ناو هواپیمابر 13 میلیارد دلاری USS Gerald Ford به خدمت نیروی دریایی آمریکا در خواهد آمد

چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
مطالعه 5 دقیقه
نیروی دریایی ایالات متحده‌ی آمریکا تا یک سال دیگر گران‌ترین شناور رزمی خود را تحویل خواهد گرفت. ناو هواپیمابر 13 میلیارد دلاری USS Gerald Ford از کلاس ناو‌های هواپیمابر فورد است که جایگزین نمونه‌های نیمیتز در حال خدمت در ناوگان نیروی دریایی خواهد شد.
تبلیغات

براساس اطلاعات ارائه شده توسط سی‌ان‌ان، انتظار می‌رود ناو هواپیمابر جرالد فورد که لقب کشتی فرمانده‌ی ناوگان جدید ناو‌های کلاس فورد را در اختیار دارد، از فوریه‌ی 2016 به خدمت نیروی دریایی آمریکایی در آید. شنیده‌ها حکایت از این دارد که این کشتی در زمره‌‌ی بزرگ‌ترین شناورهای موجود در جهان قرار خواهد گرفت. جرالد فورد از امکانات پیشرفته‌تر و تغییراتی در مقایسه با ناوهای کلاس نیمیتز بهره خواهد برد.

USS 1

ناو هواپیمابر USS Gerald R. Ford

 

هزینه‌ی مورد نیاز برای ساخت ناو هواپیمابر جرالد فورد بالغ بر 13 میلیارد دلار برآورد می‌شود. ناو هواپیمابر جرالد فورد و سایر ناوهای تولید شده در کلاس فورد، برای کاهش فشار موجود روی ناوگان ناوهای هواپیمابر آمریکا وارد خدمت نیروی دریایی خواهند شد. در حال حاضر نیروی دریایی امریکا از وجود 10 ناو هواپیمابر از کلاس نیمیتز بهره می‌برد؛ اما برای کاهش فشار مأموریت‌های موجود نیاز به اضافه‌شدن ناوهای بیشتر وجود دارد.

 همانطور که اشاره کردیم، ناوهای هواپیمابر کلاس فورد با تغییراتی در مقایسه با ناوهای کلاس نیمیتز همراه خواهند شد. از جمله‌ی این تغییرات می‌توان به سه برابر شدن تولید انرژی الکتریکی در مقایسه با ناوهای کلاس نیمیتز اشاره کرد. در ناو هواپیمابر جرالد فورد از راکتورهای A1B  استفاده شده که علاوه بر بهره‌گیری از فناوری‌ها و پیشرفت‌های زیاد، محدودیت‌های راکتور مورد استفاده در ناوهای کلاس نیمیتز را ندارد. هر یک از راکتورهای مورد A1B قادر به تولید 300 مگاوات انرژی الکتریکی هستند؛ در حالی که راکتورهای مورد استفاده در سری نیمیتز تنها قادر به تولید 100 مگاوات انرژی بودند. پیشرفت‌های صورت گرفته در ساخت راکتورهای جدید، علاوه بر افزایش انرژی تولیدی، هزینه‌ی نگهداری و همچنین سایز راکتور را نیز کاهش داده است.

USS 2

مدل سه بعدی ناو هواپیمابر USS John F. Kennedy که قرار است به عنوان دومین ناو کلاس فورد به خدمت نیروی دریایی در آید

 

افزایش میزان انرژی الکتریکی تولید شده توسط این ناو هواپیمابر، قابلیت‌های کاربردی این ناو را بسیار افزایش داده است که از جمله‌ی آن می‌توان به طراحی سیستم جدید پروازی الکترومغناطیس هواپیماها (EMALS) اشاره کرد. با استفاده از این سیستم ناوهای کلاس فورد قادرند تا در هر روز تعداد پرواز هواپیماهای خود را تا 25 درصد در مقایسه با سیستم پیشین افزایش دهند.

افزایش میزان انرژی الکتریکی تولید شده توسط ناوهای هواپیمابر کلاس فورد در مورد تسلیحات مورد استفاده نیز تأثیرگذار است. با استفاده از این قابلیت ناوهای کلاس فورد پتانسیل خوبی برای بهره‌گیری از سلاح‌های لیزری و همچنین ریل‌گان‌ها خواهند داشت که به میزان زیادی از انرژی الکتریکی نیاز دارند.

USS 3

ریل گان که قدرت و سرعت پرتاب مرمی در آن در مقایسه با اسلحه‌های معمولی بسیار بالا است

 

با آغاز خدمت جرالد فورد، این کشتی در زمره‌ی بزرگ‌ترین شناورهای رزمی در حال خدمت در سطح جهان قرار خواهد گرفت. طول این کشتی تقریباً 332 متر بوده و وزن آن نیز بیش از 100٫000 تن است.

USS 4

ناو هواپیمابر USS Gerald R. Ford در مرحله‌ی نهایی ساخت

 

سایز بزرگ ناو هواپیمابر جرالد فورد این امکان را فراهم آورده تا بیش از 4٫400 سرنشین در کنار 75 فروند هواپیما روی آن جای بگیرند.

USS 5

انتظار می‌رود جرالد فورد پس از وارد شدن به خدمت نیروی دریایی آمریکا، میزبان هواپیماهای F-35 و همچنین پهپادهای مخصوص توسعه‌یافته برای ناوهای هواپیمابر باشد.

USS 6

تصویر جنگنده‌ی F-35 لاکهید مارتین که برای اولین بار پس از پرواز روی ناو هواپیمابر USS Nimitz فرود آماده است. اولین پرواز F-35 برای اولین بار د رتاریخ سوم نوامبر 2014 انجام شد.

 

با وجود پیشرفت‌های صورت گرفته در تولید ناو هواپیمابر جرالد فورد، شماری از افراد نیز منطق تولید ناوهای هواپیمابر با اختصاص هزینه‌های بسیار سنگین را زیر سؤال می‌برند؛ چرا که به اعتقاد این افراد، با توجه به کاهش شدید جنگ‌ بین ملت‌ها و همچنین تولید موشک‌های کروز بسیار مؤثر توسط کشورهایی نظیر چین، تولید ناوهایی با این حجم هزینه کمی غیر منطقی به نظر می‌رسد.

USS 7

ناو هواپیمابر USS Eisenhower

 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات