عادات بد استفاده از موبایل و تاثیرات مخرب آن

شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۴
مطالعه 5 دقیقه
از صبح که بیدار می‌شویم تا شب که خسته به رختخواب می‌رویم، گوشی موبایل مدام همراه‌مان است. نیمه‌های شب ناخوآگاه کلید Home گوشی را می‌فشاریم مبادا پیامی ناخوانده داشته‌ باشیم، سیگنال وای‌-فای‌مان قطع شده باشد یا تماسی را از دست داده باشیم. صبح هنگام قبل از بیداری کامل، اول دنبال گوشی زیر بالش و کنار تخت‌خواب‌مان می‌گردیم. اگرچه تاثیرات مثبت گوشی‌های موبایل را نمی‌توان دست‌کم گرفت، اما نتایج منفی آن را هم نباید نادیده گرفت. در این گزارش به تاثیرات منفی موبایل و عادات بد استفاده از آن می‌پردازیم.
تبلیغات

از صبح که بیدار می‌شویم تا شب که خسته به رختخواب می‌رویم، گوشی موبایل مدام همراه‌مان است. نیمه‌های شب ناخوآگاه کلید Home گوشی را می‌فشاریم مبادا پیامی ناخوانده داشته‌ باشیم، سیگنال وای‌-فای‌مان قطع شده باشد یا تماسی را از دست داده باشیم. صبح هنگام قبل از بیداری کامل، اول دنبال گوشی زیر بالش و کنار تخت‌خواب‌مان می‌گردیم. قبل از خروج از خانه اولین چیزی که برمی‌داریم گوشی موبایل است و تا جلوی خروجی آپارتمان، چندین بار چک می‌کنیم مبادا گوشی جا مانده باشد. گاهی فراموش می‌کنیم جلوی آینه بایستیم و از منظم بودن وضعیت ظاهری‌مان مطمئن شویم. شاید موقع بیدار شدن تا خروج از خانه زمان زیادی طول نکشد، اما بیشتر از اینکه حواسمان به خوردن صبحانه و جمع‌آوری وسایل مورد نیازمان باشد، مدام گوشی موبایل را چک می‌کنیم. اگرچه تاثیرات مثبت گوشی‌های موبایل را نمی‌توان دست‌کم گرفت تا آنجا که فناوری‌های روز دنیا را به جیب‌مان آورده، اما نتایج منفی آن را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

در گزارش حاضر به تاثیرات منفی موبایل و عادات بد استفاده از آن می‌پردازیم.

phone 2

چرا حرف نمی‌زنی؟

این روزها گفتگوی‌های رودرو جای خود را به چت‌های طولانی در گوشی‌های موبایل داده است. در خانه، محل کار و مهمانی‌ها کمتر حرف می‌زنیم و بیشتر سرمان گرم چت کردن با موبایل است. کم‌کم منزوی می‌شویم.

همان‌طور که نگارش فارسی با عرضه تلفن و موبایل یادمان رفت و نوشتن نامه‌های پستی را فراموش کردیم، بحث و گفتگوهای رودررو و حاضر شدن در جمع هم فراموش‌مان می‌شود. جالب است بدانید از زمانی که نوشتن نامه‌های پستی جای خود را به موبایل و تلفن داد و صندوق‌های پست از سراسر کشور جمع شد، کم‌کم مردم نگارش درست فارسی را فراموش کردند و به نوشتن جملات به شکل محاوره‌ای روی آوردند و این موضوع را می‌توان ضربه بزرگی به زبان فارسی دانست. این در حالی است که در کشوری مثل انگلیس هنوز هم نوشتن نامه‌ مرسوم است تا مردم نگارش انگلیسی را فراموش نکنند.

walking-and-talking

چرا راه می‌روی؟

معمولا هر روز با افرادی سرکار، منزل یا در مکان‌های مختلف روبه‌رو می‌شویم که هنگام صحبت کردن با موبایل حرکات عجیبی انجام می‌دهد. عصبی می‌شوند، راه می‌روند، با صدای بلند حرف می‌زنند و فریاد می‌کشند.

راه‌ رفتن یکی از رایج‌ترین حرکاتی است که هنگام مکالمه با گوشی از سوی کاربران سر می‌زند.

معمولا در محل کارتان پیش می‌آید هنگامی که گوشی موبایل همکارتان زنگ می‌خورد، بی‌اختیار از جا بلند می‌شود و سراسر اتاق را راه می‌رود. نمی‌تواند یکجا بنشیند.

دلایل بسیاری برای این قضیه وجود دارد. محققان می‌گویند برخی از افراد هنگام زنگ خودرن گوشی به نوعی استرس دچار می‌شوند و برای مهار آن از جا بلند شده و راه می‌روند تا زمانی که مکالمه آنها تمام نشود، مدام این حرکت را تکرار می‌کنند. حتی بسیار از آنها متوجه این حرکت خود نیستند و به شکل ناخودآگاه صورت می‌گیرد.

اما مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته نشان می‌دهد زنگ خوردن گوشی باعث تحریک سیستم عصبی می‌شود که در یک نظر سنجی هم مشخص شده، افراد اصلا راجع به کاری که انجام می‌دهند فکر نمی‌کنند، مخصوصا اگر مکالمه آنها شکل جدی‌تری بگیرد یا درباره موضوع مهمی باشد که علاوه بر اینکه نمی‌توانند بنشینند، حرکات غیرارادی بیشتری از آنها سر می‌زند. مثلا قدم‌های سریع‌تری برمی‌دارند.

حتی در این نظرسنجی افراد اعلام کردند که در صورت نشستن برای مکالمه حسی از ناامنی دارند.

چرا داد می‌زنی؟

داخل مترو، اتوبوس، تاکسی یا پشت فرمان صدای زنگ موبایل‌مان آرامش همه را بر هم می‌زند، نمی‌توانیم آرام با گوشی موبایل صحبت کنیم. همه استرس‌های مکالمه با فرد آن‌سوی خط را به مسافری که کنارمان نشسته منتقل می‌کنیم. هنگامی که داخل پیاده‌رو راه می‌رویم بدون توجه به اینکه در یک مکان عمومی هستیم فریاد می‌کشیم و گاه ناسزا می‌گوییم و اگر خودمان را جای افراد عابری که از کنارمان می‌گذرند بگذاریم، شاید از این عمل دست برداریم.

گاهی از اینکه داخل مترو یا اتوبوس فردی که کنارمان نشسته و باصدای بلند مکالمه می‌کند، شاکی می‌شویم اگر به چهره اطرافیان هم دقت کنیم، متوجه عصبانیت‌ آنها هم می‌شویم.

این موضوع حتی دامان خانواده و محیط خانه را گرفته است. اعضای خانواده از پدر و مادر گرفته تا برادر و خواهرمان بی توجه به جمع و احترام به خانواده نیمه‌های شب موبایل‌شان زنگ می‌خورد و به مکالمه با گوشی می‌پردازند. به این ترتیب نه تنها موبایل روی رفتارمان تاثیر گذاشته بلکه فرهنگ و چارچوب خانواده را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است.

چرا بی‌توجهی؟

اگر دقت کرده باشید، این روزها مهمانی‌های خانوادگی و حتی دورهمی‌های دوستانه هم رنگ و بوی گذشته را ندارد.

بیشتر از اینکه دوستان از کنار هم بودن لذت ببرند، سرشان گرم چک کردن پیام‌های دریافتی از وایبر، واتس‌اپ و لاین است.

گاهی فراموش می‌کنیم که در یک مهمانی شرکت کرده‌ایم تا دوستان و فامیل را ببینیم. حضورمان در این جمع‌ها آنقدر بی سروصدا و آرام شده که اگر نباشیم هم کسی متوجه نبودن‌مان نمی‌شود.

کمتر به جمع و افراد توجه می‌کنیم. بسیاری از تغییرات را نمی‌بینیم. حتی زمانی که مهمان داریم ناخودآگاه باعث آزرده کردن مهمان‌مان می‌شویم چرا که فرد مجازی مقابل چت‌مان را به میهمان حاضر در منزل ترجیح می‌دهیم.

و همه این‌ها را می‌توان تاثیرات منفی و فرهنگ غلط استفاده از موبایل دانست. آیا بهتر نیست برای استفاده از گوشی‌های موبایل‌مان تعریف داشته باشیم. ساعات خاصی را به استفاده از آن بپردازیم. قوانینی را اعمال کنیم که مثلا هنگام حضور در جمع، موبایل‌مان در حالت سکوت باشد یا موقع حضور در مهمانی‌ گوشی همراه‌مان نباشد تا از بودن در جمع لذت ببریم.

شما در این باره چطور فکر می‌کنید؟ چقدر با موارد ذکر شده در این گزارش موافق یا مخالف هستید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات