5 ویژگی مهم یک مدیر موفق در هنگام مواجهه با بحران

یک‌شنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۰
مطالعه 5 دقیقه
اگر با دنیای تجارت آشنایی داشته باشید، بر این نکته واقف هستید که هیچ تجارتی همواره موفق نبوده و گاهی نیز دستخوش بحران و مشکلات خواهد شد، موانعی که در صورت مدیریت نادرست، در آینده به مشکلاتی بزرگ تبدیل خواهند شد. در این میان نقش مدیر از اهمیت بالایی برخوردار است، مدیری که با عملکرد و تصمیمات خود،  آینده‌ی درخشان یا تاریک یک تجارت را رقم خواهد زد. در ادامه به خصوصیات برجسته‌ی یک مدیر موفق که در هنگامه‌ی بحران‌ها به کمک او خواهند آمد، اشاره می‌کنیم. با ما همراه باشید.
تبلیغات

 بسیاری باور دارند  مهم‌ترین خصوصیات و ویژگی‌های شخصیتی یک مدیر موفق، در هنگام مواجه شدن با بحران‌ها کرد می‌یابند. زمانی که فرد تحت شرایط سخت و استرس‌زا مشغول انجام وظیفه است، قابلیت‌های نهفته و استعدادهای ذاتی خود را بهتر بروز داده و از سوی دیگر با نقاط ضعف و کاستی‌های اجرایی خود نیز بهتر آشنا می‌شود. به عنوان یک مؤسس یا کسی که تجارت و کسب و کار شخصی خود را اداره می‌کند،  این نکته بسیار حیاتی و حائز اهمیت است که در چنین شرایطی همواره به قدرت عقل و منطق تکیه کرده و خونسردی خود را در هنگام روبرو شدن با شرایط سخت و استرس‌زا حفظ کرد. نکاتی که توجه و عمل به آنها در پشت سر گذراندن هرچه بهتر این شرایط به کمک آمده و فشارهای کاری را به شکلی قابل قبول کاهش می‌دهند.

مدیران موفق هرگز از روی احساسات تصمیم گیری نمی‌کنند

پنج ویژگی مهم یک مدیر موفق در مواجهه با بحران

مهم‌ترین چیزی که باید هنگام دست و پنجه نرم کردن با بحران و مشکلات کاری مد نظر قرار دهیم، خویشتن‌داری و حفظ آرامش و خونسردی است. یک مدیر موفق با در پیش گرفتن این مسیر به الگویی مناسب برای کارمندان خود تبدیل می‌شود.  واقعیت این است که کارمندان در هنگام بروز مشکلات و موانع کاری به رفتار، عکس‌العمل‌ها و تصمیمات مدیر خود با دقت بیشتری توجه می‌کنند. یک مدیر کارآمد به دور از احساسات شخصی و با آرامش، مشکل را به دقت و از زوایای مختلف بررسی کرده و با پرهیز از تصمیم‌گیری‌های احساسی و شتاب‌زده، با موفقیت از سد موانع  عبور خواهد کرد.

مدیران موفق افرادی شجاع هستند

پنج ویژگی برجسته یک مدیر موفق در مواجهه با بحران

بسیاری از مردم در گیرودار موانع و مشکلات کاری در هم شکسته و دستپاچه می‌شوند، مسیری که در نهایت به ترس و تصمیم گیری‌های نادرست منجر خواهد شد. کاملاً طبیعی است که در هنگام روبرویی با بحران‌ها و موانع، افراد گرفتار ترس و وحشت شوند، به ویژه اگر سرنوشت و روال کاری و زندگی شخصی  آنها  وابسته به این موقعیت باشد، اما یک مدیر برجسته که شجاعت پیشه کرده و از موانع پیش رو نمی‌هراسد، سرمشقی  مناسب برای کارمندانی است که  با دیدن او قوت قلب یافته و از مدیر دلاورشان تقلید می‌کنند. فراموش نکنید یک تیم یکپارچه و قوی، هر مانعی را از پیش پای برداشته و شرایط را به سود خود تغییر خواهد داد.

مدیران موفق در قبال شکست‌های خود جوابگو هستند

پنج ویژگی مهم یک مدیر موفق در مواجهه با بحران

افراد موفق در عرصه‌ی اداره یک کسب‌وکار، افرادی مسئولیت‌پذیر بوده و اشتباهات کاری خود را به درستی می‌پذیرند، در نهایت  همه‌ی ما انسان هستیم و اشتباه کردن نیز بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی‌مان است. در این میان آن کسی که با شجاعت به اشتباهاتش اعتراف کرده و آنها را قبول دارد مسلماً شایسته‌تر از کسی است که پشت دیگران مخفی شده و از به گردن گرفتن قضاوت‌های نادرست خود روی‌گردان است. مدیر موفق شجاعانه و با مسئولیت پذیری کامل به اشتباهش اذعان نموده و عواقب تصمیمات نادرست خود را می‌پذیرد، این امر به کارمندان انگیزه داده و آنها را وا می‌دارد با صداقت و صمیمت بیشتری به انجام وظایف پرداخته و در کنار مدیر خود در برطرف نمودن موقعیت‌های دشوار و دستیابی به موفقیت، به همکاری و همیاری بپردازند.

مدیران موفق بار تمام مسئولیت‌ها را به تنهایی بر دوش نمی‌گیرند

5 ویژگی مهم یک رهبر موفق در مواجهه با بحران

یک مدیر موفق هرگز  نباید به تنهایی  مسئولیت همه کارها را بر عهده بگیرد، به خصوص زمانی که اوضاع بر وفق مراد نیست. گاهی مشکلات و موانع کاری با سیاست‌های منطقی مرتفع نمی‌گردند، چرا که عوامل پویا و اجرایی دیگری نیز در این میان نقش آفرینی می‌کنند، پس چه بهتر که از افرادی که همراه با شما در این وضع گرفتار هستند نیز یاری بخواهید. به عنوان یک مدیر یا رهبر یک پروژه یا تجارت، هرگز حالت تدافعی  نگرفته و با حفظ خونسردی از دیگران نیز مشورت و راهنمایی بگیرید. با جدا کردن احساسات از کار، بهتر می‌توان روی مشکلات بوجود آمده تمرکز کرده و در نتیجه به موفقیت بیشتری دست یافت. این امر آینده‌ی کاری شما، کارمندان و کسب‌ و کارتان را تضمین می‌کند. فراموش نکنید یک مدیر موفق اجازه نمی‌دهد سیاست‌های از پیش تعیین شده در روند بهبود اوضاع خللی ایجاد کنند.

 مدیران موفق از شروع تا خاتمه‌ی بحران، وضعیت را با دیدی مثبت تحت کنترل دارند

پنج ویژگی مثبت یک مدیر موفق در مواجه با بحران

پایان یک بحران آن زمانی نیست که موفق به بیرون آمدن از گودال مشکلات شده‌اید، نقطه‌ی واقعی  پایان  یک بحران زمانی از راه می‌رسد که شما و تیم کاری‌تان از وضعیت موجود رضایت داشته و در حال سازماندهی مجدد و حرکت رو به جلو باشید، فرآیندی که ممکن است مدتی به طول انجامد. حفظ نگرش مثبت از وضعیت موجود و نشان دادن آن به صورت عینی به کارمندان و افراد گروه، آنها را نیز دلگرم کرده و در افزایش روحیه و کارایی آنان موثر واقع خواهد شد. این وضعیت نشان می‌دهد که از زیر ضربات نفس‌گیر مشکلات با سربلندی بیرون آمده و در مسیری درست در حرکت هستید، به علاوه احترام و اعتماد کارمندان، پاداشی دیگری است که یک مدیر موفق با چنین نگرشی به آن دست خواهد یافت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات