نسل سوم ربات انسان نمای ملی رونمایی شد

دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
مطالعه 2 دقیقه
نسل سوم ربات انسان نمای ملی توسط معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور رونمایی شد. این ربات به دست محققان دانشگاه تهران ساخته شده و سورنا ۳ نام دارد.
تبلیغات

سومین نسل از ربات انسان نمای ملی با اسم سورنا ۳، ۱۹۰ سانتیمتر قد و ۹۸ کیلوگرم وزن دارد. این ربات در دسته ربات‌های انسان نما با مشخصات انسان بالغ قرار می‌گیرد. نسل سوم سورنا پیشرفت قابل توجهی نسبت به نسل دوم خود دارد. سورنا ۳ دارای ۳۱ درجه آزادی حرکت است در حالی که سورنا ۲ تنها ۲۲ درجه آزادی حرکت داشت. پاهای این ربات ۱۲ درجه آزادی، دست‌هایش ۱۶ درجه، گردنش ۲ درجه و کمرش یک درجه آزادی دارد.

سورنا ۳ می‌بیند و می‌شنود

سرعت گام‌بردای سورنا ۳ حدود ۰.۷ کیلومتر بر ساعت است که نسبت به نسل قبل افزایش یافته است. حرکت روی سطوح شیب‌دار و بالا و پایین آمدن از پله، قابلیت‌های جدید ربات انسان نمای سورنا است. سورنا ۳ قادر است از طریق بینایی و شنوایی با محیط ارتباط برقرار کند. این ربات قابلیت صحبت کردن با افراد را به صورت محدود دارد. درجا زدن و دور زدن با شعاع دلخواه از دیگر مشخصات سورنا ۳ است. اشیا برای این ربات قابل تشخیص هستند تا به این وسیله بتواند آنها را در دست گرفته یا کنترل کند.

سورنا ۳ فارسی صحبت می‌کند

سورنا ۳ در حال حرکت می‌تواند صورت افراد را تشخیص دهد و تغییرات صورت را نیز متوجه شود. ربات انسان نمای ملی حدود ۲۰۰ کلمه یا جمله فارسی را می‌شنود و تشخیص می‌دهد. به گفته تیم سازنده، سورنا ۳ وضعیت بدن افراد را متوجه می‌شود و همان تعداد کلماتی را که می‌شنود، بر زبان می‌آورد.

پروژه سورنا ۳ توسط مرکز سیستم‌ها و فناوری‌های پیشرفته (CAST) دانشکده مهندسی مکانیک پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران با مدیریت عقیل یوسفی کما، مجری طرح و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان کارفرما به ثمر رسیده است. البته نخبگان دانشگاه‌ها و شرکت‌های فعال در زمینه رباتیک به دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران برای تکمیل این پروژه کمک کردند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات