Folder Size نرم‌افزار کوچکی برای نمایش حجم فولدرها در اکسپلورر اصلی ویندوز

شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۱:۰۶
مطالعه 4 دقیقه
فایل‌ها و فولدرهای تکراری را حذف کنید و برای دسترسی سریع‌تر به آنچه دنبال آن هستید، همه چیز را مرتب نگه دارید.
تبلیغات

مدیریت کردن فایل‌ها و فولدرها همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی کاربران بوده است. حتی اگر هارد دیسک کامپیوتر شما حجم بالایی داشته باشد هم باید فضا را به نحو احسن مدیریت کنید. فایل‌ها و فولدرهای تکراری را حذف کنید و برای دسترسی سریع‌تر به آنچه دنبال آن هستید، همه چیز را مرتب نگه دارید. اما یکی از اشکالات همیشگی ویندوز این بوده که حجم فولدرها را نشان نمی‌دهد و به این منظور باید سراغ نرم‌افزارهای جانبی رفت. در ادامه مطلب می‌‌خواهیم نرم‌افزار کوچکی را معرفی کنیم که نمایش حجم فولدرها را در اکسپلورر اصلی ویندوز امکان‌پذیر می‌کند.

برای نمایش حجم فولدرهانرم‌افزارهای مختلفی وجود دارد. برخی نرم‌افزارها مثل OverDisk، TreeSize، SizeExplorer، Folder Sizes، Directory Opus، DiskFerret Lite و غیره می‌توانند حجم فولدرها را به شکل‌های مختلف و حتی نمودارهای جالب نمایش دهند. اینگونه نرم‌افزارها به ما کمک می‌کنند تا حجم فولدرها را در یک نگاه مشاهده کنیم. اما اگر بخواهیم فایل‌ها و فولدرها را مدیریت کنیم، به نرم‌افزار بهتری نیاز داریم.

نرم‌افزارهای دیگری هم وجود دارند که در دسته‌ی اکسپلوررها قرار گرفته و مثل اکسپلورر اصلی ویندوز عمل می‌کنند. با این تفاوت که تنظیمات کامل‌تر و متنوعی دارند. XYplorer، XYplorer2 از جمله این نرم‌افزارهای جالب هستند. به عنوان مثال سراغ XYplorer می‌رویم و تنظیمات عمومی آن را باز می‌کنیم. در تصویر زیر تنظیمات مربوط به نمایش حجم و تعداد آیتم‌های موجود در هر فولدر مشخص شده است.

folder-size-1

با تغییر تنظیمات پیش‌فرض می‌توان نتیجه‌ای مثل تصویر زیر گرفت.

folder-size-2

بنابراین هرگاه بخواهید تعداد فایل‌های موجود در فولدرهای مختلف را ببینید، یکی از بهترین نرم‌افزارها XYplorer است. قابل ذکر است که نسخه‌ی پرتابل آن نیز در ویندوز 7 و 8 به درستی کار می‌کند.

تنظیمات چنین اکسپلورری بسیار کامل و کاربردی است اما اشکالاتی هم دارد از جمله اینکه کتابخانه‌های ویندوز را پشتیبانی نمی‌کند. البته می‌توان از کاتالوگ‌هایی که در این نرم‌افزار تعریف می‌شوند به صورت مشابه استفاده کرد ولیکن جایگزین خوبی برای کتابخانه‌های ویندوز نیستند.

حال سراغ نرم‌افزار کوچک و کاربردی Folder Size می‌رویم که حجم فولدرها را در اکسپلورر اصلی ویندوز نمایش می‌دهد. این نرم‌افزار برای نسخه‌های 32 بیتی و 64 بیتی ویندوز قابل استفاده است. پس از دانلود و نصب آن، آیکون کوچکی در سینی ویندوز نمایش داده می‌شود که با توجه به رنگ سیاه و سفید و یا عادی آن می‌توان متوجه شد که در حال حاضر فعال است یا نه.

اما برای استفاده از آن چه باید کرد؟ وقتی نرم‌افزار فعال باشد، تنها کاری که باید انجام داد این است که یک فولدر را باز کنیم. پنجره‌ای به صورت خودکار در سمت راست پنجره‌ی اصلی اکسپلورر ویندوز باز می‌شود که در آن لیست فایل‌ها و فولدرها به همراه حجم هر یک نمایش داده می‌شود. البته اگر از ویندوز XP استفاده می‌کنید، ستون حجم در همان پنجره‌ی اصلی اکسپلورر جای خواهد گرفت و خبری از یک پنجره‌ی اضافی نخواهد بود.

folder-size-4

پنجره‌ی اضافی که در سمت راست باز می‌شود، به صورت خودکار تغییر اندازه می‌دهد. برای مرتب کردن فولدرها و فایل‌ها به ترتیب حجمشان کافی است روی نام ستون یعنی Size کلیک کنید. توجه کنید که پنجره‌ی اضافی تنها برای نمایش حجم نیست، بلکه با دو بار کلیک روی یک فولدرمی‌توان آن را باز کرد، درست مثل اکسپلورر ویندوز ولیکن انجام کپی و پیست توسط این پنجره ممکن نیست.

folder-size-5

بنابر اعلام سازنده ممکن است باگ‌هایی در نرم‌افزار و مخصوصاً تغییر اندازه‌ی خودکار پنجره‌ی اضافی موجود باشد که برطرف خواهد شد. وقتی نرم‌افزار را بررسی می‌کردیم، گاهاً پنجره‌ی اضافی نمایش داده نمی‌شد که امیدواریم به زودی مشکل برطرف شود.

هر زمان که نیازی به نمایش اندازه‌ی فولدرها نداشته باشیم، کافی است روی آیکون نرم‌افزار در سینی ویندوز کلیک کنیم تا رنگ آن سیاه و سفید شود. در این حالت نرم‌افزار غیرفعال است.

شما چه نرم‌افزارهای مفید دیگری برای مدیریت فایل‌ها و فولدرهامی‌شناسید؟ امکانات خاص هر یک چیست؟ لطفاً تجربیات خود را با ما و خوانندگان زومیت در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات