وب‌سایت آرشیو با میلیون‌‌ها فیلم، موسیقی، کتاب و ماشین زمان

چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۰
مطالعه 9 دقیقه
اینترنت، این دنیای بی حد و مرز هم برای خود آرشیو دارد! آری،‌ آرشیوی به گستردگی وبسایت Archive.Org!
تبلیغات

Archive.Org! همان موزه‌ای دیجیتالی که در بخش بخش آن میلیاردها بایت در کنار یکدیگر قرارگرفته‌ است! تنها بیش از 2 پتابایت (هر پتابایت 1024 ترابایت است!) اطلاعات از صفحات وب ذخیره شده در این آرشیو اختصاص دارد که با کمک آن می‌توان فهمید که با کوهی از داده‌ها طرفیم.

کوهی که به کمک آن می‌توانید وبسایت‌های مورد علاقه‌تان را در سال‌های گذشته با همان ظاهر قدیمی‌اش ببینید. کوهی از داده‌ها که شامل میلیون‌ها فیلم، موسیقی و کتاب می‌شود! درست است؛ میلیون‌ها اطلاعات کم یاب و نایاب با امکان دانلود رایگان! با ما برای معرفی بزرگترین کلکسیون دنیای دیجیتالی قرن 21 همراه شوید!

بدون شک همه ما در زندگی برای خودمان آرشیو داریم. آرشیو، کلکسیون یا هر چه اسم آن را می‌گذارید؛ می‌تواند همان سی‌دی‌ها و دی‌وی‌دی‌های بازی‌ها و فیلمهایمان باشد یا کتاب‌هایی که در قفسه‌های مرتب یادگاری، نمای اتاق خواب‌هایمان را دگرگون کرده است. اما شاید یکی از جذاب‌ترین بخش‌های دنیای وب، همان آرشیو آن‌هاست. آرشیوی که هر بخش آن، خاطرات مخصوصی را در قلب خود نهفته‌اند و گاهی نوستالوژی‌های جذابی را در یاد ما زنده می‌کند.

حال چه می‌شود اگر می‌توانستید گذشته‌های بسیار دورتری از وبسایت مورد علاقه خود را نیز مشاهده می‌کردید؟ مثلا آیا دوست داشتید تا چهره یک وبسایت قدیمی، از قالب گرفته تا مطالب آرشیو شده را بار دیگر به صورت کامل ببینید و یاد گذشته‌ها را در خود زنده نگاه دارید؟ پس باید بگوییم خوش‌شانس هستید که وبسایت‌هایی همچون Archive، میلیون‌ها صفحه وب را همچون کلکسیونی ارزشمند دسته بندی کرده و نگه داری می‌کند.

 بر اساس اسناد ثبت شده در وبسایت آرشیو، این وبسایت مؤسسه‌ای خصوصی است که در سال 1996 و با کمک مالی از سوی ALEXA راه‌اندازی شد. در حال حاضر نیز الکسا و چند بنیاد دیگر به همراه کمک‌های مردمی، این کوه عظیم اطلاعاتی را سرپا نگاه داشته‌اند. از اهداف اصلی وبسایت آرشیو، می‌توان به نگه‌داری و ثبت دنیای وب از زمان راه‌اندازی آن در سال 1996 دانست.

البته گستردگی وبسایت آرشیو به قدری است که نه تنها اطلاعاتی از میلیون‌ها سایت را از زمان تأسیس در خود نگاه داشته است، بلکه حاوی کتابخانه‌های عظیمی از هزاران کتاب، فایل موسیقی و ویدیویی نیز می‌باشد که در واقع این وبسایت را به حجم عظیمی از اطلاعات دسته‌بندی شده تبدیل می‌نماید. در واقع آرشیو یکی از بزرگترین مخازن و منابع دنیای دیجیتال است. آرشیوی غنی که روزانه بیشتر از 5 میلیون آی‌پی از سراسر دنیا را میزبانی می‌کند و پیوسته در حال افزوده شدن به منابع بی‌حد و مرز آن است.

در این مقاله،‌ ما بیشترین تلاش خود را به کار بستیم تا توضیحاتی هر چند مختصر در رابطه با امکانات مهم و قابل توجه Archive.org داشته باشیم. در ادامه می‌توانید با مهمترین بخش‌های این وب‌سایت آشنا شوید.

 ماشین زمان: با آرشیو به گذشته‌ها بروید و مهمان چهره‌های قدیمی دنیای وب باشید

اولین و شاید جذاب‌ترین ویژگی که آرشیو را از دیگر منابع اطلاعاتی بزرگ جدا می‌کند، همین ماشین زمان است. ماشین زمانی که شما را به گذشته هر وبسایتی که بخواهید باز می‌گرداند. برای مثال می‌توانید به سال 2010 بروید و چهره زومیت و نوشته‌های آن را در سال‌های قبل در وبسایت آرشیو مشاهده کنید. تنها کافی است آدرس وبسایت مورد علاقه خود را در این صفحه وارد کنید تا به صفحاتی که از این وبسایت‌ در تاریخ‌های متفاوت ذخیره شده است، دسترسی پیدا کنید.

برای مثال با جستجوی zoomit.ir شما می‌توانید تاریخ‌های مشخصی از سال 2010 تا 2014 که در آن تاریخ‌ها، یک نسخه از محتویات زومیت به سایت آرشیو افزوده شده است، مشاهده نموده و به مرور آن‌ها بپردازید. در ادامه می‌توانید گوگل در ابتدای سال 1999، یاهو در سال 1996 به همراه اپل در سال 1997 را مشاهده نمایید. از چهره گوگل به نظر می‌رسد که طی این سال‌ها، چهره این غول بزرگ موتورهای جستجو تغییرات قابل توجهی نکرده و تنها بیشتر مدرنیزه شده باشد.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

البته این بدان معنا نیست که شما بتوانید هر سایتی را در این آرشیو ببینید. همچنین تمامی روزها و ساعت‌های سال‌های گذشته در این وبسایت قابل دیدن نیست. این موضوع دلایل متفاوتی از جمله حفاظت سایت  مورد نظر با سیستم‌های اتوماتیک اینچنینی یا درخواست صاحبان سایت از آرشیو برای حذف شدن اطلاعات سایتشان می‌باشد. نکته دیگر در این رابطه،‌ آن است که وجود جاوا اسکریپت یا فایل Robots.TXT باعث می‌گردد تا ذخیره فایل‌ها و اطلاعات در آرشیو با مشکل همراه شود و  بدین ترتیب برخی وبسایت‌ها در این آرشیو به خوبی به نمایش در نمی‌آیند.

همچنین فایل‌های CSS و استایل کلی سایت‌ها نیز به خوبی ذخیره نمی‌شوند، این مشکل برای زومیت وجود دارد. به طوری که اگر در بالا مشاهده کرده باشید، قالب و استایل سایت ذخیره نشده و متن و عکس‌ها به صورت نامنظم به نمایش در می‌آیند. همچنین برخی شبکه‌های اجتماعی همچون فیس بوک و توییتر نیز به دلایل گوناگون و با توجه به سیاست‌های شبکه، در لیست آرشیو قابل نمایش نیستند.

برای درک عظمت ماشین زمان آرشیو همین قدر کافی است که بگوییم در حال حاضر بیش از 2 پتابایت داده در این وبسایت ذخیره شده و چیزی در حدود بیست ترابایت اطلاعات نیز به صورت ماهانه به آن افزوده می‌گردد. این حجم وسیع از اطلاعات، تنها مختص بخش ماشین زمان است و بخش‌های دیگر سایت، گستره اطلاعاتی وسیع‌تری دارند. 

حالا شاید این سئوال پیش بیاید که آیا آرشیو همه صفحات یک سایت را در خود ذخیره می‌کند؟‌ پس چه بلایی بر سر حریم خصوصی وبسایت‌های شخصی خواهد آمد؟‌ ایمیل‌ها و چت‌ها چطور؟ وبسایت‌ آرشیو به تمامی این سوالات پاسخ داده و بر اساس گفته‌های آن‌ها، تنها صفحات عمومی هستند که در آرشیو ذخیره می‌گردند و چت‌ها و ایمیل‌ها نیز به هیچ وجه ذخیره نمی‌شوند. 

بخش ویدیو: بزرگترین کلکسیون ویدیویی دنیا را در آرشیو، یکجا مشاهده کنید

اگر از مطالب ماشین زمان دهانتان از تعجب باز مانده و هنوز در فکر این هستید که این وبسایت چگونه این خیل عظیم اطلاعاتی را در خود نگاه داشته است، پس باید بخش ویدیویی را هم ببینید تا بیشتر متعجب شوید! بخشی که شاید بیشتر از یک میلیون فایل ویدیویی در آن آپلود شده است و روز به روز بر تعداد آن نیز افزوده می‌گردد. از فیلم‌های سینمایی کلاسیک تا انیمیشن و مستند و فایل‌های آموزشی و به طور خلاصه هر چه که فکر کنید، بصورت رایگان و نامحدود، در دسترس کاربران قرار دارد. برخی از فیلم‌ها علاوه بر زیرنویس زبان‌ انگلیسی حاوی اطلاعات نیز می‌باشند که این موضوع بسته به آپلودر فایل‌های ویدیوی دارد.

همچنین برخی از فایل‌ها دارای کیفیت‌ها و انوع مختلفی هستند که در صفحه هر فیلم قابل مشاهده و دانلود است. در اینجا حتی می‌توانید فیلم‌های صامت و بی‌صدا یا ارشیو تریلرها ,و حتی مسابقات ورزشی یا انواع برنامه‌های تلویزیونی را نیز مشاهده کنید! واقعا گمان نمی‌کنم چیز دیگری باشد که در یک کتابخانه دیجیتالی نیابید! شما هم می‌توانید با عضویت در آرشیو،‌ فایل‌های ویدیوی خود را به این سایت بسپارید.

بخش موسیقی: کنسرت‌های نایاب، برنامه‌های رادیویی قدیمی و موزیک‌های جدید

اگر هنوز به بزرگی و وسعت دنیای دیجیتالی که آرشیو پیش رویتان قرار داده است باور ندارید، پس باید نگاهی به بخش موسیقی که در آن مجموعه‌ای از نایاب‌ترین و قدیمی‌ترین فایل‌های موسیقی تا آهنگ‌های جدید، برای دانلود رایگان قرار داده شده است بیندازید.

در اینجا هم به مجموعه‌ای گسترده از فایل‌های صوتی دسترسی خواهید داشت که در فرمت‌های گوناگون قابل دانلود و گوش کردن می‌باشند. از کنسرت‌های موسیقی گرفته تا برنامه‌های قدیمی رادیو، پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی! در این قسمت شما هم می‌توانید فایل‌های موسیقی خود را در اختیار آرشیو قرار دهید تا در صورت تأیید در اختیار عموم قرار بگیرد. همچنین شما می‌توانید برای خود کالکشن‌ها و مجموعه‌های اختصاصی دلخواهتان را ایجاد نمایید. 

کتابهای خود را در بزرگترین کتابخانه دیجیتالی در آرشیو جستجو نمایید

به نظر می‌رسد، تاکنون به خوبی به بزرگی  این کوه عظیم اطلاعاتی پی‌برده‌اید! گنجینه‌ای از اطلاعات، بدون وجود کتابخانه‌ای غنی که از کتاب‌های بی نظیر و مقالات متنوع مملو شده باشد، معنای واقعی خود را از دست می‌دهد. پس جای تعجبی نیست که آرشیو نیز بیش از 5 میلیون کتاب و مقاله را برای مطالعه عموم در خود جای داده باشد.

مقالات و کتاب‌های متعدد تاریخی و علمی گرفته تا مطالب داستانی و رمان و حتی کتاب کودکان! این مجموعه غنی و ارزشمند با کمک منابع بزرگی همچون کتابخانه عمومی بوستون و چندین منبع اطلاعاتی بزرگ دیگر، گرد آوری شده است تا به صورت رایگان در اختیار محققین و خصوصاً عموم علاقه‌مندان قرار گیرد. وجود چندین و چند منبع از قاره‌های مختلف نیز، باعث شده تا گستره کتاب‌های این کتابخانه به بیش از 184 زبان گسترش پیدا کند. 

همچنین شما می‌توانید با مراجعه به Open Library،‌ به بیش از دو میلیون کتاب الکترونیکی که برای دانلود و مطالعه آفلاین قرار داده شده است، دسترسی داشته باشید. شما می‌توانید با مراجعه به این صفحه، کتاب‌های خود را آپلود کنید و در اختیار میلیون‌ها نفر دیگر قرار دهید! همه چیز برای یک کتابخانه دیجیتالی تمام عیار در اختیار شماست. کتابخانه‌ای که به راحتی می‌توانید در آن از کتاب‌های مصور گرفته تا کتاب‌های اسکن شده و هر گونه کتابی که تصور کنید را به راحتی مطالعه نمایید. برای دانلود کتاب‌ها نیز همانطور که پیش‌تر ذکر شد، باید به وبسایت Open Library رفته و با دریافت کارت عضویت رایگان،‌ از دانلود میلیون‌ها کتاب بهره‌مند شوید.

 بخش نرم‌افزاری: بازی‌ها و نرم‌افزارهای نایاب  و قدیمی

یکی دیگر از بخش‌های بزرگ آرشیو، کلکسیون بازی‌ها و نرم‌افزارهای این وبسایت می‌باشد. مجموعه‌ای 2500 عددی از سی‌دی‌های قدیمی که از 1980 میلادی تا سال 2000 -که کم کم کامپکت‌دیسک‌ها روزهای پایانی خود را سپری نمودند و بساط آن‌ها برچیده شد- گسترش یافته‌اند و در قالب فایل‌های ISO و CDR قابل دانلود و رایت دوباره هستند.

ده‌ها دمو از بازی‌های جدید و قدیمی که در بخش بازی‌های کلاسیک قرار دارند! تنها کافی است به این بخش قدم بگذارید تا خود را غرق در دریایی از بازی‌های مخصوص DOS و ویندوز قدیمی و نسبتا جدید، ببینید. البته با توجه به قانون کپی رایت، تنها نسخه دمو بعضی از بازی‌های جدیدتر برای دانلود و استفاده قرار داده شده است. همچنین در قسمت برنامه‌ها نیز، برنامه‌های کرک شده غیررایگان قرار نمی‌گیرند.

در آخر نیز نوبت به برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مختلف می‌رسد. چه از هوادارن جنبش نرم‌افزار آزاد  و کاربران گنو/لینوکس باشید و چه به دنبال برنامه‌های ویندوزی،‌ اینجا بسیاری از برنامه‌های آرشیو شده و رایگان، در اختیار شماست. اگر از طرفداران جنبش نرم افزار آزاد هستید و سیستم‌عامل گنو/لینوکس را انتخاب کرده باشید، تنها کافی است تا سری به بخش متن‌باز بزنید تا ده‌ها هزار برنامه و توزیع از نسخه‌های مختلف آن در اختیار شما قرار بگیرد. حتی در این قسمت می‌توانید توزیع‌های گوناگون سیستم‌عامل گنو/لینوکس که در سال‌های دور تولید و عرضه شده‌اند را نیز جستجو و دریافت کنید.  

یکی از جالب‌ترین امکانات بخش نرم‌افزاری آرشیو را می‌توان در TOSEC یا همان The Old School Emulation Center جستجو نمود‍! جایی که گیمرهای قدیمی را به خانه‌های پدری و مادریشان می‌برد! به دوران آتاری و کمودور و کنسول‌ خانگی قدیمی! اینجا همان‌جایی است که گیمرها، نوستالوژی به معنای واقعی کلمه را در آن خواهند یافت! 

این بخش با گردآوری برنامه‌ها و بازی‌های ده‌ها کنسول‌ قدیمی و خاطره‌انگیز از سال‌های بسیار دور تا چند نسل گذشته، خاطرات گیمرهای قدیمی را در اتاق بازی‌شان زنده می‌کند. شما با دانلود و نصب پکیج‌هایی که از هر کنسول بر روی سایت قرار داده شده، می‌توانید ده‌ها کنسول مربوط به سال‌های دور را بار دیگر تجربه کنید.  

این بخش نه تنها کنسول‌های بازی، بلکه میکروکامپیوترها و مینی کامپیوترها را نیز در قلب خود جای داده است. در واقع بیش از 3.6 ترابایت اطلاعاتی که این بخش از آرشیو به خود اختصاص داده است، مملو است از کلکسیون اجناس و سخت‌افزارهای قدیمی!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات