لینوس توروالدز ترس از هوش مصنوعی را مضحک می‌داند

چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴
مطالعه 2 دقیقه
در طول ماه‌های گذشته بسیاری از افراد سرشناس و صاحب نظر در عرصه‌ی فناوری همچون استفن هاوگینگ نگرانی‌های خود را در مورد هوش مصنوعی به زبان آورده‌اند، حال آنکه لینوس توروالدز، ترس از هوش مصنوعی را احمقانه خوانده است.
تبلیغات

بسیاری از شخصیت‌های شناخته شده در دنیای فناوری در ماه‌های اخیر در مورد هوش مصنوعی و خطر بزرگ آن بر بشریت سخنانی را مطرح کرده‌اند که از جمله‌ی این افراد می‌توان به استفن هاوکینگ و ایلان ماسک اشاره کرد. حال لینوس توروالدز، توسعه‌ی دهنده‌ی هسته‌ی گنو/لینوکس، ترس از هوش مصنوعی را احمقانه خوانده است.

توروالدز علاوه بر تقبیح طرز فکرهایی که هوش مصنوعی را شوم می‌خوانند، به این موضوع اشاره کرده که ما در آینده‌ی نه چندان دور شاهد شبکه‌ای مخرب از هوش مصنوعی نظیر اسکای نت نخواهیم بود، بلکه هوش مصنوعی در قالب برنامه‌هایی هدفدار همچون یک مترجم به اجرای دستوراتی خواهند پرداخت که برای آن‌ها برنامه‌ریزی شده است. وی هوش مصنوعی را که از آن سخن به میان آمده، نسخه‌ی پیشرفته‌تری از گوگل ناو یا سیری عنوان می‌کند که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توروالدز در جریان یک پرسش و پاسخ در شبکه‌ی Slashdot به سوالات مطرح شده در خصوص تحقیقات در زمینه‌ی هوش مصنوعی و شبکه‌های عصبی پاسخ داده است:

 ما به هوش مصنوعی به معنای واقعی آن خواهیم رسید و این مفهوم از طریق فناوری‌هایی نظیر شبکه‌های عصبی که هم‌اکنون روی آن کار می‌شود، قابل دستیابی خواهد بود. با توجه به اینکه این نوع از هوش مصنوعی نیاز به آموزش و تمرین خواهد داشت، ا زاین‌رو نمی‌توان همچون یک کامپیوتر سنتی با آن رفتار کرده و به آن اعتماد کرد. هوش مصنوعی همچون برنامه‌های قدیمی کامپیوتری نیست که کاربران از تصمیمات هوش مصنوعی به خوبی آگاه باشند.هرچند وجود چنین خصوصیاتی منجر به جالب و جذاب شدن هوش مصنوعی می‌شود، اما در عوض فرآیند تولید نیز بسیار سخت خواهد شد که همین امر دست یافتن به چنین شبکه‌هایی را با دامنه‌ی اطلاعاتی بالا محدود خواهد کرد.ا ز این رو من انتظار دارم تا هوش مصنوعی در قالب ساده‌تری همه‌گیر شده و مورد استفاده قرار گیرد، بطوریکه خبری از روبات‌هایی با هوش مصنوعی بالا و ساختاری شبیه به انسان سخت دیده خواهد شد. برای مثال قابلیت‌هایی نظیر توانایی شناسایی زبان و الگوها در هوش مصنوعی آینده امری معمول خواهد بود، اما من ایجاد بحران به دلیل شورش روبات‌ها و هوش مصنوعی را پیش بینی نمی‌کنم.

وی همچنین در مورد انفجار اطلاعات و آگاهی هوش مصنوعی از نحوه‌ی کنترل و ایجاد اشیا نیز به بیان دیدگاه خود پرداخته است:

این ایده‌ی بسیار جالب که بسیاری از آن به عنوان یک اتفاق بزرگ سخن می‌گویند، یک داستام علمی تخیلی است و از نظر من سوژه‌ی چندان جذابی برای داستان‌های علمی-تخیلی نیست. آیا امکان دارد رشد نمایی بی پایان رخ دهد؟

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات