چطور دل کسی که دوستمان ندارد را به دست آوریم؟

دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
آیا همکارتان در سر کار روی اعصابتان آفتاب بالانس می‌زند و در این فکر هستید که چطور مشغول زیرآبی رفتن است؟ آیا یکی از افرادی که در شبکه اجتماعی‌تان نفوذ کرده بدجور رو مخ است؟ احتمالاً برایتان پیش آمده که کسی بدون هیچ دلیل واضحی از شما بدش آید! حالا اگر بخواهیم محیط کاری راحتی داشته و با همه در صلح باشیم تکلیف چیست؟ آیا می‌توانیم با انعطاف پذیری‌مان مشکلات این چنینی را حل و فصل کنیم؟ چه کاری از دستمان بر می‌آید تا بر چنین افراد و شرایطی فائق آییم؟ با ما تا پایان همراه باشید.
تبلیغات

در پادکست تازه‌ای که رابرت کیلدینی روانشناس اجتماعی معروف مغرب زمین ارائه کرده با دو پیشنهاد مهم برای غلبه بر این افراد و محیط‌های خصمانه رو‌به‌رو می‌شویم. توصیه‌های وی عبارت‌اند از:

تعارفات صادقانه

شاید ساده نباشد، اما اگر دوروبری‌هایتان مدتی است که از شما دوری می‌گزینند این‌ ترفند می‌تواند مفید فایده باشد. بیایید از زاویه دیگری به آن‌ها نگاه کنیم، مسلماً موردی در آن‌ها خواهید یافت که قابل تحسین و تمجید باشد. شاید اگر قدری نگاه مثبتی نسبت به آن‌ها داشته باشید، یخ روابطتان آب شده و بتوانید به نتیجه بهتری برسید. بدین‌ترتیب شما به آن‌ها بهانه‌ی خوبی می‌دهید تا از این موقعییت خصمانه دور شوند و به بازتعریف رابطه و ارزیابی مجدد فردی شما پرداخته و نامتان را از لیست سیاه خود بیرون آورند.

از آن‌ها کمک بخواهید

این روانشناس سرشناس در بخش دیگری از پادکست خود به این نکته اشاره می‌کند و این استراتژی جدید را بر می‌شمارد: «در این مرحله شایسته است که موضوعی را بهانه کرده و از آن‌ها بخواهید تا در انجام کاری به شما کمک کنند». این توصیه‌ای‌ست که قبلاً بن‌ فراکلین، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا که استاد سیاست‌ورزی و ساخت روابط اجتماعی بوده نیز اشاره کرده است.

رابرت کیلدینی در همین رابطه می‌گوید: «حالا شما از قانون خوبی تبعیت می‌کنید که نتیجه آن سازگاری است». در این وضعیت آن‌ها به اقدامی‌که می‌کنند می‌نگرند، به شما کمک کرده یا توصیه‌های لازم را مبذول خواهند کرد و نهایتاً به نتیجه‌ای مثبت خواهند رسید. در اغلب اوقات این‌ ترفند به نتیجه مثبت مورد نظر می‌رسد و آن‌ها شما را دوست خواهند داشت، از همین‌جا می‌توانید دوستی خود را تعمیق بخشیده یا حتی آن را آغاز کنید.

البته نباید غافل شد که پیشنهاد‌ها ارائه شده رابرت کیلدینی شما را تا حدودی درمعرض خطر قرار می‌دهند و شما خود را دربرابر افرادی کوچک می‌کنید که تمایلی به شما ندارند. اما اگر این راهکارها به تغییر مثبت وضعیت منتج شود ارزش امتحان کردنش را دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات