کجارو: سالگرد زلزله فاجعه‌آمیز بم؛ شهر استوارتر از دیروز، چشم انتظار آینده است

شنبه ۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
۱۲ سال پیش در چنین روزی زلزله‌ی مهیبی لرزه به اندام شهر بم و مردمانش انداخت. دراین زلزله ده‌ها نفر جان باختند و شهر به تلی از خاک تبدیل شد. ۱۲ سال پیش در سحرگاه پنجم دی‌ماه سال ۸۲، زمین ۱۲ ثانیه زیر پای اهالی بم لرزید. ارگ هزاران ساله شهر فرو ریخت؛ ده‌ها هزار انسانی که «هریک از جان‌های شریف‌شان به هزار ارگ می‌ارزید»، جان باختند؛ هزاران نفر مجروح شدند و آنان که ماندند داغی عمیق بر دل و شهری ویران پیش رو داشتند.
تبلیغات

۱۲ سال گذشته است؛ بلوارهای پر دار و درخت، میدان‌های زیبا و مصفّا، ساختمان‌های نوساز و خوش‌نما و انبوه مغازه‌های پر جنب و جوش همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا آثار زلزله را از چهره بم پاک کنند. اینجا همه چیز نونوار است و اگر نبود ارگ قدیمی بم و نخل‌ها و اکالیپتوس‌های تنومند، باور کهنسال بودن این شهر دشوار می‌شد.

«داوود زارع» دبیر هنرستان کشاورزی بم می‌گوید: «خانه‌ها و ساختمان‌های شهر نسبت به پیش از زلزله، هم استحکام بیشتری دارد و هم زیباتراست. بخصوص مساجد و مدارس و اماکن تجاری بم خیلی بهتر از گذشته شده‌اند.» ورزشگاه بزرگ فجر، دانشگاه علوم پزشکی و کتابخانه‌ی مرکزی بم از جمله همین ساختمان‌های زیبا و مستحکم است که جایگاه بم از نظر سرانه‌های ورزشی و آموزشی را ارتقاء بخشیده‌ است. اکنون در بم هیچ خانه یا ساختمان بازسازی نشده‌ای وجود ندارد و در بسیاری از ساختمان‌های عمومی می‌توان رد پای معماری نواحی مختلف ایران و جهان را سراغ گرفت.

برای مطالعه مقاله «بم، استوارتر از دیروز چشم انتظار آینده است» به کجارو مراجعه کنید:

اگر به اخبار و اطلاعاتی درباره‌ی شگفت‌انگیز‌ترین و برترین نقاط دنیا یا مقالاتی چون راهنمای سفر، خوراکی‌ها و اخبار گردشگری علاقمند هستید، به کجارو سربزنید و ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات