم برای ذخیره کردن فیلم‌هایی با پسوند MP4 و عکس‌های JPG در نظر گرفته شده است.

parrot-bebopdrone-front-1

برای کنترل ربات می‌توان از اپلیکیشن خاصی که پرت در نظر گرفته استفاده کرد. نسخه‌ی سوم اپ FreeFlight این بار با کمی تغییرات در جهت سهولت کاربرد، معرفی شده است که با استفاده از WiFi به کنترل کردن ربات پرنده‌ی شما می‌پردازد. با استفاده از GPS حتی می‌توان مسیر پرواز آن را هم مشخص کرد تا ناگهان آن را گم نکنیم. به اشتراک‌گذاری ویدیوها و مسیر پرواز هم در اپلیکیشن فری‌فلایت پیش‌بینی شده است.

parrot-bebopdrone-ios-1
parrot-bebopdrone-pilotingapp-1

یکی از سؤالات مهم در مورد هر کوآدکاپتری، برد آن است. با توجه به اینکه از وای‌فای جهت کنترل ربات استفاده می‌شود، برد آن نهایتاً 300 متر است. احتمالاً این محدوده‌ی پرواز برایتان جالب نیست؛ پرت هم به این موضوع فکر کرده و یک ایستگاه کنترل برای ربات خود ساخته است. Skycontroller به عنوان داک گوشی یا تبلت شما عمل کرده و کنترل ربات را ساده‌تر می‌کند. در واقع استفاده از دکمه‌های فیزیکی به جای کنترل ربات با صفحه‌ی لمسی، راحت‌تر است. اسکای‌کنترلر یک آنتن بزرگ هم دارد که محدوده‌ی پرواز بیباپ را تا 2 کیلومتر افزایش می‌دهد.

parrot-bebopdrone-skycontroller-1

آخرین نکته‌ی جالب توجه در مورد بیباپ، سازگاری آن با آکیولس‌ریفت و مورفیس سونی است. به کمک عینک‌های واقعیت مجازی می‌توان دوربین روی ربات را حرکت داد. با حرکت سر، دوربین می‌چرخد؛ گویا پرت می‌خواسته تجربه‌ای مشابه پرواز در ابرها را برای مشتریان خود فراهم آورد. اما هنوز مراحل ابتدایی توسعه‌ی عینک‌های واقعیت مجازی و کوآدکاپترهاست؛ فعلاً نمی‌توان با زدن عینک، بیباپ را کاملاً کنترل کرد. حتی کسی که قرار است از عینک استفاده کند، باید با دکمه‌های فیزیکی کنترلر به خوبی آشنایی داشته باشد؛ چرا که کنترل ربات بدون دیدن دکمه‌ها، کمی مشکل است.

parrot-bebopdrone-skycontroller2-1
parrot-bebopdrone-skycontroller3-1

شاید تنها اشکال جدی آن، عمر باتری باشد که حتی اگر کامل شارژ شده باشد هم بیش از 12 دقیقه دوام نمی‌آورد.

img-5239-1
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات