سقوط ۲۰ درصدی سهام اپل و کاهش ۱۶۰ میلیارد دلاری ارزش بازار سرمایه‌

یک‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹
مطالعه 3 دقیقه
پس از رکوردزنی بازار سرمایه‌ی اپل و بالا رفتن قیمت سهام این کمپانی و رسیدن آن به ۱۳۴.۵۴ دلار به ازای هر سهم، حالا قیمت سهام اپل روند نزولی در پیش گرفته است. آخرین قیمت سهام اپل در ساعات پایانی معاملات در تالارهای بورس ۱۰۶.۰۳ دلار ثبت شده است. این کاهش قیمت بازار، سرمایه‌ی اپل را ۲۰ درصد کاهش داده است.
تبلیغات

پس از ثبت رکورد توسط اپل در قیمت سهام این کمپانی، حال شاهد طی شدن روند نزولی در این شاخص هستیم. اپل سال گذشته موفق شد تا رکوردهای بسیاری را پشت سر بگذارد، بطوریکه ارزش بازار این کمپانی با گذر از ۷۰۰ میلیارد دلار نام اپل را در تاریخ ماندگار کرد، چراکه اپل با ثبت این رقم به با ارزش‌ترین کمپانی تاریخ تجارت در آن برهه‌ی زمان تبدیل شده بود، اما این روزها اوضاع به کام اپل نیست، چراکه سهام این کمپانی دیگر ارزش ۱۳۴.۵۴ دلاری سابق را ندارد و قیمت هر سهم کمپانی به کمتر از ۱۰۶.۰۳ دلار کاهش یافته است. براساس اطلاعات ارائه شده ارزش هر سهم کمپانی بیش از ۲۱ درصد در مقایسه با دوران اوج قیمت سهام کاهش داشته است. این کاهش ۲۰ درصدی باعث شده تا ارزش بازار سرمایه‌ی کمپانی بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار کاهش یابد که در واقع این رقم از سرمایه‌ی سهامداران این کمپانی کاسته شده است.

برای درک بهتر میزان کاهش ارزش کل سهام کمپانی بهتر است به این نکته اشاره کنیم که کاهش ۱۶۰ میلیارد دلاری برابر بازار سرمایه‌ی بیش از ۴۷۷ کمپانی فعال حاضر در بازار بورس ایالات متحده‌ی آمریکا است که در لیست S&P500 جا گرفته‌اند. برای مثال این کاهش با کل بازار سرمایه‌ی کمپانی‌هایی نظیر Pepsico با مجموع ارزش بازار ۱۴۶ میلیارد دلار یا IBM با بازار سرمایه‌ی ۱۳۳ دلاری برابری کرده یا از آن‌ها بیشتر است. کل بازار سرمایه‌ی کمپانی نایک که در زمینه‌ی تهیه و تولید لوازم و البسه‌ی ورزشی فعالیت می‌کند، در مجموع ۱۱۱ میلیارد دلار است که با نگاهی به این ارقام می‌توان میزان کاهش در ارزش سهام و کل بازار سرمایه‌ی اپل را درک کرد.

با وجود این کاهش ۱۶۰ میلیارد دلاری، اپل همچنان با ارزش‌ترین کمپانی حاضر در بازار بورس آمریکا است. شاید از خود بپرسید که دلیل این کاهش ادامه‌دار در ارزش بازار بورس کاپرتینویی‌ها چیست؟ کاهش تقاضا برای گوشی‌های هوشمند و پیش‌بینی تحلیل‌گران موسساتی نظیر مورگان استنلی و کی جی آی مبنی بر کاهش فروش گوشی‌های هوشمند نظیر آیفون در سال آینده‌ی میلادی مزید بر علت شده تا ارزش سهام اپل بیش از پیش کاهش داشته باشد. اپل از جمله‌ کمپانی‌هایی است که بخش عمده‌ای از درآمد و سود خود را از راه فروش گوشی‌های هوشمند به دست می‌آورد.

بسیاری از موسسات سرمایه‌گذاری و بانک‌ها در گزارش‌های خود که به پیش‌بینی گزارش مالی اپل در سه ماهه‌ی منتهی به سال نو میلادی پرداخته، کاهش سود این کمپانی به ۳.۲۴ دلار را به ازای هر سهم پیش‌بینی کرده‌اند. گزارش جدید منتشر شده توسط این موسسات در مقایسه با پیش‌بینی منتشر شده در ماه پیش نشان از کاهش یک درصدی پیش‌بینی‌ها دارد.

برخلاف اپل شمار دیگری از کمپانی‌های فعال در عرصه‌ی فناوری با افزایش ارزش سهام خود روبرو شده‌اند. برای مثال می‌توان به کمپانی‌هایی نظیر آمازون، نتفلیکس و مایکروسافت اشاره کرد. ردموندی‌ها در مقایسه با سال گذشته‌ی میلادی شاهد افزایش ۱۶ درصد ارزش سهام خود هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات