لمس بازی‌های رایانه‌ای در دنیای واقعی با ماشین‌های اسباب‌بازی رباتیک Anki

پنج‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
شاید شما هم در دوران کودکی آرزو داشتید تا اسباب‌بازی‌هایتان جان گرفته و براساس آنچه که در رویای کودکی در سر داشتید، با یکدیگر به رقابت بپردازند. هم‌اکنون Anki خودروهایی را به‌اندازه‌ی کف دست تولید کرده که این رویاها را با واقعیت پیوند داده است.
تبلیغات

با قراردادن این خودروها روی پیستی که اختصاصا برای آن‌ها ساخته شده و همچنین یک اشاره‌ی کوچک، این خودروها با ارزیابی موقعیتی که در آن قرار گرفته‌اند، شروع به طی مسیر و رقابت با یکدیگر می‌کنند. این خودروها با افزایش سرعت، ضربه زدن و سایر کارهایی که دو خودروی در حال رقابت برای پیشی گرفتن از هم انجام می‌دهند، یکدیگر را به چالش می‌کشند.

این ویژگی تنها یکی از قابلیت‌های این دو خودروی کوچک است. دو خودروی بسیار کوچک که شاید در اولین نگاه به اسباب‌بازی یک کودک علاقمند به خودرو بسیار شبیه باشد. اما شرکت Anki روح واقعیت را در کالبد این خودروهای کوچک دمیده و این خودروها را تبدیل به هیولاهای کوچکی کرده است. خودروهایی که برای آزاد کردن انرژی آن‌ها کافی است تا اپلیکیشن مربوطه را در آیپاد نصب کرده و پس از برقراری ارتباط با خودرو، انرژی مورد نیاز برای به حرکت در آمدن این خودروها را تامین کرد.

شاید این محصول Anki از نظر شما نیز کاری خارق‌العاده و به‌نوعی یک نو‌آوری باشد، اما می‌توان این وسیله را کرد واقعی بازی‌های رایانه‌ای عنوان کرد که به‌جای نمایش روی صفحه‌ی نمایش تلویزیون، روی زمین به مسابقه و زدوخورد خواهند پرداخت.

دومین ویژگی این خوردوهای کوچک، قابلیت کنترل این خودروها توسط انسان است. برای اینکار کافی‌است تا هر یک از گیمرها یک ابزار اپلی در دست داشته باشند و اپلیکیشن مربوط به آن را روی آن نصب کنند تا بتوانند از طریق آن و با استفاده از وارد کردن ضربات مهلک، حریف خود را از میدان رقابت به در کنند. نکته‌ی قابل ذکر در مورد این اپلیکیشن انتقال حوادث رخ‌داده در میدان نبرد به گوشی از طریق لرزش گوشی و همچنین پخش صداهایی مرتبط با اتفاق روی داده بین دو خودرو و همچنین پیست مسابقه است تا کاربر علاوه بر مشاهده‌ی جریان رقابت، اتفاقات روی داده را نیز از نزدیک لمس کند. در پایان مسیر مسابقه نیز چراغ‌های خودرو چشمک زده و خودرو به آرامی با کاهش سرعت، می‌ایستد.

AnkiinAction

سومین روش استفاده از این وسیله، رقابت یک انسان با هوش مصنوعی این خودروها در قالب یک رقابت دو نفره است. هوش مصنوعی این خودروها به‌حدی قوی است که می‌توان آن را غیرقابل شکست نامید. این هوش مصنوعی را می‌توان به‌مثابه یک راننده‌ی حرفه‌ای در نظر گرفت که پس از پیروزی در یک مسابقه حرکات نمایشی را نیز انجام می‌دهد.

Anki Drive اول آبان ماه در اپ‌استور با قیمت 199 دلار به‌فروش خواهد رسید. هر مجموعه در بردارنده‌ی یک پیست و دو خودرو خواهد بود، همچنین اپلکیشن مربوطه نیز بصورت رایگان ارائه داده خواهد شد. هر خودروی اضافه، قیمتی در حدود 69 دلار خواهد داشت. می‌توان قابلیت‌های اضافی دیگری را برای این خودروها خریداری کرد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به امکان پرتاب مین‌های زمینی و اسلحه برای تیراندازی اشاره کرد که جذابیت این بازی را دوچندان می‌کند.

مطمئنا این وسیله، یک اسباب‌بازی گران‌قیمت برای کودکان خوش‌شانسی است که می‌توانند از آن به‌عنوان یک وسیله‌ی تفریحی استفاده کنند. اما سوفمن، یکی از بنیان‌گذاران Anki با بیان اینکه این وسیله فقط اختصاص به کودکان ندارد، گفت:

دلیل اینکه افراد بزرگسال رغبتی برای استفاده از اسباب‌بازی‌ها ندارند در عدم توانایی این وسیله‌ها در برآورده کردن تخیلات بزرگسالان نهفته است، در حالی که Anki Drive‌ می‌تواند نقطه‌ی عطفی در این مورد باشد.

با‌توجه به اینکه پیست این مسابقه برخلاف اسباب‌بازی‌های معمول از ریل برای در پیست نگه‌داشتن خودروها استفاده نکرده است، اما این خوردوها به صورت نرم‌افزاری در پیست نگه‌داشته می‌شوند که استفاده از این وسیله را برای افراد مختلف با استعداد‌های متنوع در انجام بازی، امکان‌پذیر می‌نماید.

Anki Drive از هوش مصنوعی برای انجام بسیاری از امور بهره برده است در حالی که تصور عموم در مورد هوش ‌مصنوعی در ربات‌های غول‌پیکر و انسان‌نما متجلی است. باتوجه به اینکه این محصول اولین تولید Anaki است، هنوز مشخص نیست که آیا این اسباب‌بازی موفقیتی را کسب خواهد کرد یا در اثر وجود باگ‌های فراوان با شکست مواجه خواهد شد.

Sofman و Tappeiner با جذب سرمایه‌ی 50 میلیون‌دلاری و همکاری با Harald Belker، طراح خودروی بتمن (BatMobile) برای طراحی خودروها، اجرای این پروژه را در پیش گرفتند.‎ین اسباب‌بازی اولین بار توسط تیم‌کوک، مدیرعامل اپل، در مراسم WWDC معرفی شد که می‌توانید ویدئوی مربوط به آن را در ادامه مشاهده کنید.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا این اسباب‌بازی جذاب موفقیتی را کسب خواهد کرد؟ این اسباب‌بازی تحقق یکی از رویاهای کودکی ما است. آیا شما نیز همچون من، آرزوی داشتن Anki را در سر می‌پرورانید؟ نظر خود را با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات