چگونه می‌توان شهری در مریخ احداث کرد؟

پنج‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۲
مطالعه 5 دقیقه
یکی از اهداف انسان ایجاد بستری برای زندگی روی کره‌ی مریخ و کلونی‌سازی در سیاره‌ی سرخ است. به طور حتم استفاده از فضاپیما در طولانی مدت راه‌حلی برای استقرار روی این کره نیست و با توجه به افزایش جمعیت لزوم احداث شهرهای مریخی اجتناب ناپذیر است. در ادامه به بررسی روش‌هایی خواهیم پرداخت که با استفاده از آن‌ها می‌توان به احداث شهرهای مریخی پرداخت؟ با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

 با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در علوم فضایی و سرمایه‌گذاری گسترده در این حوزه به منظور شناختن هر چه بیشتر مریخ، انتظار می‌رود در دهه‌های آینده سفر به مریخ به راحتی سفر‌های زمینی با استفاده از هواپیما باشد. اگر شما نیز فیلم سینمایی مریخی را دیده باشید، نیاز‌های انسان روی این سیاره را از نزدیک درک کرده‌اید. نیاز به سرپناه، مواد غذایی و آب، سه فاکتور اساسی برای تداوم بقای بشر روی سیاره‌ی سرخ هستند. اولین قدم برای حیات روی این کره‌، تنها از طریق حمل نیاز‌های اولیه انسان از زمین میسر خواهد شد؛ اما ادامه ی حیات روی این کره‌ی خاکی و استقرار روی آن، شرایطی را می‌طلبد که در آن بشر بتواند آنچه را که می‌خواهد برای خود ساخته و به سکونت روی این سیاره ادامه دهد.

بشر برای اقامت روی کره‌ی مریخ به زیرساخت‌های بسیار گسترده‌ای نیاز دارد که از آن جمله می‌توان به خانه‌هایی که بتوانند زمان درازی را در برابر انواع تهدید‌ها دوام بیاورند، اشاره کرد. از جمله‌ی سایر زیرساخت‌های مورد نیاز باید به زیرساخت‌های زراعی برای کاشت انواع گیاهان و مواد غذایی و همچنین انبارهایی به منظور ذخیره‌سازی مواد غذایی اشاره کرد. به طور حتم یکی از نیاز‌های اصلی بشر برای ساخت خانه‌ و تجهیزات مربوط به زمین‌های زراعی، داشتن مقدار زیادی سیمان برای ساخت بتن است. نیاز برای ساخت بتن، محققان در دانشکده‌ی مهندسی عمران دانشگاه NorthWestern را بر آن داشته تا تحقیقات خود را برای ساخت بتن از ذرات موجود در مریخ متمرکز نمایند.

لین وان، محقق ارشد این گروه به همراه سایر محققانی که در این پروژه شرکت داشته‌اند، به این موضوع اشاره کرده‌اند که می‌توان با ذوب کردن سولفور و مخلوط کردن آن با ذرات مریخی، ترکیبی شبیه به بتن را به دست آورد که با گذر زمان سخت‌تر از پیش می‌شود. هرچند شاید در نگاه اول این ایده به نظر بسیار جذاب برسد، اما پیدا کردن و مخلوط کردن این میزان ماده خود یک چالش بزرگ به شمار می‌رود.

mars 1 04a1c

دانشمندان امیدوارند تا برای تحقق ایده‌های خود بتوانند ماده‌ی سولفور را روی مریخ پیدا کرده و از آن برای تکمیل فرآیند ماده‌ای شبیه به بتن استفاده کنند. پس از پیدا کردن سولفور از سطح مریخ می‌توان با استفاده از روش‌های سنتی تولید بتن یا روش‌های جدید‌تر این ماده را به دست آورد.

وان در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

ساده‌ترین راه برای استفاده از این متود برای تولید ماده‌ای شبیه به بتن در روی کره‌ی مریخ، پیدا کردن منبعی برای سولفور روی سیاره‌ی سرخ است. پس از آنکه سولفور روی کره‌ی مریخ پیدا شد، مرحله‌ی بعد جدا کردن این ماده از سنگ‌های سولفات سدیم است. ذوب کردن این سنگ‌های معدنی برای جدا کردن سولفور با استفاده از انرژی خورشید را باید یکی از بهترین روش‌های ممکن برای پیشبرد این طرح خواند. مرحله‌ی آخر پیدا کردن روشی برای شکل دادن به ماده‌ی ایجاد شده در اختلاط با ذرات موجود روی مریخ است. البته می‌توان پیش‌بینی کرد که پرینت سه بعدی نیز در این روش به عنوان راهکاری کارا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وان معتقد است که در صورتی که بتوان به چنین فناوری دست یافت، می‌توان از ماده‌ی حاصل برای کاربردهای مختلفی نظیر راهسازی، خانه‌سازی، احداث انواع هتل و پل نیز استفاده کرد.

 البته بتن مریخی هنوز آزمایش خود را در این سیاره پس نداده است. دانشمندان معتقدند که این نوع بتن در سطح مریخ به دلیل جاذبه‌ی کمتر مریخ سه برابر سخت‌تر از سطح زمین خواهد شد. البته باید به این موضوع اشاره کرد که نظریه‌های ارائه شده اثبات شده نیست و شاید شاهد خطراتی بزرگ‌تری در مریخ باشیم.

وان در مورد چالش‌های پیش رو در مورد تولید بتن چنین اظهار نظر کرده است:

شاید تنها فاکتوری که بتواند محدودیت‌هایی را برای این نوع بتن ایجاد کند، درجه‌ی حرارت بالا یا مقاومت در برابر آتش باشد. به بیان بهتر در صورتی که فضانوردان با استفاده از این نوع بتن سرپناهی را برای خود ساخته و درون آن را برای زندگی با اکسیژن پرکنند، احتمال افزایش دما در داخل سازه و سوختگی وجود دارد. همچنین احتمال ذوب شدن خود سازه نیز در اثر گرمای سطح مریخ وجود دارد.
mars 2 2b411

پس از ساختن سرپناه، هنوز چالش‌های زیادی پیش روی انسان‌ها در مریخ وجود دارد. زندگی کردن در این سازه‌ها را باید یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی انسان‌ها خواند. پیش از آنکه انسان بتواند روی کره‌ی مریخ و این سرپناه‌ها سکنی گزیند، باید مشکلات دیگری حل شود. چگونه باید دمای این کره و دمای سرپناه‌های ساخته شده تنظیم شود؟ چگونه باید شروع به پرورش گیاه و تولید غذا روی کره‌ی مریخ کرد؟ چالش‌های دیگری نیز نظیر آب مطرح است که باید راهکاری برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

سفر به مریخ را باید یکی از بزرگ‌ترین آرزو‌ها و در عین چالش‌های فناوری بشر خواند. با پیشرفت روزافزون دانش بشری، نظریه‌های جدیدی نیز در مورد بهبود وضعیت زندگی در مریخ منتشر می‌شود. باید دید که آیا بشر قادر خواهد بود به موفقیت به آرزوی دیرین خود برای سکنی گزیدن در این سیاره رنگ واقعیت ببخشد یا خیر؟ نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات