آیا یاهو از همکاری در زمینه‌ی جستجوی اینترنتی با مایکروسافت روی گردان شده؟

چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۴
مطالعه 3 دقیقه
مریسا میر یک سالی است که پایش به کرسی مدیریت یاهو باز شده و ایده‌هایی نو برای شرکت مطبوع جدید خود دارد. وی که دل خوشی از توافق پیشین یاهو و مایکروسافت بر سر خدمات جستجوی اینترنتی ندارد، می‌کوشد تا به نحوی به این همکاری دو جانبه پایان دهد؛ هر چند توفیقی در این راه نیافته است. آیا این وضعیت ادامه پیدا می‌کند یا میر جایگزین بهتری برای مایکروسافت در آستین دارد؟
تبلیغات

بنا به اظهارات فرد مطلعی که با خبرنگار وال استریت ژورنال صحبت کرده و نخواست نامش فاش شود، خانم مایر مدت‌هاست به دنبال راهی برای پایان این توافق دو جانبه است؛ اما هنوز به نتیجه‌ی مثبت و عملی دست پیدا نکرده است. میر از زمان ترک گوگل و پیوستن به یاهو به دنبال راهی برای فسخ قرارداد بین آن‌هاست.

گفتنی است، دو شرکت مایکروسافت و یاهو در سال 2010 توافقی ده ساله در زمینه‌ی ارائه خدمات جستجوی اینترنتی به امضاء رسانده‌اند، و قرار شد در ازای قدرت بخشیدن به موتور جستجوی یاهو از سوی مایکروسافت به کمک موتور جستجوی بینگ، یاهو نیز در زمینه‌ی فروش محصولات درجه یک مایکروسافت خدمات ارائه دهد. بنا به گزارش داخلی یاهو، هرچند هنوز این توافق به نتایج عملی برای «کسب درآمد به ازاء جستجو» نائل نشده، مایکروسافت قصد دارد یک سال دیگر ضمانت اجرایی یاهو را افزایش دهد.

از آغاز همکاری دوجانبه، این دومین مرتبه‌ای است که مایکروسافت دست به چنین تمدیدی می‌زند. پس از آنکه مایکروسافت موفق نشد در سال نخست به «کسب درآمد به ازاری جستجو» برسد، آن‌ها این توافق را تا مارس 2013 تمدید کردند و ادامه‌ی همین روند ناموفق، مایکروسافت را وادار کرده که به ناچار توافق خود را یک سال دیگر تمدید کند.

این در حالی است که خانم میر نارضایتی خود را از این نوع همکاری رسانه‌ای کرده بود. وی معتقد است که این مشارکت به افزایش فروش یا بیشتر شدن سهم آن‌ها از بازاری که مد نظرشان بوده منتهی نشده است. میر پیش‌تر در کنفرانس فناوری و اینترنت گلدمن ساکس در ماه فوریه اذعان کرده بود،

نکته اینجاست که ما به دنبال افزایش سهم خود از این بازار هستیم و تمایل چندانی به تبادل آن نداریم.

البته هنوز یاهو نظر رسمی خود درباره‌ی این گزارش وال استریت ژورنال اعلام نکرده است، و سخنگوی آن‌ها تنها به این نکته بسنده کرده که، «مایکروسافت همچنان یکی از شرکای مهم یاهو است.» از سوی دیگر مایکروسافت نیز در این رابطه موضع گیری نکرده و ابراز داشته که برای افزایش سطح همکاری‌ها با یاهو می‌کوشد. سخنگوی مایکروسافت در بیانه‌ای رسمی اعلام کرد،

می‌کوشیم تا در آینده به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ی در همکاری خود با یاهو دست پیدا کرده و ارزش و انتخاب‌های حقیقی را به آگهی‌دهندگان و مشتریان ارائه کنیم.

از سوی دیگر گوگل که بنا به حکم دادگاه ضد انحصار در سال 2008 ناچار به عقب نشینی از همکاری با یاهو شده، مایل است جایگزین مایکروسافت شده و کمک‌های فنی خود را به رقیب سنتی ارائه دهد. در همین راستا اریک اشمیت، رئیس اجرایی گوگل، سپتامبر گذشته در خلال سفرش به کشور ژاپن اعلام کرده بود که گوگل مایل به همکاری با یاهو است.

علی رغم اینکه ممکن است از دور چنان به نظر آید که هر یک از این شرکت‌ها، رقیبی سرسخت برای یکدیگر هستند، لزوم همکاری مشترک و نیل به منافع دو جانبه باعث شده حداقل در ارتباطات حرفه‌ای پشت‌پرده، به هم نزدیک‌تر باشند، نظر شما درباره‌ی همکاری‌های بین غول‌های فناوری چیست؟ این «نان به هم قرض دادن‌ها» چه معنی دارد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات