مایکروسافت به جمع متن‌بازها می‌پیوندد

سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۹
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت در حال پیوستن به پروژه Open Compute است که بر اساس آن برنامه‌ها و کدهای پشت سرورهای دیتاسنتر که به سرویس‌های عظیم ابری این شرکت قدرت می‌بخشد را به اشتراک خواهد گذاشت. تا حدودی غافلگیر کننده است که ببینیم کمپانی نظیر مایکروسافت نسبت باز کردن پلتفرم‌های نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری خود اقدام کند، اما در این مورد این دقیقا اتفاقی است که در حال رخ دادن است.
تبلیغات

 بیل لینگ، معاون بخش سرویس‌های ابری و تجاری مایکروسافت، در پستی رسمی که توسط وبلاگ رسمی این کمپانی منتشر شده است، گفته بود که او شخصا یک سخنرانی در این خصوص در (Open Compute Project (OCP خواهد داشت. در این سخنرانی، لینگ پیوستن مایکروسافت به پروژه پردازش باز یا همان Open Compute را اعلام خواهد کرد و از این پس تمامی مشخصات سرورهای ابری مایکروسافت را در قالب این پروژه اهدا خواهد کرد که به گفته‌ی خود او شامل «طراحی‌های مربوط به حرفه‌ای‌ترین و پیشرفته‌ترین سخت‌افزارهای سرور دیتاسنترهای مایکروسافت، نظیر ویندوز آژور، آفیس 365 و بینگ و غیره است.»

مایکروسافت طرح‌های مربوط به دیتاسنترهای خود را در قالب فایل‌های طراحی نظیر CAD و Gerber فراهم خواهد کرد. این شرکت همچنین همچنین سورس کدهای مدیریت سیستم مربوط به طراحی سرورهای ابری مایکروسافت را نیز به همراه موارد قبلی در سرویس گیت‌هاب به اشتراک خواهد گذاشت. مایکروسافت با اطمینان معتقد است که این حرکت کاملا در جهت منافع خودشان است.

مدیر بخش مهندسی سرورهای ابری مایکروسافت می‌گوید: «ما به این نتیجه رسیده‌ایم که به اشتراک‌گذاری این خلاقیت‌های سخت‌افزاری، به ما کمک خواهد کرد که به رشد پردازش ابری سرعت ببخشیم؛ چنین چیزی به سرعت در قالب محصولات سرویس‌های ابری تجاری و خصوصی کرد پیدا خواهد کرد. این همان چرخه‌ی پرمنفعتی است که ما برای ثبات و یکپارچگی بخشیدن به سرویس‌های ابری نیاز داریم.»

پروژه‌ی پردازش باز، در سال 2011 برای اولین بار توسط فیسبوک به منظور ایجاد یک جنبش سخت‌افزار باز بوجود آمد که به دنبال توسعه‌ی دیتاسنترها و سرورهایی بود که از برنامه‌ها و مدل توسعه‌ی نرم‌افزارهای متن‌باز پیروی کند. مایکروسافت بزودی بعنوان تنها کمپانی همسو با فیسبوک تا کنون، با ارائه مشخصات کامل سرورهای خود به این جنبش خواهد پیوست. بنا بر گفته‌ی مدیر بخش مهندسی ابری مایکروسافت، این شرکت در سرورهای خود از تنوع گسترده‌ای برخوردار است و در مقایسه با فیسبوک که تنها برای ارتباطات اجتماعی سرویس‌های خود را بهینه نموده، مایکروسافت بیش از 200 سرویس آنلاین را تحت پوشش خود دارد.

MSFT Cloud Scale

مایکروسافت مدعی است که بهبودهای فوق‌العاده‌ای را بر روی شیوه‌ی سنتی طراحی سرورها اعمال کرده است که منجر به 40 درصد صرفه‌جویی در مخارج سرورها، 15 درصد بهبود در مصرف انرژی سرورها و 50 درصد کاهش در زمان مورد نیاز برای گسترش، به‌کارگیری و سرویس‌دهی شده است.

از آنجا که ساختن سرور چیزی نیست که هکرهای معمولی و یا علاقمندان عادی چندان اشتیاقی به انجام آن داشته یا توان اجرای آن را داشته باشند، مایکروسافت در حقیقت با این کار کمک بزرگی به قشر غیرمتخصص جامعه متن‌باز نمی‌کند. در هر حال در یک سطح میان شرکتی، این اقدام، حرکت بسیار بزرگی محسوب می‌شود و کدها و راهکارهایی که مایکروسافت ارائه می‌نماید، دورنمای بسیار مناسبی به هکرها و کسب و کارهای دیگر در خصوص چگونگی نگهداری و مدیریت سرویس‌ها توسط کمپانی تکنولوژی مشهور و عظیمی همانند مایکروسافت خواهد داد. باید در نظر داشت که عدم انحصارگرایی و روی آوردن سازندگان به اشتراک کدها و دانسته‌های خود باعث رشد روزافزون و سریع‌تر تکنولوژی و دانش خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات