با تابش لیزر، می‌توان عاج دندان را ترمیم کرد

یک‌شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۶
مطالعه 2 دقیقه
دندان‌ها مجدداً رشد نمی‌کنند؛ این نکته مهمی است که دندان‌پزشکان هنگام درمان ریشه‌ی دندان به بیماران خود یادآور می‌شوند. اما دانشمندان هم اکنون موفق به یافتن راهی شده‌اند تا عاج یا همان قسمت سخت دندان را از نو احیا کنند. کاری که به شکلی غافلگیرکننده ساده بوده و تنها به تحریک جزئی با لیزر نیازمند است. با زومیت همراه شوید.
تبلیغات

در یک تحقیق که نتایج آن اخیراً در مجله طب به چاپ رسیده، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه هاروارد نشان داد چگونه با استفاده از اشعه‌ی لیزر با قدرت پائین، می‌توان سلول‌های بنیادی موجود در بخش عاج دندان را تحریک و فعال کرد. به صورت معمول در هنگام پرکردن دندان یا درمان ریشه، بخشی از عاج دندان که دچار آسیب دیدگی شده را با مواد مصنوعی جایگزین می‌کنند.

تحقیق جدید برمبنای گزارشاتی تهیه شده که از اثرات لیزر روی تحریک رشد مو حکایت می‌کنند. اشعه لیزر از خصوصیتی برخوردار است که باعث تحریک مسیرهای زیستی مشخصی در سلول‌ها می‌گردد. دانشمندان هم‌اکنون مشخص کرده‌اند تأثیر لیزر روی عاج دندان، به چه شکل است. تاباندن لیزر، واکنش‌پذیری اجزاء نسبت به اکسیژن را تحریک می‌کند؛ این امر به نوبه‌ی خود باعث فعال‌شدن شیمیایی مولکول‌ها شده که به دنبال آن شاهد فعال شدن فاکتور رشد و تحریک رشد مجدد عاج دندان خواهیم بود.

در این مرحله و پیش از آزمایش روی انسان، دانشمندان موفق شدند بخش‌های احیا شده‌ی دندان از سلول‌های بنیادی را در ظرف پتری تولید کنند. نویسندگان این گزارش، این مراحل را روی جوندگان کوچک آزموده و به دنبال موفقیت حاصله، در صدد انجام آزمایشات بالینی روی دندان انسان هستند. آنها امیدوارند در صورت موفقیت این طرح، استفاده از لیزر، جایگزین روش‌های کنونی دندانپزشکی شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات