بررسی لپ‌تاپ Pavilion 15 P062 اچ‌پی

دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۱
مطالعه 13 دقیقه
اچ‌پی با Pavilion 15 P062 یک نوت‌بوک میان‌رده را برای افرادی ارائه کرده که نمی‌خواهند هزینه زیادی برای خرید لپ‌تاپ بپردازند اما در عین حال به دنبال محصولی با کیفیت هستند.  لپ‌تاپ P062 نسبت به قیمتی که دارد، قابلیت‌های مناسبی را ارائه می‌دهد و ابزاری کارآمد برای دانشجویان و افرادی است که به دنبال یک محصول میان‌رده خوب هستند.
تبلیغات

اچ‌پی یکی از برترین تولیدکنندگان لپ‌تاپ در دنیا است. این کمپانی زمانی رتبه نخست از سهم بازار پی‌سی را در اختیار داشت که طی چند سال اخیر کمپانی لنوو توانست این جایگاه را از آن خود کند. با این حال هنوز هم اچ‌پی به عنوان دومین تولیدکننده‌ی بزرگ پی‌سی در دنیا، محصولات خوب و باکیفیتی را روانه بازار می‌کند.

یکی از لپ‌تاپ‌های میان‌رده که نسبت به قیمتش قابلیت‌های مناسبی را به کاربر ارائه می‌دهد، Pavilion 15 P062 است که توسط شرکت امتداد پارسه در اختیار زومیت قرار گرفته تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد. این لپ‌تاپ را می‌توانید با گارانتی امتداد پارسه به قیمت یک میلیون و نهصد و هفتاد هزار تومان تهیه کنید.

طراحی

آخرین نسل از لپ‌تاپ‌های شرکت HP در رنگ‌های مختلف عرضه شده‌اند. یکی از مزیت‌های لپ‌تاپ Pavilion 15 نیز همین رنگ‌های شادی است که اچ‌پی برای آن‌ها در نظر گرفته است. بدنه این لپ‌تاپ از جنس پلاستیک محکمی ساخته شده که روکشی مات و انحنا‌های جالب در گوشه‌ها به آن زیبایی خاصی بخشیده. درب لپ‌تاپ طراحی راه‌راه ریز و آج داری دارد که به حسی که دستگاه القا می‌کند و تعامل با آن کمک می‌کند. دستگاهی که برای بررسی در اختیار ما قرار گرفته بود به رنگ سفید استخوانی بود که جلوه خاصی به دستگاه داده بود.

پاویلیون 15 اچ‌پی

مشخصات فنی لپ‌تاپ HP Pavilion 15 P062:

  • پردازنده: اینتل Core i5-4210U با فرکانس پردازشی ۱.۷ گیگاهرتز
  • نمایشگر: ۱۵.۶ اینچی با رزولوشون ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل
  • پردازنده گرافیکی: انویدیا GeForce 840M با ۲ گیگابایت حافظه
  • بلندگو: دوگانه با تکنولوژی Beats Audio
  • حافظه کش: ۳ مگابایت
  • حافظه رم: ۶ گیگابایت از نوع DDR3 و فرکانس ۱۶۰۰ مگاهرتز
  • حافظه ذخیره سازی داخلی: ۱ ترابایب با سرعت ۵۴۰۰ دور بر دقیقه
  • وزن: ۲.۲۷ کیلوگرم
  • پشتیبانی از بلوتوث، درگاه HDMI و درگاه USB 3.0
  • قیمت: ۱٫۹۷۰٫۰۰۰ تومان

نمایشگر ۱۵ اینچی این لپ‌تاپ با صفحه کلید کامل همراه پد مخصوص شماره‌ها، باعث شده تا با یک لپ‌تاپ حجیم ۲.۲۷ کیلوگرمی رو به رو باشیم. به همین زودی می‌توانیم دو اشکال به این لپ‌تاپ وارد کنیم، اول وزن زیاد که در حمل و نقل دستگاه کمی مشکل می‌شود و دوم ضخامت زیاد آن که از زیبایی دستگاه  می‌کاهد. البته نمی‌توان از لپ‌تاپ قدرتمندی که درایو اپتیکال DVD-RW دارد و سایز آن ۱۵ اینچ است وزن در حد اولترابوک‌ها را انتظار داشت. باتری این لپ‌تاپ نیز قابل جداسازی است و این خود یک مزیت به شمار می‌رود.

لپ‌تاپ P062 از نظر درگاه‌های ورودی و خروجی بسیار خوب عمل کرده است. درگاه‌های ورودی در هر دو طرف لپ‌تاپ حضور دارند. در سمت چپ، ورودی جریان برق برای شارژ باتری و تامین انرژی دستگاه، چراغ نشانگر LED شارژ، جک اترنت، خروجی HDMI، دو درگاه USB 3.0 و درگاه کارت ریدر چند به یک، تعبیه شده است. در سمت راست، درایو DVD-RW، شیار قفل Kensington، درگاه هدست، یک درگاه USB 2.0 و دو چراغ نشانگر فعالیت پاور و HDD قرار گرفته است. اگر اچ‌پی در زمان طراحی این لپ‌تاپ، نیاز‌های یک دانشجو از این لپ‌تاپ را به ذهن می‌آورد، شاید در سمت چپ دستگاه، درگاه VGA را هم برای اتصال به پروژکتو‌رها جای می‌داد.

طرح خط خطی که بر روی بدنه این لپ تاپ وجود دارد در بخش لوگوی پشت بدنه و لبه‌های بالای بخش کیبورد دیده نمی‌شود. اچ‌پی در این لپ‌تاپ برای اتصال بخش نمایشگر به بخش کیبورد، از لولای یک تکه استفاده نکرده و از دو لولای مجزا در طرفین بهره برده که فضای بین آنها خالی است. معمولا این نوع لولاها استحکام خوبی ندارند و به سختی وزن بخش نمایشگر را تحمل می‌کنند، اما در P062 با وجود استفاده لولای دو تکه استحکام بالایی را در بخش لولاها شاهد هستیم و در هنگام باز و بسته کردن آن، نمایشگر پایدار  باقی می‌ماند. بر روی بخش کیبورد، به ترتیب ترک‌پد، کیبورد، اسپیکر بزرگ با شبکه فلزی و در بالاترین بخش که کمی ارتفاع بیشتری دارد، لوگوی Hewlet Packard را مشاهده می‌کنید. وقتی لپ‌تاپ را می‌بندید این بخش از داخل فضایی که بین لولاها وجود دارد نمایان شده و به دلیل ارتفاع بیشتر هم سطح با بدنه لپ‌تاپ در حالت بسته می‌شود.

در بالای صفحه کلید، بلندگوی دستگاه قرار گرفته که ابعادی بزرگ و عجیب دارد اما خوشبختانه صدایی واضح و رسا را مستقیم به گوش‌های شما می‌رساند. در کنار بلندگو‌ی دستگاه نیز لوگوی بزرگ Beats Audio به چشم می‌خورد. با اینکه اپل شرکت بیتس را تصاحب کرده، اما هنوز مجوز قراردادی که اچ‌پی با این شرکت دارد، اجازه به کار بردن بلندگو‌ها و لوگوی این کمپانی را به اچ پی داده است.

صفحه کلید و تاچ‌پد

تاچ‌پد لپ‌تاپ بسیار بزرگ با کلید‌های پیوسته برای کلیک سمت راست و چپ طراحی شده است. طراحی کشیده شده به سمت چپ و بزرگ همین ترک‌پد لمسی هم مزیت است و هم ایراد! ایراد از این جهت که در زمان تایپ با صفحه کلید، فضای کافی برای استراحت‌ را از دست‌های شما سلب می‌کند. تاچ‌پد لپ‌تاپی که در اختیار ما قرار داده شده بود از دقت کافی برخوردار نبود و بعضی اوقات در دریافت دستوارت لمس انگشت درست عمل نمی‌کرد. همچنین صفحه کلید لپ‌تاپ کم عمق و نرم است که شاید برای کسانی که زیاد عادت به تایپ دارند، راحت به نظر نیاید. نکته دیگری که باید درباره صفحه کلید این لپ‌تاپ ذکر کرد، طرز قرار دادن عجیب دکمه‌های جهت یابی به سمت بالا و پایین است که نشان از تلاش اچ پی برای جای دادن تمام دکمه‌های جهت یابی در یک خط واحد است. از نظر ما این یک عادت بد از سمت اچ پی است و ممکن است در استفاده زیاد، این شکل طراحی کلید‌های جهت یابی، کاربر را به زحمت بیاندازد. اچ پی همچنین از جای دادن کلید مخصوص Scroll Lock و Pause/Break نیز در طراحی صفحه کلید این لپ‌تاپ غافل شده، در حالی که برخی ممکن است به آن‌ها نیاز پیدا کنند.

پاویلیون 15 اچ‌پی

خوشبختانه فاصله‌ی بین کلیدها و ارتفاع آن‌ها بسیار خوب در نظر گرفته شده است و در زمان تایپ کردن با این لپ‌تاپ با هیچ مشکلی روبرو نخواهید شد و به راحتی کلیدها را پیدا خواهید کرد. طراحی جزیره‌ای کلیدها نیز باعث می‌شود تا مایعات و گرد و غبار نتوانند به راحتی وارد دستگاه شوند.

نمایشگر و اسپیکر

لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچی، درصد بالایی از نمونه‌های عرضه شده به بازار را تشکیل می‌دهند، بطوری که براساس برخی گمانه‌ زنی‌ها، نیمی از محصولات عرضه شده به بازار، جزو این گروه هستند. پاویلیون P062 نیز از یک صفحه‌ی نمایش ۱۵.۶ اینچی بهره می‌برد و نسبت تصویر آن نیز ۱۶ به ۹ است. در گروه لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچی، یا شاهد استفاده از پنل نمایشی ۱۵.۴ اینچی با نسبت تصویر ۱۶ به ۱۰ هستیم یا همچون لپ‌تاپ پاویلیون 15 از یک پنل ۱۵.۶ اینچی با نسبت تصویر ۱۶ به ۹ استفاده می‌شود. علت محبوبیت این سایز، اندازه‌ی متوسط صفحه‌ی نمایش در کنار مصرف انرژی متعادل است. نکته‌ای که کمی در مورد این لپ‌تاپ آزاردهنده است، رزولوشن  پایین آن است. رزولوشن صفحه‌ی نمایش این لپ‌تاپ ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل است. با توجه به ظهور لپ‌تاپ‌های میان رده با رزولوشن صفحه‌ی نمایش بالاتر، این مورد را می‌توان یکی از نقاط ضعف P0602 خواند. شاید در صورتی که این رزولوشن در یک لپ‌تاپ میان رده‌ی ۱۳ اینچی مورد استفاده قرار گرفته بود، شرایط کمی متفاوت بود و این موضوع قابل تحمل‌تر بود، اما با توجه به صفحه‌ی نمایش ۱۵.۶ اینچی، رزولوشن پایین صفحه‌ی نمایش چندان قابل قبول نیست. در مقایسه با لپ‌تاپ‌های دیگر در این اندازه، المان‌های موجود روی صفحه‌ی نمایش کمی بزرگ‌تر و فضای کاربری غیر کافی به نظر می‌رسد.

پاویلیون 15 اچ‌پی

هرچند این لپ‌تاپ برای انجام بازی تولید نشده، اما هر کاربری حداقل یک یا چند بازی را در لپ‌تاپ خود امتحان می‌کند که رزولوشن پایین تجربه‌ی چندان خوبی را برای وی رقم نخواهد زد. روشنایی تصویر هم چندان چنگی به دل نمی‌زند و برای دیدن محتوای نمایش داده شده در محیط‌های پرنور، باید روشنایی صفحه‌ی نمایش را در بالاترین حد خود قرار داد. بطور کلی صفحه‌ی نمایش مورد استفاده در این لپ‌تاپ با توجه به قیمت و محصولات رقیب موجود در بازار، می‌توانست بهتر باشد. برای مثال استفاده از یک نمایشگر لمسی با رزولوشن 1080p این لپ‌تاپ را به گزینه‌ی بهتری تبدیل می‌کرد.

پاویلیون 15 اچ‌پی

یکی از نکات جالب توجه در این لپ‌تاپ، مشاهده‌ی نام بیتس در منتهی الیه سمت راست بخش کیبورد و در سمت راست بلندگوی لپ‌تاپ است. با وجود تصاحب کمپانی بیتس توسط اپل، قرارداد همکاری بین آنها و اچ‌پی منجر به استفاده از فناوری بیتس در توسعه‌ی بلندگوهای این لپ‌تاپ شده است. اچ‌پی در این محصول از دو بلندگو استفاده کرده که در قسمت بالای کیبورد قرار گرفته‌اند. با توجه به انحنای شاسی در قسمت مورد نظر، بخشی از بلندگوها رو به سوی کاربر است که این موضوع به انتقال بهتر صدا کمک می‌کند. صدای خروجی بلندگوهای این لپ‌تاپ علی‌رغم اینکه بسیار بلند است، در عین حال کمی زیر است. با بالا بردن صدای بلندگو، برخی مواقع اصوات شنیده شده نامفهوم به‌نظر می‌رسند.

نرم‌افزار

 مدلی که از این لپ‌تاپ اچ پی به ایران آمده به صورت پیش فرض از سیستم عامل لینوکس بدون رابط کاربری بهره می‌برد. اما شما می‌توانید با دریافت DVD ویندوز، این سیستم عامل را بر روی لپ‌تاپ نصب کنید و از دنیای نرم‌افزار‌های مایکروسافت بهره‌مند شوید. به همراه این لپ‌تاپ نیز یک دیسک حاوی درایورهای آن ارائه می‌شود تا مشکلی از این بابت نداشته باشید.

بازده و عملکرد

 مطمئنا یکی از بخش‌های موثر و مهم انتخاب لپ‌تاپ برای ما قدرت سخت‌افزاری و بازده آن است که در این حوزه، بنچمارک‌ها برای ارزیابی این لپ‌تاپ به ما کمک می‌کنند. با توجه به پردازنده اینتل Core i5، پردازشگر گرافیکی مستقل و مقدار زیاد حافظه رم، لپ‌تاپ اچ‌پی توانسته در آزمایش‌های بنچمارک موفق ظاهر شود و در مرتبه بالاتری نسبت به دستگاه‌های هم رده خود بایستد.

پاویلیون 15 اچ‌پی

لپ تاپ Pavilion 15 اچ پی از چهارمین نسل پردازنده‌های Core i5-4210U شرکت اینتل بهره می‌برد که هر چهار هسته پردازشی آن با سرعت ۱.۷ گیگاهرتز، مدیریت عملکرد و بازده دستگاه را به دوش می‌کشند. این میزان قدرت پردازنده تعبیه شده در لپ‌تاپ اچ‌پی می‌تواند از پس اغلب کار‌های روزانه شما برآید و حتی نرم‌افزارهای سنگین را به شکل قابل قبولی اجرا کند. پردازنده لپ‌تاپ پاویلیون ۱۵ با گرافیک HD 4400 اینتل مجتمع شده اما کمپانی اچ‌پی گرافیک جداگانه انویدیا GeForce 840M انویدیا را همراه با ۲ گیگابایت حافظه اختصاصی بر روی محصول خود قرار داده است. این لپ‌تاپ علاوه بر این که می‌تواند نیازهای روزمره و حرفه‌ای شما را برطرف کند، می‌تواند برای اجرای بازی‌های نه چندان گرافیکی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

در ادامه می‌توانید نتایج بنچمارک‌های زومیت که روی لپ‌تاپ Pavilion 15 P062 اچ‌پی اجرا شده را مشاهده کرده و با سایر محصولات بررسی شده در زومیت مقایسه کنید:

لپ‌تاپ

3D Mark 2006

PC Mark 2007

3D Mark 2011

Nova

Bench

3D Mark 2013

Ice / Cloud / Fire

HP Pavilion 15 P062

7290

2855

2344

657

54004 / 5477 / 1344

ASUS ZENBOOK UX303L

10336

4991

2379

723

17667 / 5748 / 1318

ASUS X553

1988

1601

490

684

-

Lenovo Flex 2

10101

2790

2316

684

47280 / 5.836 / 1288

Lenovo Yoga 2 Pro

5711

5274

1373

704

569 / 3412 / 23096

Lenovo ThinkPad Tablet 2

463

1215

-

222

-

Asus ET2321 AIO

8807

3784

1893

654

12230 / 4494 / 1032

Acer Aspire S7 2013

6166

5408

903

689

16365 / 4634 / 706

3D Mark 2013 آخرین نسخه از نرم‌افزار بررسی قدرت سخت‌افزار گرافیکی است که قدرت دستگاه را در انجام به روز ترین بازی‌ها نشان می‌دهد.

3D Mark 2011 ورژن کمی قدیمی‌تر از این نرم‌افزار است که برای مقایسه سخت‌افزارها در بازی‌های معمولی کاربرد دارد.

بنچمارک 3D Mark 2006 که در آن تمرکز بر روی پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) است.

بنچمارک PC Mark نشان دهنده‌ی قدرت پردازشی دستگاه است که در آن سرعت حافظه‌ی ذخیره سازی، قدرت پردازنده‌ی گرافیکی، سرعت انتقال اطلاعات در حافظه‌ی رم و قدرت پردازنده‌ی اصلی (CPU) تاثیر گذار است.

بنچمارک Nova benchmark که تمرکز اصلی آن روی قدرت پردازنده‌ی گرافیکی است.

با مقدار حافظه رم ۶ گیگابایتی و ۱ ترابایت دیسک سخت، شما به این زودی‌ها نیاز به ارتقای مقدار حافظه‌های دستگاه خود نخواهید شد. همچنین برای استفاده از این لپ‌تاپ به منظور وب‌گردی و باز کردن چندین پنجره در مرورگر، باز کردن نرم‌افزار‌ها، دیدن ویدیو، شنیدن موسیقی و ایجاد محتوا با هیچ مشکلی رو به رو نخواهید شد. از آنجای که با یک دیسک سخت برای ذخیره‌سازی مواجه هستیم و خبری از SSD نیست، نباید انتظار بالایی از نرخ انتقال دیتا در این محصول داشته باشیم. در ادامه می‌توانید نتیجه تست HDD Tune Pro را بر روی این لپ‌تاپ مشاهده کنید:

لپ‌تاپ / سرعت انتقال اطلاعات

نوع حافظه

حداکثر سرعت

حداقل سرعت

میانگین

HP Pavilion 15 P062

HDD

110.0MB/s

43.6MB/s

86.1MB/s

ASUS ZENBOOK UX303L

SSD

426.6MB/s

344.3MB/s

388.9MB/s

Lenovo Flex 2

HDD

116.2MB/s

48.5MB/s

86.6MB/s

Lenovo Yoga 2 Pro

SSD

326.7MB/s

207.8MB/s

240.6MB/s

Lenovo ThinkPad Tablet 2

e-MMC

54.2MB/s

23.9MB/s

50.5MB/s

ET2321 INTH

HDD

190.2MB/s

23.0MB/s

138.5MB/s

Asus N550JV

HDD

107.5MB/s

18.3MB/s

80.5MB/s

Acer Aspire S7 2013

SSD

932.6MB/s

766.6MB/s

915.8MB/s

باتری

باتری این دستگاه یکی از نقاط قوت آن محسوب می‌شود. با وجود آن که با یک لپ‌تاپ میان رده روبرو هستیم عملکرد باتری آن خوب و در حد اولترابوک‌ها است. در استفاده روزمره، اگر کار سنگینی با لپ‌تاپ انجام ندهید، نزدیک به ۴ ساعت می‌توانید از آن بدون نیاز به شارژ مجدد استفاده کنید، که برای یک لپ‌تاپ میان‌رده بسیار خوب است.

پاویلیون 15 اچ‌پی

در آزمایش پخش فیلم استاندارد زومیت که در آن، فیلم اچ‌دی را آنقدر پخش می کنیم تا باتری دستگاه از ۱۰۰ درصد به صفر برسد، این لپ‌تاپ عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داد. در این آزمایش که در حین اجرای آن تمام اتصالات مثل وای‌فای خاموش بوده و نور صفحه نمایش روی ۵۰ درصد تنظیم می‌شود، پاویلیون 15 اچ‌پی توانست حدودا ۲۷۰ دقیقه (معادل با ۴ ساعت و ۳۰ دقیقه) را دوام بیاورد. این میزان عمر باتری برای یک لپ‌تاپ میان رده بسیار خوب ارزیابی می‌شود.

در آزمایش Battery Eater نیز این لپ‌تاپ عملکردی متوسط داشت و این موضوع نشان می‌دهد که در صورتی که از آن کارهای سنگین بکشید، نباید انتظار عمر باتری خیلی بالایی داشته باشید. در این آزمایش Pavilion 15 P062 توانست ۱۰۴ دقیقه دوام بیاورد. در ادامه می‌توانید نتایج تست باتری این لپ‌تاپ را در مقایسه با سایر محصولات بررسی شده قبلی مشاهده کنید.

جمع‌بندی

اچ‌پی با ارائه‌ی لپ‌تاپ Pavilion 15 P062 می‌خواهد آن دسته از افرادی را که به دنبال یک دستگاه میان‌رده برای مصارف کاری و دانشجویی هستند، هدف قرار دهد. با قیمت ۱٫۹۷۰٫۰۰۰ تومان یک لپ‌تاپ بسیار خوب در اختیار خواهید داشت که جز نمایشگر، از هر نظر دیگری، امکانات مناسبی را ارائه می‌کند. پردازنده قدرتمند، حافظه رم بالا، دیسک سخت با حجم ۱ ترابایت، کارت گرافیک مجزا، طراحی زیبا و مستحکم و اسپیکرهای قدرتمند همگی در کنار هم یک محصول جذاب را ایجاد کرده‌اند که تنها پاشنه آشیل آن نمایشگر ضعیفش است.

اگر نمایشگر و رزولوشن آن، برای شما در درجه چندم اهمیت قرار داشته باشد، Pavilion 15 P062 اچ‌پی یکی از بهتری لپ‌تاپ‌هایی است که در این رده قیمتی می‌توانید تهیه کنید.

اچ‌پی

همان طور که در بنچمارک‌ها مشاهده کردید، سخت‌افزار این لپ‌تاپ، قدرت و بازده‌ی بسیار خوبی دارد، این در حالی است که عمر باتری آن نیز در نوع خود قابل قبول است و می‌تواند نیازهای روزمره شما را بدون نیاز به شارژ مجدد برآورده کند.

نقاط قوت

  • طراحی زیبا و کیفیت ساخت خوب
  • عمر باتری مناسب
  • درگاه‌های متنوع ورودی و خروجی
  • سخت افزار قدرتمند
  • صفحه کلید مناسب

نقاط ضعف

  • نمایشگر نه چندان مناسب با زاویه دید محدود
  • تاچ‌پد نه چندان دقیق
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات