مایکروسافت نیز از نحوه ارائه‌ی سرویس Free Basics فیس‌ بوک در هندوستان انتقاد کرد

شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۴
مطالعه 2 دقیقه
ارائه‌ی سرویس Free Basics در هندوستان توسط فیس بوک واکنش‌های متفاوتی را برانگیخته است. پس از اعتراضات شماری از کارشناسان هندی و پاسخ مارک زاکربرگ، حال رئیس مایکروسافت در هندوستان در این خصوص اظهار نظر کرده است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

رئیس شاخه‌ی هندی مایکروسافت در واکنش به ارائه‌ی سرویس Free Basics در این کشور توسط فیس‌بوک، عدم رعایت اصول اینترنت آزاد را در این سرویس مورد انتقاد قرار داده است. فاسکار پرامانیک در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

من تصور نمی‌کنم که آنچه که فیس‌بوک انجام می‌دهد، با آزادی اینترنت رابطه‌ای داشته باشد. تلاش‌های فیس‌بوک تنها کاربرانی را که تاکنون به اینترنت دسترسی نداشته‌اند، به این شبکه‌ی اجتماعی متصل می‌کند.

Free Basics را باید بخشی از پروژه‌ی Internet.org خواند که هدف از آن آشنا کردن تمام افراد روی کره‌ی زمین با اینترنت است که تاکنون با این شبکه‌ی جهانی ارتباط نداشته‌اند. فیس‌بوک برای ارائه‌ی این سرویس در هند با شبکه‌ی موبایلی هند همکاری می‌کند تا از این طریق امکان استفاده از اینترنت با قیمت بسیار پایین را در اختیار تمام کاربران قرار دهد.

البته بسیار از افراد از این موضوع نگرانند که در Free Basics فیس‌بوک کنترل بسیار بالایی روی سرویس‌ها و محتوایی دارد که برای کاربران نمایش داده شده و در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. رگولاتوری هندوستان در پی وارد شدن انتقادات گسترده به تمام اپراتورهای مخابراتی دستور داده تا ارائه‌ی این سرویس را متوقف کنند. این نهاد دولتی در پی آن است تا در این مورد تصمیم‌گیری کند. همچنین تصمیم‌گیری در مورد قیمت این سرویس نیز مجددا انجام خواهد شد.

همانطور که اشاره کردیم، در پاسخ به برخی انتقادات، مارک زاکربرگ اعلام کرده که Free Basics را باید با خدماتی که توسط بیمارستان‌ها و کتابخانه‌ها ارائه می شوند، مقایسه کرد. براساس آنچه زاکربرگ اعلام کرده، تمام کتابخانه‌ها همه‌ی کتاب‌ها را در اختیار نداشته و هر بیمارستانی قادر به درمان برخی بیماری‌ها نیست. زاکربرگ در انتقاد از افرادی که این سرویس را متهم به سواستفاده می‌کنند، اعلام کرده که برخی به جای تلاش برای در دسترس قرار دادن اینترنت، بیشتر از اینکار ممانعت می‌کنند.

جنگ و جدل در مورد زیر پاگذاشتن آزادی اینترنت توسط فیس‌بوک با ارائه‌ی سرویس Free Basics همچنان ادامه دارد. فیس‌بوک بخش بزرگی از محتوای تولید شده و اپلیکیشن‌های عرضه شده در این سرویس را در اختیار دارد و کنترل می‌کند.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات