اپل در سال ۲۰۱۵؛ انقلاب آرام تیم کوک در کنار شکوفایی هر چه بیشتر مالی

پنج‌شنبه ۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
مطالعه 5 دقیقه
سال ۲۰۱۵ برای اپل درخشان‌تر از پیش گذشت؛ این کمپانی در یک پوست اندازی آرام فلسفه‌های استیو جابز را فراموش کرده و ورود به دوران جدیدی را با فرمانروایی تیم کوک تجربه می‌کند. با زومیت باشید تا نگاهی به سال ۲۰۱۵ کمپانی اپل داشته باشیم.
تبلیغات

 با گذشت هر سال، اپل بیش از پیش از فلسفه‌های استیو جابز دورتر شده و به فعالیت حول سیاست‌های تیم کوک ادامه می‌دهد. با وجود این موضوع، اپل در سال ۲۰۱۵ نیز سال بسیار درخشانی را پشت سر گذاشت. این کمپانی موفق شده در آمد خود را در سال ۲۰۱۵ به بیش از ۲۳۲ میلیارد دلار برساند که در مقایسه با ۱۹۱ میلیارد دلار کسب شده در سال ۲۰۱۴ نشان از پیشرفت دارد.

هرچند تیم کوک همچون استیو جابز استعداد لازم برای تبدیل شدن به تک ستاره‌ی صحنه‌های مراسم اپل را ندارد، اما قابلیت‌های دیگری دارد که از جمله‌ی آن می‌توان به وارد کردن اپل در حوزه‌های جدید اشاره کرد. تیم کوک در دوران فعالیت خود اپل را بیش از پیش وارد حوزه‌ی کسب و کارها و مشتریان تجاری کرده است. همچنین وی بستر مورد نیاز برای عرضه‌ی محصولات جدید را نیز فراهم کرده که از جمله‌ی این محصولات می‌توان به اپل واچ، اپل موزیک و انواع محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دیگری اشاره کرد که بعضا نیز برخلاف میل استیو جابز در زمان حیاتش بودند.

اپل امسال آیفون ۶ اس را به عنوان یک بروزرسانی برای آیفون ۶ روانه‌ی بازار کرد. این گوشی هوشمند از نظر سخت‌افزاری و برخی قابلیت‌های نرم‌افزاری نسبت به نسل پیش بهبود یافته است. براساس اطلاعات ارائه شده توسط اپل، آیفون ۶ اس موفق شده تا رکورد فروش آیفون ۶ را در هفته‌ی اول عرضه‌ بشکند. همچنین باید به بازار چین نیز اشاره کرد که اپل درآمد خود را بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داده و به ۱۳ میلیارد دلار در سه ماهه‌ی سوم ۲۰۱۵ رسانده است. 

apple 1 97003

از دیگر محصولات شاخصی که اپل در سال جاری میلادی معرفی کرد، باید به آیپد پرو اشاره کرد که پس از دو سال انتشار شایعات در مورد آن بالاخره روانه‌ی بازار شد. این محصول برای رقابت با محصولاتی نظیر سرفیس پرو مایکروسافت پا در میدان رقابت گذاشته و باید دید که آیا قادر است مشتریان تجاری را به سمت خود جلب کند یا خیر؟

اپل در سال ۲۰۱۵ محصول جدید دیگری را با عنوان مک بوک روانه‌ی بازار کرد. این لپ‌تاپ در جایگاهی پایین‌تر از مک بوک ایر قرار گرفته و در بررسی‌های انجام شده موفق شد نظر منتقدان را به سمت خود جلب کند. کاپرتینویی‌ها در سال جاری میلادی نسل جدید مک‌بوک پرو آی مک خود را روانه‌ی بازار کردند. همچنین باید به آی مک ۲۱.۵ اینچی با صفحه‌ی نمایش رتینا نیز اشاره کرد.

اما تمام مواردی که تا اینجا به آن اشاره کردیم، همه مواردی هستند که در ظاهر شاهد آن بودیم؛ قابلیت اصلی تیم کوک، چنانکه استیو جابز در کتاب زندگی‌نامه‌ی خود به قلم والتر ایساکسون نیز اشاره کرده، توانایی در مدیریت و کاهش هزینه‌ها در چرخه‌ی تولید محصولات این کمپانی، ذخیره‌ی هر چه بشتر منابع مالی اپل و ساخت محصولاتی با کیفیت است که در جایگاه بالاتری از محصولات رقبا قرار می‌گیرند.

همانطور که اشاره کردیم تیم کوک در سال جاری میلادی اپل را بیش از پیش در بازار مشتریان تجاری وارد کرد. درآمد کاپرتینویی‌ها از این حوزه به بیش از ۲۵ میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با درآمد ناچیز کمپانی پیشرفت بسیار خوبی به حساب می‌آید. اپل علاوه بر ارائه‌ی محصولات سخت‌افزاری با کمپانی‌هایی نظیر IBM، Box، Slaesforce، Microsoft و سایر کمپانی‌های همکاری کرده و سرویس‌ها و خدماتی را به کاربرانش ارائه می کند.

توانایی تیم کوک در پایین آوردن هزینه‌ها و همچنین حذف مراحل غیرضروری از فرآیند ارائه‌ی سرویس یا محصولات به کار کمپانی آی بی آم نیز آمده و باعث شده تا این کمپانی میزان خدمات فنی ارائه شده برای محصولاتش را در مقایسه با کاربران ویندوز بسیار کاهش دهد.

اما تمام تغییرات در اپل مربوط به ارائه‌ی محصولات و سرویس‌های جدید نیست؛ این کمپانی در سال جاری شاهد تغییراتی در رده‌ی مدیریتی بوده و شماری از متخصصان آن در پست‌های جدید به کار مشغول شده‌اند. برای مثال می‌توان به جف ویلیامز که به تیم کوکِ مشهور است، اشاره کرد. جف ویلیامز هم‌اکنون دارای قدرت اجرایی بیشتری در اپل است. اپل استور به فیل شیلر واگذار شد. فیل شیلر پیش از این مسئول بازاریابی اپل بود. افزایش انتقادات به اپل استور باعث شده تا تیم کوک شیلر را برای مدیریت آن انتخاب کند.

اپل موزیک دیگر محصول کاپرتینویی‌ها است که در سال جاری میلادی عرضه شد. بنابر اطلاعات ارائه شده این محصول نیز موفق شده تا با استقبال کاربران روبرو شود. هرچند اپل آمار دقیقی از کاربران رایگان و کاربرانی که برای استفاده حق عضویت پرداخت می‌کنند، ارائه نکرده، اما به نظر می‌رسد وضعیت برای این سرویس بسیار مطلوب است. برآوردهای کارشناسان امر حکایت از این دارد که این سرویس در سال آینده‌ی میلادی بیش از ۲۰ میلیون عضو داشته و همپای اسپاتیفای به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

apple 2 95646

 اپل همچنین اپلیکیشن جدید News را در iOS9 به کاربران عرضه کرد. با استفاده از این اپلیکیشن کاربران می‌توانند محتوای تولید شده توسط بسیار از رسانه‌ها نظیر گاردین تا انواع روزنامه‌ها و وب‌سایت‌های نام آشنای خبری را یکجا دریافت کنند.

در سال ۲۰۱۵ اپل فروشگاه‌های جدیدی را در اقصی نقاط جهان افتتاح کرد. همچنین باید به احداث مقر اصلی این کمپانی اشاره کرد که سرمایه‌ای ۵ میلیارد دلاری را به خود اختصاص داده است.

باید دید که اپل در سال ۲۰۱۶ چه عملکردی خواهد داشت؟ احتمالا باید شاهد بروزرسانی مک‌بوک ایر این کمپانی در کنار سایر محصولات باشیم. نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات